مرتضی شهید زاده، رییس هیات مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی که غروب دوشنبه هشتم دی ماه در نخستین حضور خودش به عنوان مدیریت بانک کشاورزی، میزبان 64 تولید کننده برتر بخش کشاورزی در سال زراعی 94-93 بود، کشاورزان برتر را شرکای اصلی بانک کشاورزی خطاب کرد و در عین انتقال برخی کاستی ها از جمله کمبود منابع مالی، تمام کشاورزان کشور را به همدلی و وفاق برای تقویت بانک کشاورزی فراخواند.

وی در این آیین و پیش از آن که با امتیازهای جدید قائل شده برای کشاورزان برتر شور و حال تازه ای را به حاضران بدهد، هدف کلان بانک کشاورزی را تأمین منابع، سرمایه گذاری، ایجاد ارزش افزوده و افزایش درآمد فعالان بخش کشاورزی و صنایع و خدمات مرتبط یاد آور شد و چشم انداز پیش روی بانک کشاورزی را تسهیل جریان منابع مالی داخلی و خارجی به بخش کشاورزی با استفاده از نهاد سازی و شناسایی نیاز ها و فرصت های سرمایه گذاری در این بخش اعلام کرد.

شهیدزاده در تشریح محورهای کلی این چشم انداز به پررنگ تر و برجسته تر شدن نقش بانک کشاورزی در توسعه کشاورزی و روستایی اشاره کرد و در ادامه به گفتاری تازه اشاره کرد که از سوی خودش ابداع شده است و آن هم " غالب کردن ادبیات توسعه در این بانک برای اجرایی شدن محورهای چشم انداز تعریف شده است" که به زعم وی، باید با حضور کارشناسان کشاورزی در رده های مختلف کارآمدتر شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه به نکته نغز تازه ای نیز اشاره کرد و آن این که حضور در شهرها نباید این بانک را از نقش اصلی خود دور کند، بلکه باید وسیله ای برای ایفای قوی تر نقش آن در توسعه بخش کشاورزی باشد.

تولید کنندگان برتر، شریک بانک در تشویق مردم به سپرده گذاری و پس انداز

وی تصریح کرد: تولید کنندگان برتر به عنوان شرکای بانک کشاورزی باید مشوق مردم به سپرده گذاری و پس انداز در این بانک باشند تا از این طریق امکان دسترسی به منابع ارزان قیمت برای تزریق به بخش کشاورزی فراهم شود.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی افزایش خوداتکایی بانک به منابع داخلی و ایجاد رابطه منطقی با بانک مرکزی را یکی دیگر از محورهای چشم انداز این بانک اعلام و خاطرنشان کرد: در این مسیر باید تلاش کنیم با ارتقای جایگاه بین المللی و تشویق مردم به سپرده گذاری، زمینه ساز تزریق منابع پس انداز ملی در تولید باشیم.

وی با بیان اینکه بیمه کشاورزی باید از حالت صندوق پرداخت خسارت خارج شود و بر مبنای اصول بیمه گری اداره شود، متذکر شد: این نهاد باید به سازمانی مفید و ابزاری موثر برای اجرایی کردن سیاست های توسعه بخش کشاورزی تبدیل شود.

مدیر عامل بانک کشاورزی اضافه کرد: باید با برنامه ریزی و پیش بینی های به موقع و مناسب،منابع مالی لازم برای جبران خسارت های وارده به بیمه گذاران بخش کشاورزی مشخص شود تا نیازی به منابع مالی بانک نداشته باشد.

بانک کشاورزی، محلی برای مراجعه سرمایه گذاران داخلی و خارجی

شهید زاده با بیان اینکه بانک کشاورزی باید محلی برای مراجعه سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای دریافت مشاوره ای سرمایه گذاری و دستیابی به فرصت های سرمایه گذاری باشد، ادامه داد: ضمن شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و صنایع وابسته، باید برای استفاده از ظرفیت های این بخش، "مرکز اطلاعات سرمایه گذاری" نیز تشکیل شود.

وی با تأکید بر استفاده بهینه از این ظرفیت ها برای افزایش تولید خاطرنشان کرد: تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی با ایفای نقش ترویجی خود از طریق انتقال دانش فنی می توانند در دستیابی به این هدف موثر باشند.

نیاز پانصد هزار میلیارد ریالی بخش به منابع مالی

شهید زاده با تأکید بر پیشتازی بانک کشاورزی در به کار گیری شیوه های نوین بانکداری به ویژه بانکداری الکترونیک گفت: استفاده از فناوری های نوین بانکی هزینه تمام شده پول را برای تولید کنندگان بخش کشاورزی کاهش می دهد و هزینه مبادله را کم خواهد کرد.

شهیدزاده در بخش دیگری از سخنانش به عوامل موثر بر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به نرخ سود بانکی و اثرگذاری آن بر سرمایه گذاری در این بخش، ایجاد شرايط مطلوب سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ضروري است.

وی نیاز بخش کشاورزی به منابع مالی را پانصد هزار میلیارد ریال اعلام کرد و پیشنهاد داد: به منظور افزایش قدرت تسهیلات دهی و افزایش حجم اعتبارات، سرمایه بانک کشاورزی افزایش یابد.

امتیارات ویژه بانک کشاورزی برای کشاورزان برتر

شهید زاده در خاتمه سخنانش از امتیازات ویژه بانک کشاورزی برای کشاورزان نمونه کشوری و استانی به عنوان تحفه سبزی از سوی هیات مدیره بانک به آن ها خبر داد که با تشویق و خوشحالی شدید کشاورزان برتر حاضر در مراسم مواجه شد.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی اعلام کرد: سقف تسهیلات ضمانتی برای کشاورزان نمونه کشوری با استفاده از نمونه قراردادهای لازم الاجرای این بانک، به  يك میلیارد و 500 ميليون ریال افزایش یافت.

شهید زاده افزود: سقف تسهیلات ضمانتی کشاورزان نمونه استانی نیز با استفاده از نمونه قراردادهای لازم الاجرای این بانک یک میلیارد ریال تعیین شده است.

وی در تشریح دیگر امتیازات بانک کشاورزی برای این دسته از تولید کنندگان گفت: سهم سرمایه گذاری کشاورزان نمونه کشوری و استانی برای اجرای طرح های تولیدی معادل 10 درصد هزینه های سرمایه گذاری(سرمایه ای و سرمایه در گردش) منظور شده است.

شهید زاده متذکر شد:در مواردی که قوانین یا آیین نامه های ابلاغی هیات وزیران سهم کمتری را برای کشاورزان منظور کرده است سهم آورده کمتر ملاک عمل شعب این بانک خواهد بود، به جز مواردی که سهم آورده بر اساس مقررات و الزامات قانونی افزایش یابد.

وی افزود: درخواست کشاورزان نمونه کشوری و استانی خارج از نوبت و با رعایت موارد فوق و دیگر ضوابط در اسرع وقت بررسی خواهد شد.

وی همچنین افزود: در چارچوب دستورالعمل صادره از سوی اداره کل نظارت و امور شعب بانک کشاورزی، کشاورزان نمونه به مدت یک سال به عنوان ناظر ویژه این بانک در شعب تعیین می شوند.

بر اساس این گزارش؛ دریافت حق بیمه محصولات کشاورزی در سه قسط و تخفیف 10 درصدی آن، بخشودگی کارمزد هزینه صدور انواع کارت‌های خدمات الکترونیکی بانکی و بهره مندی از بخشودگی کارمزد خدمات بانکی به جز سود و کارمزد تسهیلات به مدت یک سال؛ از دیگر امتیازات بانک کشاورزی برای کشاورزان نمونه در سال جاری بود که از سوی مرتضی شهید زاده مدیرعامل جدید بانک کشاورزی اعلام شد تا کشاورزانی که امروز در حال کاشت و داشت پاییزه و زمستانه هستند، رویاهای زیبایی را برای آیین دی ماه 94 ترسیم کنند.

علیرضا صفاخو

منبع:ایانا
کد خبر e0ea11b66a174a198443f599f2be8707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =