مدیرعامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی گفت: برای بررسی میزان تلفات و خسارت های ناشی از بروز بیماری خونریزی دهنده VHS کارگروه حل مشکلات تولیدکنندگان ماهیان سردآبی با حضور نمایندگان بخش دولتی و خصوصی تشکیل می شود.

آرش نبی زاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره میزان خسارات ناشی از شیوع بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS)قزل آلای رنگین کمان، افزود: در این کارگروه مشترک بین بخش دولتی و خصوصی قرار است علاوه بر بررسی منشاء ورود بیماری، میزان تلفات و خسارت های وارد شده به تولیدکنندگان بررسی شود.

وی یکی از مشکلات صنعت آبزی پروری را عدم هماهنگی سازمان های دولتی و خصوصی در بحث تولید و نظارت عنوان کرد.

نبی زاده تصریح کرد: این درحالیست که بخش عمده پرورش دهندگان ماهیان سردآبی بر این باورند که بروز بیماری ویروسی VHS قزل آلا منشا داخلی ندارد و منشاء آن خارجی است.

نبی زاده، نبود برنامه منسجم و جامع برای مبارزه اصولی با این بیماری را یکی از مشکلات این بخش برشمرد و گفت: متاسفانه مبارزه اصولی با این بیماری، نحوه معدوم سازی و خشک کردن استخرها در استانهای مختلف به صورت سلیقه ای انجام می شود که همین امر باعث طولانی شدن دوره بیماری و افزایش تلفات ماهیان قزل آلا در کشور شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی، اجرایی نشدن قانون کدینگ و عدم رعایت حریم بهداشتی مزارع پرورش ماهی در کشور را از دیگر عوامل تشدید بیماری خونریزی دهنده VHS در کشور اعلام کرد.

وی اظهار داشت: همچنین قرار است در این کارگروه مشترک راهکارهای جبران خسارت تولید کنندگان، معضلات ریشه ای صنعت آبزی پروری به صورت پایه ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به گفته وی، اعضای این کارگروه متشکل از نمایندگان سازمان شیلات ایران، سازمان دامپزشکی، اتحادیه ماهیان سردآبی، بیمه محصولات کشاورزی و بانکهای عامل است.

به گزارش ایرنا، این درحالیست که بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی ماهی قزل آلا (VHS)با اقدامات سازمان دامپزشکی کشور نظیر شناسایی مزارع آلوده، حذف و معدوم سازی بچه ماهیان آلوده، ضد عفونی و خشک کردن و آیش گذاری مزارع آلوده، تشدید اقدامات قرنطینه ای و نظارت بر جابجایی بچه ماهی در مبادی ورودی کشور در واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا کنترل شد.

سال گذشته بروز بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی قزل آلا (VHS)در مزارع پرورش ماهی قزل آلا منجر به خسارت های جدی به تولیدکنندگان شده بود.

بیماری سپتی سمی یک نوع هموراژیک ویروسی شدید با میزان مرگ و میر بالا در بین ماهیان قزل آلا مسری است و در ماهیان انگشت قد و بچه ماهیان یک ساله بیشتر بروز می کند اما جزء بیماری های قابل انتقال به انسان نیست و هیچ خطری برای انسان ندارد.
کد خبر 1c02f780da5e4ece8f8c83fe8ce971be

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =