سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی گفت: خبر واردات تخم‌های آلوده قزل‌آلا صحت ندارد و واردات تخم چشم زده قزل آلا بر مبنای روش‌های علمی، ارزیابی خطر و کنترل شده انجام می‌شود.

سازمان دامپزشکی کشور درباره برخی اخبار مبنی بر "دست‌های پشت پرده در واردات ماهی آلوده به کشور" اعلام کرد: واردات تخم چشم زده قزل آلا بر مبنای روش های علمی، ارزیابی خطر، مطالعات کتابخانه ای و در صورت لزوم بازدید میدانی کشورهای تولید کننده صورت می گیرد و در صورت انطباق با استانداردهای بین المللی و مقررات بهداشتی سازمان دامپزشکی واردات انجام می شود.

واردات تخم چشم زده قزل آلا از مزارع تکثیر معتبر در سطح کشورهای اروپایی از سالها قبل انجام می شده و دلیل آن کمبود تولید داخلی برای ادامه فعالیت اقتصادی واحدهای پرورش ماهی است که با توجه به این که جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست پرورش این گونه ماهی‌ها را در سطح جهان دارد، واردات تخم چشم زده به دلایل تامین نیاز داخلی و مقاصد اصلاح نژادی و با اعلام سازمان ذیربط غیرقابل اجتناب بوده است.

این گزارش می‌افزاید: واردات بر اساس اصول اپیدمیولوژیک و بر مبنای روش های علمی ارزیابی خطر،مطالعات کتابخانه ای و در صورت لزوم بازدید میدانی کشورهای تولیدکننده تخم چشم زده و مزارع پرورش دهنده صورت می گیرد و در صورت انطباق با استانداردهای بین المللی و مقررات بهداشتی سازمان دامپزشکی واردات انجام می شود.

بر اساس این گزارش، بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی (VHS) نخستین بار در سال 1383 و متعاقبا در سال 1385 در کشور مشاهده شده و شیوع جدی آن از مهر ماه سال 1392 در مزارع تکثیر و پرورش قزل آلا گزارش شد.

خاطرنشان می شود در حال حاضر بااقدامات به‌عمل آمده توسط سازمان دامپزشکی، بیماری تحت کنترل است و جهت اعمال اقدامات کنترلی – پیشگیری و تامین بخشی از جبران خسارات وارده به پرورش دهندگان تاکنون 88 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

در زمینه واردات تخم چشم زده ماهی که به عنوان ماده اولیه جهت ادامه فعالیت واحدهای پرورش دهنده ماهی در سطح کشور اجبارا صورت می گیرد، نهایت دقت صورت گرفته و ضمن بررسی کلیه مدارک لازم صادره توسط مراجع رسمی و دولتی کشور صادرکننده، به صورت شبانه روزی در مبادی ورودی (فرودگاه‌ها) نمایندگان سازمان دامپزشکی کشور حضور داشته و ضمن بررسی اسناد و مدارک نسبت به نمونه برداری و انجام آزمایش های لازم اقدام می کنند که تاکنون مورد مثبتی از بیماری (VHS) در نمونه های مذکور مشاهده نشده است.

همچنین استقرار سیستم مراقبت و پایش بیماری، امحا و معدوم سازی، ضد عفونی و خشک کردن مزارع آلوده، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه های استانی، نظارت بر واردات در مبادی ورودی و جابجایی بچه ماهی در بین استان‌های کشور از جمله اقدامات انجام شده در این راستا است.

در این زمینه همچنین برنامه کنترلی و رییشه کنی بیماری با مشارکت سازمان شیلات ایران، اتحادیه سراسری پرورش دهندگان ماهیان سردابی و صندوق محصولات کشاورزی تدوین شده است و همچنین دفتر فنی مربوطه به منظور ارزیابی ظرفیت تولید تخم چشم زده و تعیین حجم مورد نیاز برای واردات جلساتی با سازمان شیلات ایران و مراکز تکثیر ماهیان سردابی تشکیل داده است.

ویروس بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی قابل انتقال به انسان نیست و مستندات علمی مبتنی بر خطر آفرینی آن برای جمعیت انسانی وجود ندارد و مصرف خوراکی ماهیان پرورش یافته در مزارع مربوطه هیچ گونه خطری برای سلامت انسان نخواهند داشت.

در همین زمینه امرالله قاجاری، سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی  به خبرگزاری مهر گفت: خبر مذکور صحت ندارد، ضمن اینکه واردات تخم چشم زده قزل آلا بر مبنای روش های علمی، ارزیابی خطر، مطالعات کتابخانه ای انجام می‌شود و امری کاملا کنترل شده است.

منبع:مهر
کد خبر 79a3222164a34ae787423accc25a44b3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =