صنایع غذایی> دبیرکل کانون صنایع غذایی با اشاره به ظرفیت بالای صنایع غذایی ایران برای صادرات، گفت: تصدی‌گری دولت از جمله موانع موجود برای رشد تولید و صادرات محصولات غذایی است.


کاوه زرگران اظهار داشت: تصدی‌گری دولت در صنایع غذایی مشکلاتی را بر سر راه این صنعت ایجاد کرده است، به طوری که بخش‌ خصوصی فرصتی برای حضور در برخی از بخش‌های صنعت غذایی کشور را ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای صنایع غذایی برای صادرات تولیداتش به کشورهای دیگر، افزود: اگر بازار مناسب و برنامه‌ریزی مدونی برای این صنعت فراهم شود، امکان افزایش ظرفیت صادرات در صنایع غذایی به راحتی امکان پذیر خواهد بود.
زرگران تصریح کرد: به عنوان مثال در حال حاضر حدود 22 میلیون تن ظرفیت آردسازی در کشور وجود دارد که تنها 13 میلیون تن آن استفاده می‌شود و دلیل بدون استفاده ماندن بقیه ظرفیت آردسازی کشور نیز عدم صدور مجوز برای صادرات این محصول است، در حالی که بازار کشورهای همسایه می‌تواند یکی از بازارهای بزرگ صادرات آرد باشد.
وی افزود: در صنعت روغن‌کشی نیز حدود 4 میلیون و 200 هزار تن ظرفیت وجود دارد، اما صنعت روغن‌کشی کشور سال گذشته با 8 درصد ظرفیت فعال بود و امسال نیز حدود 15 درصد از این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفته است.

دبیر کل کانون صنایع غذایی ادامه داد: در مجموع در همه صنایع از جمله صنایع غذایی دچار افت تولید شده‌ایم و این در حالی است که که اگر بازار مناسبی در داخل یا خارج وجود داشته باشد و برنامه‌ریزی درستی انجام شود، افزایش ظرفیت در صنایع غذایی به راحتی امکان پذیر است.

وی افزود: در حال حاضر هم بسیاری از صنایع کشور با تمام ظرفیت خود فعال نیستند و بخش بزرگی از این بخش با ظرفیت ناچیز فعال است.
زرگران در مورد موانع موجود بر سر راه پیشرفت و افزایش ظرفیت تولید صنایع غذایی نیز گفت: موانع زیادی در این بخش وجود دارد و هر صنعت مشکلات خاص خودش را دارد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال، در صنعت آرد، دخالت دولت وجود دارد به طوری که برخلاف قانون اصل 44 که می‌گوید دولت باید تصدی گیری خود را در بخش خصوصی بر دارد، اما مشاهده می کنیم که در زمینه تولید گندم، آرد و نان بازگشت به عقب داشته‌ایم و بعد از یک دوره زمانی که آزادسازی صورت گرفت، دوباره عقبگرد کردیم و برای گندم یارانه تعیین شده است.

منبع:فارس
کد خبر 1b49b8829b04447883e0b5f2f6cfd723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =