صنایع غذایی> سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با هدف کاهش وابستگی ایران به بازارهای روغن خارجی و افزایش تولید روغن خام در کشور، طی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت "آوریل" فرانسه، بذر اصلاح‌شده کلزا را وارد کشور خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اعلام این خبر گفت: از آنجا که شیرخام ازجمله محصولات فسادپذیر بوده و تابع عرضه و تقاضا است، دچار برآیند بحرانی طی سال‌های اخیر شده است، لذا باید مورد حمایت قرار گیرد.

حسین صفایی افزود: در ایران ناهنجاری در بازار شیر حکم‌فرما است و قیمت متفاوتی طی سال‌های اخیر برای خرید و تحویل آن بوده که آسیب جدی به دامداران وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، صنایع لبنی از آن دامداران است و آنها با در نظر گرفتن حاشیه مناسب سود بازار، قیمت شیرخام و فرآورده‌های لبنی را تنظیم می‌کنند، اما در ایران صنایع لبنی و فرآورده‌های شیری دو بخش متفاوت هستند و هنوز در یک بستر واحد قرار نگرفته‌اند.

صفایی ادامه داد: با حذف یارانه شیر از سال ۹۰ و در دولت دهم، عملاً قیمت شیر نیز رها شد و این در حالی بود که بر اساس قانون، شیر و دارو باید از آزادسازی و حذف یارانه جدا می‌ماند و دولت همچنان به ۲,۵ میلیون تن در دو سبد خانوار و مدرسه یارانه پرداخت می‌کرد، اما از آن سال، مشکلات دامداران شروع شد.

وی تصریح کرد: در سال ۹۳ بر اساس هماهنگی‌های صورت‌گرفته میان سازمان مدیریت و برنامه با مدیریت وزارت جهاد کشاورزی، مقرر شد سازمان تعاون روستایی ایران به مسئله خرید شیرخام ورود پیدا کند و بخشی از آن را خریداری و تبدیل به فرآورده‌های لبنی کند.

صفایی یادآور شد: تنظیم بازار شیر از آذرماه ۹۳ تا آذرماه ۹۴ صورت گرفت و توانست تا حدی بازار شیر را به شرایط متعارف نزدیک کند، اما از آن سال به بعد، به‌علت تأمین نشدن منابع مالی، خرید تضمینی شیرخام متوقف شد.

فرآورده‌های لبنی مشوق صادراتی می‌گیرند


معاون وزیر جهاد کشاورزی از مصوبه ستاد تنظیم بازار برای کمک به بحران بازار شیر خبر داد و تأکید کرد: ستاد تنظیم بازار به‌تازگی مصوبه‌ای گذرانده است که در آن پرداخت مشوق صادراتی به فرآورده‌های لبنی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد با تخصیص این یارانه، ۶۰۰ هزار تن شیر در سبد صادراتی قرار گرفته و وضعیت بازار شیر در روند بهبود قرار گیرد.

صفایی در پاسخ به این پرسش که مشوق صادراتی در نظر گرفته‌شده چه قیمتی دارد، گفت: هنوز رقم آن نهایی نشده و امکان تغییر وجود دارد.


بذرهای اصلاح‌شده کلزا از طریق آوریل فرانسه وارد ایران می‌شود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از مذاکرات سازمان تعاون روستایی با چند شرکت بین‌المللی خبر داد و افزود: در هفته گذشته مذاکراتی با شرکت بین‌المللی "آوریل" فرانسه که یکی از کمپانی‌های بین‌المللی فعال در حوزه کشاورزی است، صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با هدف افزایش تولید روغن خام و بهبود بذرهای کلزا و کاهش وابستگی ایران به بازارهای بین‌المللی، مقرر شد یکی از اتحادیه‌های تحت پوشش این سازمان طی تفاهم‌نامه‌ای، بذرهای اصلاح‌شده کلزا را به ایران وارد کند.

صفایی ادامه داد: این شرکت که خود در فرانسه تولید روغن کلزا داشته و در خارج از مرزهای این کشور نیز سالانه بیش از سه میلیون تن تولید روغن کلزا دارد، طی تفاهم‌نامه‌ای مقرر شده است نسبت به تأمین بذر کلزای اصلاح‌شده که از مقاومت بیشتر و تناژ بالاتری برخوردار است، با طرف ایرانی وارد مذاکره شود.


فروشگاه‌های متروی آلمانی در ایران دایر می‌شود


معاون وزیر جهاد کشاورزی از مذاکره با شرکت متروی آلمانی خبر داد و تصریح کرد: این شرکت ازجمله شرکت‌های فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای است که به‌صورت عمده‌فروشی با حذف دلال‌ها و واسطه‌ها کمک به عرضه مستقیم و حذف دلالی می‌کند.

وی یادآور شد: در مذاکرات صورت‌گرفته سازمان تعاون روستایی ایران با این شرکت که استانداردها و پایش سلامت و مواد غذایی منحصر به خود را دارد، مقرر شد برخی محصولات کشاورزی مورد نیاز این فروشگاه‌ها از داخل ایران و توسط سازمان تعاون روستایی تأمین شود.

صفایی تأکید کرد: به‌طور مثال، شرکت سهامی - زراعی دهکده رضوی قرار است گوشت قرمز مورد نیاز فروشگاه‌های مترو در ایران را فراهم کند.


تأمین نهاده‌های دامی توسط برنس هلند

وی اظهار داشت: یکی دیگر از شرکت‌هایی که سازمان تعاون روستایی مذاکراتی با آن داشته، شرکت برنس هلندی است که در حوزه‌های مختلف تأمین نهاده‌های دامی، مکمل‌های غذایی، دارویی انسان و دام فعالیت دارد.

صفایی همچنین گفت: این شرکت از سال گذشته نیز نمایندگی در خاورمیانه و در ایران تأسیس کرده است و تفاهم‌نامه‌هایی در حال آماده‌سازی است که به‌نظر می‌رسد طی دو هفته آینده مراحل پایانی خود را گذرانده و تأمین نهاده‌های مورد نیاز با کیفیت مناسب، سمت و سوی جدیدی پیدا خواهد کرد.


خرید تضمینی ذرت از طریق بورس ملی می‌شود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از تغییرات تضمینی محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: در سال ۹۳ و ۹۴، این شرکت برخی محصولات کشاورزی را از طریق بورس و با هدف تقویت رینگ و در راستای ماده ۳۳ افزایش بهره‌وری خریداری کرد و در سال گذشته در راستای اجرای قانون خرید تضمینی به جای قیمت تضمینی به‌صورت پایلوت در کرمانشاه، جو و در خوزستان، ذرت را خریداری کرد.

وی خاطرنشان کرد: بورس در سناریوی خرید تضمینی به‌عنوان یک رکن اساسی به‌شمار می‌رود و طی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، مقرر شد تا کشاورزان محصولات خود را به انبارهایی که توسط بورس توصیه شده تحویل داده و برگه تأییدیه را به تالار بورس سپرده و از آنجا محصولات خود را عرضه کنند.

صفایی ادامه داد: از آنجا که نتایج به‌دست‌آمده با موفقیت همراه بود، لذا مقرر شد خرید تضمینی ذرت در سراسر کشور طی سال جاری توسط پنج‌هزار کارگزار بورس به‌صورت تضمینی خریداری شود.


۳۵۰ فروشگاه نمایشگاهی با هدف حذف دلالی

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته این سازمان در حوزه کاهش حضور دلال‌ها و کنترل بازار تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی مسئولیتی در کنترل بازار و قیمت‌ها ندارد، چرا که بیش از ۱۴ هزار میوه‌فروشی در سراسر تهران فعال است که این سازمان نمی‌تواند کنترلی روی آنها داشته باشد.

وی با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان مجلس یادآور شد: به‌منظور اصلاح بازار و کنترل قیمت‌ها، لازم است تشکل‌ها در بازار حضور پیدا کنند و این مهم نیازمند سناریوی قدرتمندی است که باید از سوی دولت و مجلس طی فرآیندی برنامه‌ریزی‌شده اجرایی شود.

صفایی تأکید کرد: قطعاً بازار به دلایلی که یکی از آنها مدیریت و دیگری کمبود سرمایه است، زمینه‌ای برای حضور دلال‌ها و سودجویان شده و لازم است اتحادیه‌های تخصصی، شبکه بازار را کنترل کنند.

وی اظهار داشت: با این وجود، سازمان تعاون روستایی بر انبارهای بدون کارکرد متمرکز شده و تلاش کرد با کمک دولت عرضه مستقیم در این فروشگاه‌ها را افزایش دهد.

صفایی همچنین گفت: اکنون ۳۵۰ نمایشگاه با هدف عرضه فروشگاهی و حذف دلال‌ها در حال فعالیت است که به شکل طبیعی نمی‌تواند پاسخگوی بازار باشد و باید افزایش پیدا کند.


شرکت خدمات حمایتی در مزایده به فروش نرفت، مذاکره آغاز می‌شود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرنوشت واگذاری شرکت خدمات حمایتی به اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی و کشاورزی افزود: اهلیت در واگذاری شرکت خدمات حمایتی بسیار مهم است تا این شرکت بتواند کارکرد اصلی خود را داشته و سرمایه‌گذاری‌های چندده‌ساله‌ای که روی آن صورت گرفته است، از دست نرود.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه تعاونی‌های تولید روستایی و کشاورزی با داشتن ۵۰ سال سابقه در توزیع نهاده‌های دامی، اهلیت واگذاری را داشته و اکنون در حال تغییر و تحول برای خریداری این شرکت است.

صفایی در پایان تصریح کرد: از آنجا که شرکت خدمات حمایتی دو بار در مزایده به قیمت گذاشته شده و خریداری نشده است، خریدار می‌تواند در فرآیند مذاکره برای تحویل آن اقدام کند.

منبع:ایانا
کد خبر 1a9c2e2a6f3a436f8f31abe24b51864b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =