فهرست 10 قلم عمده واردات در 9 ماه منتهی به آذر امسال در حالی منتشر شده که 6 قلم از آن مربوط به کالاهای اساسی است. این روزها بحث واردات کالاهای اساسی در مجلس بسیار گرم بوده است؛ به طوری‌که هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با واردات بی‌رویه برنج به مجلس فراخوانده شد و به دلیل قانع نشدن نمایندگان دومین کارت زرد را دریافت کرد.

انتقاد نمایندگان از واردات بی‌ضابطه کالاهای اساسی و به‌خصوص برنج، در حالی است که آمارهای جدید گمرک نشان از رشد منفی واردات برنج در 9 ماه منتهی به آذر 93 نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. در این میان، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز با تاکید بر اینکه تمامی واردات کالاهای اساسی طبق مستندات قانونی صورت می‌گیرد، واردات را براساس مصوبات متقن ستاد تنظیم بازار و ستاد هدفمندی یارانه‌ها دانست. به گفته علی قنبری، در صورتی که تولید داخل جوابگوی میزان نیاز کشور باشد، دولت از تولیدکنندگان داخلی خریداری خواهد کرد. وی همچنین درباره انتقادها درخصوص واردات بی‌رویه برنج گفت: «دولت به دلیل حمایت از تولید داخلی و با توجه به چارچوب‌های قانونی به منظور تقویت تولیدکنندگان داخلی موظف است در حال حاضر محصولی را وارد نکند؛ ‌این درحالی است که امسال فقط برای ذخایر استراتژیک مجوز واردات داده‌ شده است.»
بررسی آمارهای جدید گمرک نشان می‌دهد که «دانه گندم سخت» با رشد وزنی 43/54 درصدی و رشد ارزشی 86/40 درصدی در رتبه اول 10 قلم عمده واردات قرار دارد. این در حالی است که این کالا سال گذشته در جایگاه سوم واردات قرار داشت. در مدت زمان مورد بررسی واردات این کالا برابر با 3 میلیون و 754 هزار تن بوده است؛ این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته 2 میلیون و 431 هزار تن دانه گندم سخت وارد شده بود. از لحاظ ارزش دلاری در 9 ماه منتهی به آذر امسال یک میلیارد و 299 میلیون دلار دانه گندم سخت به کشور وارد شده است. براساس این گزارش جابه‌جایی رتبه بسیار شدیدی را در کالای «دانه ذرت دامی» نیز داشته ایم. این کالا از رتبه 2 هزار و 975 در 9 ماه منتهی به آذر سال 92 به رتبه دوم در دوره مشابه امسال رسیده است. «دانه ذرت دامی» در سال 92 از لحاظ وزنی یک هزار تن و از لحاظ ارزش دلاری 29/0 میلیون دلار سهم از واردات داشته است، این در حالی‌ است که این ارقام با رشدی چشمگیر به وزن 3 میلیون و 895 هزار تن و ارزش دلاری یک میلیارد و 193 میلیون دلار در سال جاری رسیده است. در بین لیست رتبه بندی واردات، «برنج» نیز رتبه سوم را در این بین کسب کرده است، درحالی‌که این کالا در دوره مشابه سال گذشته در صدر واردات قرار داشت. آمار‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه انتقادهای زیادی به واردات بی‌رویه برنج در سال جاری وارد شده است، اما واردات «برنج» در 9 ماه منتهی به آذر امسال رشد منفی داشته است. واردات این کالا با کاهش نزدیک به 40 درصدی در وزن از یک میلیون و 511 هزار تن در سال 92 به 911 هزار تن در سال 93 رسیده است. همچنین از لحاظ ارزش دلاری نیز واردات برنج با کاهش 72/36 درصدی همراه بوده است؛ به طوری‌که ارزش واردات برنج از یک میلیارد و 768 میلیون دلار در سال 92 به یک میلیارد و 119 میلیون دلار در سال 93 رسیده است.
براساس این آمار، «کنجاله سویا» نیز با رشد منفی 38/14 در وزن و 46/20 در ارزش از رتبه دوم واردات در 9 ماه منتهی به آذر سال 92 به رتبه چهارم در سال 93 رسیده است. این کالا در 9 ماه منتهی به آذر امسال از لحاظ وزنی سهم یک میلیون و 661 هزار تن و از لحاظ ارزش دلاری سهم یک میلیارد و 3 میلیون دلار را داشته است. در ادامه این لیست «وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز تناوبی جرقه‌ای- احتراقی» نیز با کسب رتبه 5 نسبت به سال 92 ثابت مانده است. این کالا از نظر وزنی با رشد 16/26 درصد به میزان 75 هزار تن و از نظر ارزش دلاری با رشد 67/23 درصد سهم 983 میلیون دلاری در 9 ماه منتهی به آذر امسال داشته است. رتبه ششم را در این لیست «محصولاتی از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نورد شده به شکل طومار» به خود اختصاص داده است. این کالا که در دوره مشابه سال قبل رتبه 11 جدول را داشت، با رشد 22/36 درصدی در ارزش دلاری و رشد 31/42 درصدی از لحاظ وزنی همراه بوده است. واردات این کالا در مدت زمان مورد بررسی به ارزش دلاری 538 میلیون دلار و وزن 878 هزار تن رسیده است. در بین 10 قلم عمده وارداتی امسال نیز «دانه گندم به‌جز گندم دامی» در رتبه هفتم قرار داشته است؛ واردات این کالا در 9 ماه منتهی به آذر امسال، از نظر وزنی یک میلیون و 640 هزار تن و از نظر ارزش دلاری 516 میلیون دلار بوده است. این کالا سال گذشته سهمی از واردات نداشته است. رتبه هشتم در این لیست را نیز کالای «ماژول نمایشگر متشکل از صفحه LCD یا LED پلاسما فقط دارای برد آدرس دهی» داشته است که در همین دوره سال قبل رتبه 10 را داشته است. واردات این کالا با رشد وزنی منفی 68/12 درصدی و همچنین کاهش 94/5 درصدی در ارزش دلاری به 9 هزار تن به ارزش 474 میلیون دلار رسیده است. براساس این گزارش دو کالای «قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری با ساخت داخل14درصد به‌جز لاستیک» و «شکر تصفیه نشده» رتبه‌های نهم و دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

فروغ کریمی
کد خبر 9123330237984a0483b871bbca844720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =