فود پرس - وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقداست روش های نادرست مدیریت، نابرابری فرصت ها و شیوه های ناعادلانه در قواعد جهانی پدیده گرسنگی در جهان را به همراه داشته و رفع این معضل جز با رفع بی عدالتی در جهان میسر نیست.

  مهدی غضنفری در همایش ملی اکسپو 2015 میلان با حضور جمعی از مسئولان کشور ، سفرا دیگر کشورها ، مدیران بخش دولتی وخصوصی و کارشناسان و صاحبنظران در محلی دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد ، تصریح کرد : موضوع اکسپو بسیار گسترده است از زمین و همه محصولات آن شروع شده تا بازار مصرف ، سیاست و تجارت را نیز در بر می گیرد و هر کسی ممکن است بخشی از آن را در معرض دید قرار دهد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به زیر مجموعه های نمایشگاه اکسپو میلان 2015 گفت : حوزه هایی که در این نمایشگاه دنبال می شود ، تخصصی است که سخن گفتن جز از طریق متخصصین فراهم نمی شود.
ضرورت برگزاری نمایشگاه زمین و غذا قبل از اکسپو میلان
وی با ابراز امیدواری که اکسپو میلان مکانی برای هم آوردی و هم اندیشی افراد موثر باشد ، گفت : فاصله سه سال تا برگزاری اکسپو میلان فرصت خوبی است تا با برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان 'زمین و غذا ' در یکی از استان ها و با حضور کشورهای دوست و همسایه مشارکت خود را در اکسپو میلان تجربه کنیم و با تجارب بهتر و دست باز در سال 2015 در ایتالیا حضور یابیم .
غضنفری افزود: همین تدبیر را نیز در اکسپو شانگهای چین داشتیم با اختصاص فضایی در نمایشگاه بین المللی و بکارگیری ابزارهای یک بار مصرف ، از شرکت کنندگان در اکسپو چین خواستیم تا با به نمایش گذاشتن پدیده های هنری خود ، تصویری از سالن ایران در آن نمایشگاه را به تصویر بکشند.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تشکر از دست اندرکاران برگزاری همایش اکسپو ابراز امیدواری کرد تا دست اندرکاران شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی با مشارکت دستگاه ها در 1.5 سال آینده اکسپویی کوچکتر از میلان را به تصویر بکشند.
غضنفری دربخش دیگری از این سخنرانی گفت : بحث عمیقی در این جا مطرح می شود و انتظار می رود فرهیختگان و دانشمندان به آن توجه داشته باشند ، به ویژه آن هایی که 2015 را مدیریت می کنند و آن هم این است که چگونه می توان بخشی از نمایشگاه را به این موضوع اختصاص داد ، به این دلیل که جنبه نظری و فلسفی دارد و منشاء فیزیکی نمی توان برای آن قائل شد .
وی با بیان این جمله که چگونگی تدوین و تطور این موضوع پیچیده است ، گفت : در این فرصتی که برای برگزاری اکسپو میلان است می توان به ارایه نظرها پرداخت .
فرصت های برابر در دهکده جهانی وجود ندارد
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با طرح این پرسش که چرا گرسنگی است ؟ گفت : مگر مدیریت اقتصاد جهانی و توزیع فرصت ها در جهان چگونه انجام می شود که با وجود همه فشارها هر 3.5 ثانیه یک نفر به علت گرسنگی جان خود را از دست می دهد ، گفت : در شرایطی که حدود 900 هزار نفر در جهان در گرسنگی به سر می برند و رویه های استثماری همچنان ادامه دارد ، اما در اکسپو میلان این موضوع به بحث گذاشته نشده و بیشتر غذا و نوع پخت غذا به بجث گذاشته می شود.
وی گفت : با توجه به اینکه در دهکده جهانی گویی قرار نیست فرصت ها برای برخی گرسنگان جهان بهتر شود و عده ای به خاطر آن ها فقظ اشک تمساح می ریزند، تقسیم عادلانه فرصت ها به بحث گذاشته نمی شود.ترحم وجود دارد اما عدالت وجود ندارد موضوعی که با اندیشه های دینی ما سازگار نیست.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه باید موضوع گرسنگی به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد ، گفت : در ایام برگزاری اکسپو میلان روزهایی برای کشورها و مناسبت های خاص وجود دارد که می توان در آن فرصت به اندیشه سازی در باره این موضوعات پرداخت .
وی ادامه داد : این پرسش مهم در مقابل بشر قرار دارد که آیا همچون گذشته یک عده با دارایی های مسلط ، برای گرسنگان دل می سوزانند و اینان چرا دربرخورد با دیگر کشورها به عدالت رفتار نمی کنند.
غضنفری در بخشی از این سخنرانی همچنین توضیح داد: برای ما که مذاکرات پنج به علاوه یک را در نظر گرفته ایم مشاهده می کنیم که کشوری در دهکده جهانی آزاد است تا هر کاری را انجام دهد اما کشوری دیگر باید هر کاری را که می خواهد انجام دهد حتما مجوز دریافت کند در غیراین صورت حصارها را در اطراف او می بندند.
وی ادامه داد : در چنین وضعیتی بی عدالتی در اوج خود حاکم می شود و امر و نهی ها براساس قواعد ظالمانه شکل می گیرد گرسنه، گرسنه نگه داشته می شود و سیر ، هم سیر ، آیا می توان چنین نظامی را پذیرفت ؟
قواعد بین المللی از نظر زورگویان
وزیر صنعت ، معدن و تجارت می گوید : قواعد بین المللی از نظرزورگویان آن است که با فرمان آنها باید هراقدامی را حتی به عنوان مثال فروش و یا خرید نفت انجام داد .
غضنفری بیان کرد: در شرایطی که نباید نظام سلطه زیر سوال برود ، اکسپوی 2015 برگزار می شود اما تا به کی چشمان خود را در مقابل تلخ کامی می بندند.
وی در ادامه با طرح این پرسش که چرا نمی خواهیم موضوع تغذیه ، زمین انرزی برای حیات باشد ، گفت : ظاهرا این سوال ها در اکسپو میلان مطرح نمی شود.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد: با این پیش فرض که چگونه بنیان های قاعده گذاری را اجرا کنیم ، بحث را به متخصصان واگذر کنیم .
 غضنفری ادامه داد : کار خوبی که جمهوری اسلامی ایران با مدیریت رییس شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی انجام داد این بود که به محض آگاهی از چگونگی برگزاری نمایشگاه ، فرایند شرکت در نمایشگاه را پیگیری کرد.
وی گفت : جمهوری اسلامی ایران به تعامل با همه کشورها و اقتصاد جهانی اعتقاد دارد و در هر مذاکره نیز به این موضوعات محوری توجه دارد و از سویی خود را مقید به آن می کند که در تمام تعاملات مفید جهانی شرکت داشته باشد .
 نمایش جلوه های زیبایی فرهنگ و اندیشه ایرانی در اکسپومیلان
وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین در باره نحوه حضور ایران در اکسپو میلان 2015 گفت : امیدواریم که بر خلاف اکسپو قبلی این بار با فراغ بال و مساحت گسترده برای حضوری خوبی داشته باشیم و جلوه های زیبایی را از فرهنگ و اندیشه ایرانی را ارایه کنیم .
غضنفری در ادامه با اشاره به محورهای اکسپو میلان و مرزهای علمی و تکنولوژیکی آن از جمله حفاظت از تنوع زیستی ، حفاظت از محیط زیست به عنوان اکوسیستم کشاورزی ، تامین کیفیت غذا ، ایمنی ، قابلیت اطمینان و آگاه سازی مردم نسبت به نقش تغذیه در سلامتی و تندرستی افراد گفت : باید همه دستگاه ها در اکسپو میلان مشارکت گسترده داشته باشند و به تشریح این موضوع پیچیده با ابعاد مختلف کمک کنند.
وی ابراز امیدواری کرد تا نمونه ها و سمبل های استان های مختلف که تمدن و فرهنگ دیرینه کشور را معرفی می کند ، توسط دستگاه های مختلف دولتی و بخش خصوصی به صور زیبایی نشان داده شود و پس از در معرض دید قرار دادن منتقدین در اکسپو میلان پیاده سازی شود.
بازدید بیش از هفت میلیون نفر از غرفه ایران در اکسپو شانگهای
وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد: علت تاکید بر هم آوردی جهان موضوع تخصصی است و از سویی نمایشگاه اکسپو نوعی مسابقه بین کشورها است و فارغ از اینکه تمدن چندین هزار ساله ایران عزیزمان موجب بهت و حیرت همه کشورها شده ، اما چگونگی حضوردراین نمایشگاه بسیار مهم می باشد بنابراین موضوع تمدن و پیشینه یک نگاه است و اما اینکه ساختمان ایران در کجا باشد و چه آثاری به نمایش گذاشته می شود، به دلیل اینکه مورد ارزیابی قرار می گیرد ، موضوعی دیگر است .
وی با ااشاره به بازدید بیش از 10 درصد از مجموع بازدید کنندگان نمایشگاه اکسپو شانگهای چین از غرفه ایران (7.2 میلیون نفر ) در شرایطی که 70 میلیون نفر از این مکان دیدن کردند ، افزود: نوع چیدمان ، معماری ، اطلاع رسانی و پذیرایی از بازدید کنندگان در حضور موفق ایران در این نمایشگاه تاثیر مهمی برجای گذاشت .
 غضنفری در ادامه این سخنرانی به بیان آماری درباره جایگاه صنایع غذایی و آشامیدنی براساس گزارش یونیدو پرداخت و گفت: براین اساس سهم صنایع غذایی در 23 صنعت ساخت در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته به ترتیب 12 و هشت درصداست .
2 میلیارد دلار ارز آوری صادرات مواد غذایی
وزیر صنعت ، معدن و تجارد در باره وضعیت صنایع وابسته (تبدیلی ) در کشورمان نیز گفت :ظرفیت اسمی صنایع وابسته در جمهوری اسلامی ایران 90 میلیون تن است که اگر این میزان را با فولاد که ظرفیت آن 20 میلیون تن است مقایسه کنیم ، .3.5 برابر ظرفیت است .
وی همچنین ارز آوری صنایع تبدیلی از محل صادرات در سال 90 را 2 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت : این رقم نسبت به سال 89 ، 17 درصد رشد داشته است .
غضنفری افزود: 11 هزار واحد تولیدی دراین حوزه فعال است و قرار است بزودی نیز 19 هزار واحد جدید در حال ساخت و ساز به آن اضافه گردد که این امر بیانگر آن است که نزدیک به 2 برابر واحدهای فعال ، احداث واحدهای جدید در حال تحقق است .
وی رشد صنایع غذایی در سال 90 را 21 درصد اعلام کرد و گفت : امیدواریم تا زمان برگزاری اکسپو 2015 میلان تراز دراین حوزه مثبت شود .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در بخشی از سخنان خود با تصریح براینکه هر گونه بی عدالتی در روابط ابنا بشر موجب نتایج دهشتناک ، گرسنگی ، جنگ و همه ناملایمات به صورت ریشه ای می شود گفت : باید به سوی ارزش های دینی و آسمانی برگشت چرا که راه دومی نیست که خود را به آن سرگرم کنیم و بدون پرداخت به ریشه ها نمی توان انسان سرگشته را نجات داد.
غضنفری سسپس گفت : جمهوری اسلامی ایران با اقتصاد جهانی و همه فرایند ها تعامل داردو با وجود همه تحریم های فلج کننده به راه خود ادامه می دهد .
وی تصریح کرد : از آنجایی که قرار است کشورمان به عنوان ملتی زنده در نمایشگاه اکسپو 2015 میلان حضور یابد باید همه توان خود را برای مشارکتی فعال انجام دهیم .
وی گفت : با توجه به سرمایه گذاری های خوب در صنعت غذا باید علاوه بر به نمایش گذاشتن جلوه های سنتی و دیرینه آخرین تکنولوژی ها را ارایه کنیم .

کد خبر 19180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =