معامله با روسیه پلی به سوی بازارهای جهانی است اما باید دقت شود که روس‌ها قیمت‌ها را دیکته نکنند و محصولات کشاورزی با آب‌بری بالا را صادر نکنیم چراکه در حال حاضر مدیریت بحران آب مهم‌تر از خروج رکود اقتصادی است.

احمد پورفلاح – رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران – در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره صادرات 60 قلم کالای کشاورزی و محصولات غذایی طی درخواست روسیه به ایران گفت: در صادرات کالا به روسیه باید توان داخلی برای تولید کالاهای کشاورزی و بلند مدت بودن این بازار حتی را پس از عادی شدن شرایط بین المللی مدنظر قرار داد.

وی خاطر نشان کرد: بخش خصوصی 98 درصد فعالیت‌های مربوط به کشاروزی را در اختیار دارد اما لازم است از طرف دولت هم زمینه‌های لازم فراهم شود تا به اهداف طراحی شده در اقتصاد برسیم.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در معامله با روسیه باید توصیه شود که معاملات تبدیل به مونوپل نشوند. همچنین روسیه فقط در شرایط بد سیاسی به سراغ ما نیاید تا این بازار تبدیل به یک بازار دائمی شود. همچنین به این علت که قدرت جهانی است، نباید قیمت‌ها را به ما دیکته کند. از طرف دیگر تولید و به تبع آن صادرات محصولات کشاورزی که آب بری بالایی دارند در شرایط بحران کم آبی فعلی نوعی تهدید به شمار می‌رود و باید با دقت در این مورد برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های آینده اقتصادی این است که به دلیل کمبود آب از کشور‌های جماهیر شوروی سابق زمین اجاره کنیم و محصولاتی که آب‌بری بالایی دارند را در آنجا کشت کنیم چراکه در حال حاضر مدیریت بحران آب مهم‌تر از خروج رکود اقتصادی است.

پورفلاح در ادامه گفت: یک هیات تجاری آخر این هفته برای واردات کالا به روسیه اعزام می‌شوند. کالاهای مورد نظر برای واردات شامل مواد اولیه صنایع، پلیمر‌ها، ورقی‌ها و آلیاژ‌های فولادی است. البته شرط ما برای واردات کالا این است که از لحاظ قیمت با کشور‌های اروپایی رقابت کند.
کد خبر c866bcaede604345bfd6e6f11332cf6e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران امینی نیاکی ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    بازار روسیه به تنهایی پس از فروپاشی شوروی،توانست بسیاری از شرکتهای بزرگ وحتی چند ملیتی کشورهای غربی وآمریکایی را نجات دهد تا حدی که بسیاری از سیاست مداران فروپاشی شوروی را به همین موضوع ربط دادهاند. مطمین هستم که میتوان بازار بسیار بزرگ روسیه را بدست آورد ودر این بین سود خوبی را نسیب کشورمان کرد.فقط باید یکدست و هماهنگ بود تا بتوان مقابل تجار دیگر کشورها ایستاد و مطمینا بازار پایداری خواهد بود.