ایکانومیک تایمز با توجه به افزایش ذخایر چای، افزایش تعرفه واردات برنج باسماتی و استاندارد جدید از سوی ایران نوشت: تاجران ایرانی در حالی هنوز خرید چای از هند را آغاز نکرده‌اند که واردات برنج هندی نیز درخشان به نظر نمی‌رسد.


به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، ایکانومیک تایمز طی گزارشی نوشت، در حالی که ایران امسال به علت برخورداری از ذخایر کافی چای، از هند چای نخریده است، تعرفه واردات برنج باسماتی از هند را در 23 جولای، از 22 درصد به 40 درصد افزایش داده است که سبب کاهش صادرات برنج هند می‌شود.

رئیس شرکت چای روسل، یکی از بزرگ ترین شرکت‌های تولید چای معمولی ارتدکس در هند در این باره گفت: معمولا خریداران ایرانی در پایان ماه ژوئن و اوایل جولای برای خرید چای می‌آیند. آنها در دو سال گذشته، به این شیوه عمل می‌کردند، اما امسال با وجود درخواست هایی از سوی این کشور، هنوز نیامده اند. دلیل این امر، احتمالا می‌تواند این باشد که ایران ذخایر کافی چای دارد، چرا که این کشور در سال‌های گذشته میزان خوبی چای ارتدکس وارد کرده است. ممکن است که آنها این دفعه دیرتر بیایند.

هند در سال مالی 2014، برابر با 25 میلیون کیلوگرم چای ارتدکس به ایران صادر کرده است. مجموع صادرات چای هند در این سال 225 میلیون کیلوگرم بوده است.

رئیس اتحادیه چای هند گفت:  ما انتظار داریم که ایران از ماه آگوست به بعد از هند چای بخرد.

به نوشته این گزارش، به نظر می‌رسد، این بار، برای صادرکنندگان برنج باسماتی نیز تجارت با ایران درخشان نباشد. ایران یکی از خریداران بزرگ برنج باسماتی هند است و در سال مالی 2014، این کشور 1.4 میلیون تن برنج باسماتی از هند وارد کرده است. کل صادرات برنج باسماتی هند در سال مالی 2014، برابر با 3.87 میلیون تن بوده است.

بر اساس این گزارش، افزایش تعرفه واردات به 40 درصد، سبب یک کاهش بزرگ در صادرات هند به ایران می‌شود. یک مقام ارشد اتحادیه صادرکنندگان برنج هند در این باره گفت: این اقدام قطعا بر صادرات برنج باسماتی به ایران که به تدریج واردات را کاهش می‌دهد و تلاش می‌کند تا خودکفا شود، تاثیر خواهد داشت.

همچنین ایران به جز افزایش تعرفه واردات، یک مجموعه شرایط استانداردی جدید برای واردات معرفی کرده است.

ویجای ستیا معاون اتحادیه صادرکنندگان برنج هند در این باره گفت: ایران سطح آرسنیک مورد قبول در برنج باسماتی را از 120 واحد در میلیارد (ppb) به 80 واحد در میلیارد تغییر داده است. به علت این تغییرات، احتمالا صادرات برنج باسماتی به ایران به طور موقت با رکود مواجه شود.

وی افزود: خریداران ایرانی می خواهند که منبع (برنج) کاملا معتبر باشد و همچنین خواهان گواهی نامه های مختلف برای اطمینان از سطح پایین آرسنیک هستند.

آنها خاطرنشان می کنند که برنج وارداتی از هند در آزمایشگاه هایشان مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. بکارگیری این سیستم مدتی زمان بر است، اما به محض اینکه همه شرایط مهیا شود، واردات آغاز خواهد شد.

به نوشته این گزارش، زمان حرکت محموله ها به ایران، مشخص نیست، اما در نهایت این اتفاق می افتد، چرا که پاکستان، تنها تامین کننده دیگر برنج باسماتی برای ایران، ذخایر اندکی دارد و هیچ سیستم مبادلات تهاتری را با ایران نهایی نکرده است.
کد خبر چشم‌انتظاری تاجران چای و برنج هند برای فروش محصول خود به ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =