پروانه واحدهای لبنیات‌فروشی سنتی در سطح شهر توسط اصناف و با مجوز وزارت بهداشت صادر می‌شود و به سازمان دامپزشکی هیچ ربطی ندارد.


مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر درباره وضعیت فرآورده‌های سنتی و عرضه شیرخام گفت: سازمان دامپزشکی کشور همچنان بر موضع خود استوار است که عرضه شیر فله‌ای در مجامع عمومی که فاقد مجوز سازمان دامپزشکی باشد ممنوع است.

محسن مشکات افزود: با وجود آنکه تعداد زیادی از فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات لبنی به‌صورت سنتی در کشور راه‌اندازی شده است، اما همچنان نباید محصولات لبنی غیرپاستوریزه به مردم عرضه شود.

وی خاطرنشان کرد: باید فرهنگ‌سازی انجام شود تا مردم از خرید فرآورده‌های خام و پاستوریزه‌نشده خودداری کنند، زیرا نتیجه‌ای جز افزایش بیماری‌های مشترک را دربر ندارد.

مشکات ادامه داد: تشکل‌ها و اصنافی وجود دارند که پروانه‌های مربوط به واحدهای دامداری صنتی را صادر می‌کند و وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی نیز نسبت به صدور مجوز این مراکز اقدام می‌کنند، بنابراین ربطی به دامپزشکی ندارد.

مصرف فرآورده‌های لبنی فله‌ای باید توسط مردم محدود شود

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این پرسش که زمان ورود دامپزشکی به موضع فوق چه زمانی است، تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور با توجه به مسئولیت‌هایی که در زمینه فرآورده‌های خام دامی و نظارت بر عرضه آنها دارد، باید با وزارت بهداشت همکاری کند، اما تاکنون چنین کاری انجام نشده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر آنکه باید بیماری خاصی در جامعه شیوع پیدا کند تا دامپزشکی وارد شود، یادآور شد: مقامات ارشد این سازمان باید پاسخگوی این پرسش باشند، اما مردم باید بدانند که مصرف فرآورده‌های سنتی مخاطره‌آمیز خواهد بود.

مشکات در پایان تأکید کرد: ممکن است در گاهی موارد فشار قیمتی که بر محصولات پاستوریزه وارد است، باعث شود که تمایل جامعه برای محصولات فله‌ای افزایش یابد، اما باید دانست که بیماری‌های مشترک و هزینه‌های درمان بیش از مبلغی است که برای تهیه شیر پاستوریزه به مصرف می‌رسد.
کد خبر پروانه لبنیات‌فروشی‌های سنتی توسط اصناف صادر می‌شود، به دامپزشکی ربطی ندارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دامدار ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    با سلام جناب مشکات بهتر نیست سازمان دامپزشکی بجای اینکه نظر مغرضانه در مورد مصرف شیر فله بدهد انجام وظیفه نموده و از گاوهای ما دامداران خونگیری نموده تا تب مالت ریشه کن شود. ای مردم بدانید که اگریک گاو تب مالت داشته باشد شیر آن گاو را اگر صدبار بجوشانید باز هم تب مالت دارد و ما دامداران اگر حتی خودمان نامه بنویسیم و تقاضای خونگیری از گاوهایمان را بنماییم سازمان دامپزشکی اقدام نمیکند تا تب مالت ریشه کن نشود و بهانه ای برای صنایع لبنی باشد تا بازار شیر در انحصار آنها بماند و حالا یک سوال من دامدار شیر را به صنایع لبنی کیلویی هزاروصدتومان میفروشم مگر بسته بندی چقدر خرج دارد که مردم دوهزاروپانصد تومان میخرند و چقدر کاکاءو در یک لیتر شیر میریزند که سه هزار و چهارصدتومان میشود