۰ نفر
۱۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۸

 مشاور انجمن صنایع لبنی گفت: پس از قطع یارانه بخش صنعت شیر، شاهد کاهش 22 درصدی سرانه مصرف شیر طی دو سال گذشته بودیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در زنجان، حسین چمنی امروز چهارشنبه اظهار کرد: با قطع یارانه طی دو سال گذشته 22 درصد کاهش سرانه مصرف لبنیات را در کشور شاهد بودیم که تبعات آن را در طولانی‌مدت و در بخش سلامت شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان به دلیل نزدیکی به بزرگ‌ترین بازار مواد لبنی کشور از موقعیت خوبی برخوردار است، یادآور شد: این موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به بازار پرمصرف تهران در کنار شرایط اقلیمی و امکان توسعه محصولات با کیفیت در این راستا، استان زنجان را در شرایط خوبی قرار داده است.

مشاور انجمن صنایع لبنی با تاکید بر اینکه توسعه صنعت شیر نباید فقط از لحاظ اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: با توسعه صنایع تولید شیر و ایجاد اشتغال در این زمینه به‌ویژه در روستاها می‌توان مانع مهاجرت بی‌رویه و تبعات منفی اجتماعی حاصل از این امر شد.

چمنی با اشاره به اعلام وزارت بهداشت در خصوص اینکه هر فرد ایرانی دارای دو دندان پوسیده است، خاطرنشان کرد: اگر هزینه ترمیم هر دندان 200 هزار تومان باشد در مجموع 150 میلیون دندان آسیب‌دیده با هزینه 300 هزار میلیارد تومان باید ترمیم شود که با این اعتبار می‌توان 800 هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی و یا 400 هزار فرصت شغلی در بخش صنعت ایجاد کرد.

وی افزود: با مصرف شیر مورد نیاز بدن علاوه بر تحمیل این هزینه می‌توان از عوارض دیگر آن، از جمله پوکی استخوان که مهم‌ترین علت زمین‌گیری در سنین کهنسالی است، پیشگیری کرد.

مشاور انجمن صنایع لبنی کشور با اشاره به اینکه 6.6 میلیون لیتر شیر در کشور تولید می‌شود، گفت: بیشترین ضایعات شیر تولیدی در تبدیل آن به پنیر در سیستم سنتی است که در این شیوه تا 40 درصد آب پنیر که 70 نوع ماده غذایی می‌توان از آن تولید کرد، دور ریخته می‌شود که این امر در سیستم صنعتی به حداقل کاهش پیدا می‌کند.

مشاور ارشد صنایع شیر ایران با اشاره به جایگاه این صنعت در عرصه صادرات، تاکید کرد: تا سال 1375 بزرگ‌ترین وارد کننده مواد لبنی، از جمله شیر خشک، کره و پنیر بودیم که با پیگیری و جدیت در امر تولید در حال حاضر بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در سطح منطقه هستیم.

چمنی با بیان اینکه طی سال گذشته یک‌سوم صادرات مواد غذایی مربوط به صنایع لبنی بوده است، گفت: تا سال 1375 به طور میانگین 400 میلیون دلار هزینه واردات محصول لبنی بود و پس از خودکفایی طی سال گذشته 700 میلیون دلار صادرات انواع محصولات لبنی به کشورهای منطقه داشتیم که در مجموع می‌توان گفت در حال حاضر در این زمینه یک میلیارد و 100 میلیون تومان سوددهی برای اقتصاد کشور داشته است.

مشاور انجمن صنایع لبنی کشور با بیان اینکه کشورهایی که مخالف پرداخت یارانه و موافق با فعالیت در بازار آزاد هستند به صنعت شیر خود یارانه پرداخت می‌کنند، خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته دو میلیارد بار تبلیغ شیر و محصولات لبنی از رسانه‌های آمریکا پخش شده و 25 درصد فرصت‌های تبلیغی رسانه‌های کادانا به مواد لبنی اختصاص دارد، در حالی که در کشور ما تنها 27 صدم درصد از کتب آموزشی که مهم‌ترین زمینه برای فرهنگ‌سازی به شمار می‌رود در این خصوص فعالیت دارد.

چمنی با انتقاد از اینکه بیشترین ایراد در برنامه‌ریزی صنعت شیر است، تصریح کرد: در حال حاضر چهار میلیون فرصت شغلی به صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت می‌توان در این عرصه ایجاد کرد.

مشاور انجمن صنایع لبنی کشور در خصوص شیر مدارس، خاطرنشان کرد: طی سال گذشته به دلیل محدودیت‌های مالی 70 درصد کاهش عرضه شیر در مدارس را داشتیم و این در حالی است که توزیع شیر مدارس تنها تا 7 درصد از نیاز دانش‌آموزان به مواد لبنی را تامین می‌کند و خانواده‌ها باید با توجه به اصول تغذیه‌ای مناسب در رساندن منابع غنی مواد لبنی به دانش‌آموزان خود کوشا باشند، زیرا زمان طلایی دریافت و ذخیره منابع کلسیم سن 8 تا 18 سالگی است.

در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت شیر پگاه زنجان نیز گفت: طی پنج ماهه اول امسال 2148 تن صادرات محصولات لبنی صورت گرفته است.

سعید امیدی با اشاره به میزان شیر دریافتی این شرکت، اظهار کرد: روزانه تا 110 تن شیر خام از تولیدکنندگان و فعالان در این عرصه دریافت می‌شود که تا پایان سال این رقم تا 130 تن ارتقا خواهد یافت.

وی افزود: در حوزه توزیع این محصولات علاوه بر بازارهای داخل و خارج استان، صادرات خارج از کشور داشتیم که طی پنج ماهه اول امسال دو هزار و 148 تن صادرات به ارزش یک میلیون و 680 هزار دلار بوده است.

امیدی تصریح کرد: در اوج تحریم اقتصادی با سرمایه‌گذاری بر روی یک دستگاه بسته‌بندی به ارزش 50 میلیارد ریال توانستیم تحریم را دور بزنیم.

مدیرعامل شرکت شیر پگاه زنجان در خصوص شیر مدارس، خاطرنشان کرد: در این زمینه طی سال گذشته یک میلیون و 350 هزار بسته شیر در سطح استان توزیع شد.

وی با بیان اینکه هنوز هیچ اقدامی از سوی آموزش و پرورش در این زمینه صورت نگرفته است، گفت: در سال گذشته همچنین 700 هزار بسته شیر نیز بین مدارس استان کردستان توزیع شد.

کد خبر 24979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =