در حالی ضریب خودکفایی۹ محصول اساسی کشاورزی ایران در سال ۹۲ بین ۱۵ تا ۱۰۱ درصد در نوسان بوده که برای واردت ۷ محصول اساسی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، دانه های روغنی، کنجاله دانه های روغنی و روغن نباتی خام در ۶ سال ۴۳ میلیارد دلار هزینه شد.


بررسی ساختار تولید، واردات و صادرات غلات (شامل گندم، برنج، جو و ذرت) در کشور نشان دهنده آن است که متوسط ضریب خودکفایی غلات عمده طی سالهای ١٣٨٧-٩٢ معادل ٦١ درصد می باشد.

در این مدت، دو محصول گندم و جو به ترتیب با ٧٤.٦ و ٧٠.٢ درصد از بیشترین ضریب خودکفایی و ذرت دانه ای با ٣٠.٢ درصد از کمترین ضریب خودکفایی برخوردار بوده اند.

وابستگی کشور به واردات غلات موجب شده است که طی سالهای ١٣٨٧-٩٢، به طور متوسط سالانه حدود ٤.٢ میلیارد دلار ارز جهت واردات غلات اختصاص یابد.

ضریب خودکفایی دو محصول گوشت قرمز و گوشت مرغ از شرایط مناسبی برخوردار می باشد، به طوریکه طی سالهای ١٣٨٧-٩٢ به طور متوسط به ترتیب ٨٦ و ٩٩.١ درصد نیاز داخلی از محل تولید داخل تامین شده است.

بررسی وضعیت عملکرد تولید و تجارت دانه های روغنی و فرآورده های آن طی سالهای اخیر نشان می دهد که ضریب خودکفایی در تولید دانه های روغنی، کنجاله دانه های روغنی و روغن نباتی خام در سطح پایین قرار دارد و عمده نیاز کشور از طریق واردات تامین می گردد؛ به طوریکه طی سالهای ١٣٨٧-٩٢ به طور متوسط به ترتیب تنها ٣٠.٣ ،٤٤.٥ و ٢٢.١ درصد از دانه های روغنی، انواع کنجاله دانه های روغنی و روغن نباتی خام از محل تولید داخلی تامین شده است.

شرایط مزبور موجب شده است که طی دوره مورد بررسی، به طور متوسط سالانه حدود ٣ میلیارد دلار ارز جهت واردات دانه های روغنی و فرآورده های آن اختصاص یابد.

بنابراین گزارش، برای واردت 7 محصول اساسی کشاورزی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، دانه های روغنی، کنجاله دانه های روغنی و روغن نباتی خام طی شش سال گذشته بیش از 43 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است.

منبع:تسنیم
کد خبر 0b6320f62fb349da87328795e4fd9989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =