معاون تولیدات دامی وزیر جهادکشاورزی گفت: یک سوم باقیمانده از 300 میلیارد تومان مابه التفاوت پول شیر دامداران هنوز پرداخت نشده و در حال تامین است.

حسن رکنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: دولت یازدهم در ماههای پایانی سال گذشته، برای جلوگیری از وارد شدن ضرر به دامداران 300 میلیارد تومان مابه التفاوت پول شیر به آنان اختصاص داد که تاکنون دو سوم آن از طریق صنایع لبنی به تولیدکنندگان شیر خام پرداخت شده و یک سوم آن باقی مانده که مراحل اداری را طی می کند.

وی تاکید کرد: در صورت تامین اعتبار، مبلغ مورد نظر به حساب صنایع واریز می شود تا در ازای دریافت شیر خام بتوانند پول مذکور را در اختیار دامداران قرار دهند.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: براساس این مصوبه، دامداران به ازای هر کیلوگرم شیر تحویلی به صنایع و کارخانجات لبنی می توانند مبلغ 13 هزار ریال (1300 تومان) دریافت کنند.

به گفته وی، قیمت هر کیلوگرم شیرخام 11 هزار و 100 ریال (1110 تومان) است که مبلغ 1900 ریال (190 تومان ) نیز به آن اضافه می شود.

رکنی افزود: دولت با تخصیص اعتبار منطقی توانست علاوه بر ثبات نرخ لبنیات در بازار مصرف، تولید را برای تولیدکنندگان اقتصادی کند که امیدواریم این مهم امسال نیز برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اجرایی شود.

وی ادامه داد: با وجود افزایش نرخ حامل های انرژی، به طور حتم تغییراتی در هزینه های تولید دامداران و صنایع تولیدی نیز ایجاد می شود که جبران این مهم مورد تاکید دولت قرار دارد.

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: امسال نیز یکسری تمهیدات قیمتی به شکل رسمی و با مجوزهای دولتی صورت گرفته که به طور قطع تغییراتی در هزینه تولید دامداران نیز ایجاد خواهد کرد، این مهم مورد توجه وزارت جهادکشاورزی و دولت قرار دارد.

وی اظهار داشت: در صورتی که مابه التفاوت پول شیر دامداران حذف شود، در واقع دامداران شیر خام را با قیمت مصوب سال گذشته بدون یارانه به صنایع عرضه می کنند که ادامه این روند ضرر تولیدکنندگان را در پی خواهد داشت که امیدواریم به شکلی از درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه ها مبلغی برای اختصاص یارانه به این بخش تعلق گیرد.

رکنی بااشاره به اینکه دولت حمایت از تولید را مدنظر قرار دارد، گفت: هم اکنون کارگروه هایی با همکاری دامداران و تشکل های دامداران نرخ کارشناسی قیمت شیر خام را با توجه به افزایش هزینه های تمام شده تولید در دست بررسی دارند تا با برآورد نرخ ها این مهم در ستاد تنظیم بازار نهایی و ابلاغ شود.

رکنی گفت: به طور قطع باید هزینه های تمام شده تولید و حداقل سود برای تولیدکنندگان در تعیین نرخ شیر خام لحاظ شود ، در غیر این صورت تولید برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی غیراقتصادی می شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی معتقد است: دولت نگاه مثبتی به اشتغالزایی و افزایش تولید دارد، بنابراین هرگونه سرمایه گذاری از سوی دولت در این بخش می تواند در جهت ارتقا اقتصاد و سلامت جامعه باشد و خوشبختانه دولتمردان این مهم را در اولویت برنامه ها و تصمیم گیری های خود قرار داده اند.

وی تاکید کرد: انتظار داریم دولت امسال از محل درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه ها، مبلغ مناسبی را به تولیدات کشاورزی از جمله شیر اختصاص دهد.

به گزارش ایرنا، اتحادیه سراسری و تشکل دامداران مبلغ 1460 تا 1570 تومان را برای خرید هر کیلوگرم شیرخام به وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار پیشنهاد داده اند.
کد خبر یک سوم باقیمانده مابه التفاوت پول شیر دامداران در حال تامین است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =