مواد غذایی> فرصتهای ایجاد شده برای کشورمان برای تامین نیازهای غذایی بازار روسیه باعث شده تا بعضی تجار بدون توجه کافی به ریسکهای موجود و اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش و مدیریت آن، به توسعه صادرات به روسیه بپردازد که ممکن است بدون دریافت پوشش های لازم، عملیات تجاری آنها را با اختلال روبرو نماید.

به گزارش به گزارش روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران،رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران می گوید: پول برخی بازرگانان ایرانی در مبادله با روس‌ها سوخت شده و عملاً نتوانسته‌اند پول خود را دریافت کنند و روسها مایلند بهای کالا را به روبل بپردازند که ارزش آن هر روز در حال تنزل است. برای بررسی این موضوع و تحلیل بازار مواد غذایی روسیه با سیدآرش شهرآیینی عضو هیات مدیره و معاون فنی صندوق ضمانت صادرات به گفتگو نشستیم که نکات کلیدی آن را در ادامه بخوانید:
• باید توجه داشت در کنار رکود اقتصادی و کاهش ارزش روبل، تحریمهای روسیه بر واردات مواد غذایی و تولیدات کشاورزی از اروپا سبب شده تا بخش مواد غذایی روسیه بویژه در بخش ماهی، گوشت و زیرمجموعه های لبنیات آسیب شدیدی ببینند. این در حالی است که قیمت و تورم مواد غذایی افزایش یافته و در عین حال تولیدات داخلی نیز به منظور جایگزینی واردات افزایش یافته است.
• حاشیه سود بسیاری از معاملات مواد غذایی در طی ۱۲ ماه گذشته بدتر شده و انتظار می رود این روند منفی تا سال ۲۰۱۶ ادامه یابد. بطور کلی تجار مواد غذایی روسیه تا حد زیادی با نسبتهای بالای اهرمی و هزینه¬های فزاینده برای تامین مالی خارجی مواجه هستند. در این شرایط بانکها عموماً تمایل دارند برای خرده فروشان وام فراهم بیاورند اما در مورد عمده فروشان و یاواردکنندگان مواد غذایی محدودیت اعمال می کنند.
• میانگین دوره پرداخت در بخش مواد غذایی روسیه بین ۱۵ تا۴۰ روز، بسته به نوع محصول، متفاوت است. تاخیرهای طولانی در پرداختها، عدم پرداختها و یا عدم توان پرداخت در خلال ۶ ماه گذشته بویژه در مورد واردات و توزیع ماهی، گوشت و لبنیات شدیداً افزایش یافته است. در عین حالیکه انتظار نمی¬رود در سال ۲۰۱۶، ورشکستگی افزایش یابد اما عدم پرداخت و قصور در سطح بالایی قرار خواهند داشت.
• باید گفت خرده فروشان مواد غذایی در روسیه بازارشان را گسترش داده و عموماً تحت تاثیر تحریمها قرار ندارند. همچنین برخی از شرکتهای عمده هولدینگ کشاورزی از فرصتهای ایجاد شده بواسطه حمایتهای دولتی و نیز تحریمهای اتحادیه اروپا در مورد واردات کالاهای کشاورزی، استفاده می¬کنند. بازار مواد غذایی روسیه از آنجا که زنجیره های مهم خرده فروشی جایگزین بازیگران منطقه¬ای و عمده فروشان شده¬اند، تقویت خواهد شد. در حال حاضر روسیه به دنبال یک شریک وارداتی مطمئن برای این امر می گردد که بهترین گزینه ایران است.
• آنچه از مجموع اطلاعات فوق برداشت می شود آن است که فرصتهای ایجاد شده در روسیه بدون توجه به ریسکهای آن و اتخاذ تدابیر لازم برای پوشش این ریسک ها، تجارت موفقی را رقم نخواهد زد. بنابراین در درجه اول پیشنهاد می شود صادرکنندگان حتما پیش از عقد قرارداد، طرف تجاری خود را اعتبارسنجی کنند. صندوق ضمانت صادرات ایران که تنها ارائه کننده بیمه های اعتبار صادراتی در کشور است با اتصال به بانکهای اطلاعات اعتباری شرکتها در اقصا نقاط جهان، این امکان را دارد تا در کمترین زمان ممکن با حداقل هزینه، خریداران خارجی را اعتبارسنجی نماید. سیاست پوششی صندوق ضمانت صادرات ایران -به عنوان نهاد حمایتی دولت که وظیفه پوشش ریسکهای سیاسی و تجاری صادرات را بر عهده دارد- در قبال روسیه بسیار منعطف است و بواسطه موافقت نامه استراتژیک منعقده با صندوق ضمانت صادرات روسیه (اکسیار)، از امکانات ویژه ای برای پوشش ریسکهای سیاسی و تجاری صادرات برخوردار است که می تواند خیال صادرکنندگان را از ریسکهای پیش رو تا حدود زیادی راحت نماید.
کد خبر 1482898e07674e1797f3c029a0604691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =