۰ نفر
۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۱
صنایع غذایی> موضوع سلامت و استاندارد آب معدنی دماوند دو سازمان دولتی را به جان هم انداخته است.

«خط تولید آب معدنی دماوند به علت رعایت نکردن قوانین و ضوابط سازمان غذا و دارو و عدم تمکین به مقررات متوقف شد»، این خبری بود که وزارت بهداشت هفته گذشته به صورت رسمی اعلام کرد. انتشار خبر غیر استاندارد نبودن محصولات این کارخانه باعث شد تا نگرانی زیادی در سطح جامعه نسبت به مصرف این محصول به وجود آید. از آن طرف سازمان ملی استاندارد به عنوان یک دستگاه نظارتی که متولی بررسی استاندارد محصولات است به این موضوع ورود پیدا کرده و با گلایه از اینکه تبادل اطلاعاتی مناسبی میان وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد وجود ندارد، به ارزیابی مجدد میزان استاندارد آب های معدنی موجود در بازار پرداخت.

 بیات: آب معدنی دماوند استاندارد است


مسلم بیات مدیرکل استاندارد تهران با بیان اینکه طبق تفاهمنامه با وزارت بهداشت قرار بود نتایج ارزیابی ها را جهت بررسی‌های بیشتر در اختیار یکدیگر قرار دهیم اما متاسفانه این اتفاق در این قضیه رخ نداده است،گفت:آب آشامیدنی دماوند تمامی فاکتورهای استاندارد را دارد.

وی با اشاره به اینکه پس از اعلام غیراستاندارد بودن چند برند آب معدنی همانند «دماوند» از سوی وزارت بهداشت کلیه سوابق کیفی کارخانه دماوند مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: در این آزمون‌ها سعی شد بهترین آزمایشگاه‌هایی که دارای گواهینامه استاندارد بین‌المللی ISO/IEC17025 هستند مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: با استخراج نتایج آزمون مشخص شد که فراورده کارخانه مذکور کاملاً منطبق با استاندارد ملی ایران به شماره 6694 است و حتی فاکتور هایی که خارج از استاندارد هم توسط وزارت بهداشت بررسی شده بود ، مورد ارزیابی قرار گرفت که خوشبختانه هیج مشکلی در این زمینه هم وجود نداشت.

مدیر کل استاندارد استان تهران با بیان اینکه در ده روز گذشته سعی شد بدون آزمون‌های تکمیلی اظها نظری نکنیم، گفت: علیرغم اینکه تمامی نتایج استخراج شده چه در آزمایشگاه‌های داخلی و چه در آزمایشگاه آکوا لب فرانسه که توسط واحد ارسال شده بود ، بیانگر سلامت آب آشامیدنی دماوند بود. سازمان ملی استاندارد به عنوان یک دستگاه نظارتی نمی‌تواند  ادعایی را بدون مستندات کیفی ابراز کند.

بیات با اشاره بر اینکه طبق تفاهمنامه با وزارت بهداشت ، توافق شده بود که نتایج ارزیابی ها را بالاخص در مواردی که نگرانی عمومی را در پی دارد ، جهت بررسی‌های بیشتر در اختیار یکدیگر قرار داده شود و متاسفانه این اتفاق در این قضیه رخ نداد ، خاطر نشان کرد : وزارت بهداشت خود یکی از دستگاه‌های شورای عالی استاندارد است و اگر فاکتوری را به تحقیق تشخیص دهد که به استاندارد ملی اضافه شود ، باید به سازمان ملی استاندارد ایران اعلام شود تا ازین طریق به استاندارد ملی اضافه و سپس مورد پایش و ارزیابی قرار گیرد .

وی با تأکید بر اینکه ملاک قضاوت و ارزیابی همه ما استاندارد ملی است و واحدهای تولید مکلف به رعایت شرایط و مقررات استاندارد هستند، تصریح کرد: نتایج آزمون نمونه‌های در آکوا لب فرانسه و سه آزمایشگاه تخصصی را در اختیار سازمان ملی استاندارد ایران قرار می دهیم تا از آن طریق هم به وزارت بهداشت و درمان هم ارسال شود.

 رئیس سازمان غذا و دارو:آب معدنی «دماوند» استاندارد بود، اکنون سالم نیست

پس از اظهارات مدیرکل استاندارد استان تهران، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به اعلام استاندارد بودن آب معدنی "دماوند" گفت: ممکن است این آب معدنی استاندارد گرفته باشد ولی هم‌اکنون سالم نیست و سلامتش مردود است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: هم اکنون سلامت آب معدنی دماوند مردود است، ولی ان شاء الله بعد از انجام اصلاحات قابل عرضه خواهد بود.

استاندارد سند منتشر کرد

در واکنش به اظهارات جدید رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد ایران اسناد مربوط به آزمایش‌های جدید این سازمان درباره استاندارد بودن آب معدنی «دماوند» را منتشر کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو:سلامت هر "آب معدنی" مخدوش شود تأییدات استاندارد اعتباری ندارد

پس از انتشار اسناد سازمان ملی استاندارد، رئیس سازمان غذا و دارو مجدد در واکنش به انتشار اسناد استاندارد آب معدنی "دماوند" گفت: سلامت "آب معدنی" مخدوش شود تأییدات استاندارد دیگر اعتباری ندارد.

رسول دیناروند عنوان کرد: بنابراین استاندارد بودن کفایت نمی‌کند، اگر سلامت آن تأیید نشود نمی‌تواند وارد بازار شود، بنابراین نظر استاندارد در جایی که وزارت بهداشت مسئولیت دارد کارساز نیست.

دیناروند درباره صحت اسناد سازمان استاندارد نیز بیان کرد: مهم نیست که اسناد درست است یا نیست، مهم این است که اجازه تولید نداشتند و خودشان هم دلیل آن را می‌دانند، بنابراین مشکلاتشان که برطرف شد و آزمایشگاه تأیید کرد اجازه تولید و توزیع خواهند یافت.

وزارت بهداشت: «استاندارد» وارد مسائل شبهه‌ناک نشود

البته رئیس سازمان غذا و دارو به اظهارات قبلی بسنده نکرد و در جای دیگری گفت: هم اکنون آب آشامیدنی دماوند مشکل بهداشتی دارد و مسئولان این شرکت هم اطلاع دارند که مشکل از کجاست و باید مشکلات را برطرف کنند. سازمان استاندارد هم وارد مسائل شبهه ناک نشود زیرا سلامت مردم چیزی نیست که بتوان با آن تعارف کرد.

رسول دیناروند در واکنش به اظهارات مدیر کل استاندارد استان تهران مبنی بر استاندارد بودن آب معدنی دماوند افزود: هر محصول مرتبط با غذا و دارو فقط با مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اجازه تولید و توزیع در بازار را دارد و نظر نهایی در این زمینه را فقط این سازمان ارائه می کند.

وی با تاکید دوباره بر اینکه آب آشامیدنی دماوند و 11 برند دیگر تا زمان رفع مشکل اجازه تولید و توزیع در بازار را ندارند، گفت: هم اکنون آب آشامیدنی دماوند مشکل بهداشتی دارد و خود مسؤولان این شرکت هم اطلاع دارند که مشکل از کجاست و لذا باید ابتدا مشکلات را برطرف کنند، پس از آن سازمان غذا و دارو آزمایش های لازم را انجام می دهد و در صورتی که مشکل برطرف شده باشد اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که سازمان استاندارد تهران آب معدنی دماوند را دارای شرایط استاندارد معرفی کرده است، افزود: ضوابط فنی که از سوی سازمان غذا و دارو در رابطه با محصولات غذایی اعلام می شود فراتر از استاندارد است زیرا علیرغم استانداردهای خوبی که وجود دارد ولی بعضی موارد استاندارد نیاز به اصلاح دارند.

دیناروند گفت: هیچ تولید کننده و وارد کننده ای بدون مجوز سازمان غذا و دارو نمی تواند کالایی را وارد بازار کند و در این زمینه نظر استاندارد به تنهایی کافی نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: آب آشامیدنی دماوند نیز فقط بعد از رفع مشکل و تائید وزارت بهداشت و سازمان غدا و دارو اجازه فعالیت خواهد داشت و تا آن زمان اجازه توزیع محصولات خود در بازار را ندارد.

دیناروند در پایان تاکید کرد: خواهشمندیم سازمان استاندارد وارد مسائل شبهه ناک نشود زیرا سلامت مردم چیزی نیست که بتوان با آن تعارف کرد.

مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران:حرف یک سازمان را با حرف‌های غیرحرفه‌ای مخدوش نکنید

درپی این اظهارات رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت بود که مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران با ارسال جوابیه‌ای به رسانه‌ها، به ارائه توضیحاتی در خصوص اظهارات اخیر رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر غیر استاندارد بودن آب معدنی دماوند پرداخت.

مسلم بیات مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران در واکنش به صحبت‌های دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو مبنی براینکه "هم‌اکنون آب آشامیدنی دماوند مشکل بهداشتی دارد و مسؤلان این شرکت هم اطلاع دارند مشکل از کجاست و باید مشکلات را برطرف کنند؛ سازمان استاندارد هم وارد مسائل شبهه‌ناک نشود". اقدام به ارائه جوابیه‌ای کرده است.

متن این جوابیه به شرح زیر است:


حرف علمی یک سازمان را نمی‌شود با حرف‌های غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی مردود اعلام نمود. ما فقط نتایج بررسی‌های خودمان را همانند سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌ایم؛ حتی مستندات کیفی متعددی در این زمینه وجود دارد.

حال اگر وزارت بهداشت هم کاری انجام داده است، آن را در یک محفل علمی ارایه نمایید. بنا به اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو، آب اشامیدنی بسته‌بندی دماوند غیر استاندارد است که سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی استاندارد اعلام می کند این حرف صحیح نیست. سازمان غذا و دارو بر اساس کدام استاندارد این صحبت‌ها را مطرح می کند؟!

هم‌اکنون خوشبختانه آب آشامیدنی دماوند در بازار وجود دارد و می‌توان نمونه‌هایی از آن را گرفت و آزمون کرد. حتی سازمان استاندارد برای اجرای این موضوع آمادگی دارد.

آب آشامیدنی بسته‌بندی دماوند بر اساس آزمون‌های انجام شده در آزمایشگاه‌های معتمد سازمان غذا و دارو و همچنین اداره کل استاندارد تهران کاملاً منطبق با استاندارد ملی است و سازمان وظیفه‌ی قانونی خود را انجام است.

آقای دیناروند به خوبی می دانند تنها نهاد تأیید صلاحیت، آزمایشگاه‌های ارزیابی کیفیت کشور سازمان ملی استاندارد می باشد؛ لذا چگونه این موضوع را انکار می کنند و کجای این کار شبهه‌آمیز هست؟!
منبع:تسنیم
کد خبر 05a6331651874f418001d93255de6c7c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =