در حالی که ۴۰ شرکت روسی برای انعقاد قراردادهای تجاری از دیروز در تهران به سر می‌برند،‌ رویترز اعلام کرد روسیه اعلام آمادگی کرده است سالانه به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار، گندم به ایران صادر کند.

به گزارش رویترز، تاجر غلات روسی گفت: روسیه در پی این است که سالانه به ارزش بیش از 500 میلیون دلار غلات به ایران در قبال دریافت نفت صادر کند.

روسیه و ایران تبادلات نفت در برابر غذا را از ابتدای سال 2014 به عنوان راهی برای دور زدن تحریم‌های غربی که برای دو کشور اعمال شده است دنبال می‌کند.

آندره گورماخ معاون اول رئیس اجرایی تجارت غلات روسیه در رسانه ریانوستی روسیه اعلام کرد که شرکت روسی آماده است تا سالانه یک تا 2 میلیون تن غلات در قبال دریافت نفت تحویل دهد.

بر اساس محاسبات رویترز ارزش این حجم معاملات حدود 500 میلیون دلار بر اساس قیمت جاری گندم جهانی خواهد بود.

گورماخ در حاشیه اجلاس اکیپ‌های اقتصادی ایران و روسیه در تهران اعلام کرد این مسئله مطرح است اما هنوز راه‌حلی برای ابهامات مالی اطلاع نداده‌اند.

اخیرا اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌هایی را علیه مقامات روسی، بانک‌ها و بنگاه‌های تجاری مسکو اعمال کرده‌اند.

واشنگتن همواره برای روسیه در مقابل تجارت نفت در برابر غذا با ایران هشدار داده است و تأکید کرده است که این تبادلات در مذاکرات هسته‌ای با ایران تأثیرگذار خواهد بود.

در ماه ژانویه منابع به رویترز اعلام کردند که ایران و روسیه در حال مذاکره برای تبادل نفت و غذا به ارزش 1.5 میلیارد دلار هستند و گفت‌وگوها پیشرفت داشته است.

به رغم افت و خیزهای سیاسی تأمین غلات احتمالا یک معامله برد- برد تجاری برای مسکو و تهران محسوب می‌شود زیرا کشور روسیه برداشت بسیار مناسب محصول گندم را در 6 سال اخیر داشته و در نقطه مقابل ایران با برداشت کم داخلی مواجه بوده است.

بر اساس اعلام تجار در روز دوشنبه ایران 200 هزار تن گندم خریداری کرده است. این خرید به دنبال آغاز به کار ایران برای واردات گندم بوده است. در سال‌های اخیر ایران حدود 5 میلیون تن گندم وارد می‌کرد اما منابع تخمین زده‌اند که نیاز جاری به بیش از 6 میلیون تن برسد.

گورماخ برآورد کرد واردات غلات ایران امسال بین 5 تا 7 میلیون تن باشد. روسیه یکی از کشورهای عمده صادرکننده گندم است و حدود 50 میلیون تن از 64 درصد سطح زیر کشت خود امسال گندم برداشت کرده است.

صادرات گندم این کشور در سال2014 - 2015 از اول ماه جولای آغاز شده و حدود 22 میلیون تن صادر کرده است.

رئیس‌جمهور قزاقستان آقای نورسلطان نظربایف گفت: قزاقستان هم به عنوان مهمترین کشور آسیایی تولید‌کننده گندم امیدوار است که صادرات غلات خود به ایران را تا 5 برابر افزایش داده و به سطح  2.5 میلیون تن برساند.

نظربایف گفت: صادرات غلات به ایران بعد از بازگشایی بخش ایرانی خط آهن قزاقستان، ترکمنستان و ایران در ماه نوامبر افزایش می‌یابد.

کشور قزاقستان تاکنون بخش عمده‌ای از غلات خود را که عمدتا گندم و آرد گندم بوده است توسط خط ریلی راه‌آهن صادر کرده است.

نظربایف در اظهارات خود به زمان صادرات 2.5 میلیون تن گندم به ایران اشاره‌ای نکرد.

40 شرکت روسی از دیروز در تهران برای انعقاد قراردادهای تجاری و اقتصادی به سر می‌برند. تاکنون خبر اجرای پروژه تجاری به ارزش 70میلیارد یورو بین دو کشور منتشر شده است.
کد خبر 0d716bf87ee5492ea2236ff193685ba5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =