با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی، این پتانسیل وجود دارد که ظرف پنج سال آینده به تولید یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت محصولات ارگانیک بروند.


دبیر انجمن ارگانیک ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: در نشستی که هفته گذشته در اتاق تهران برگزار شد، گزارشی از وضعیت تولیدات و نحوه عرضه این محصولات ارائه شد.

مهدی مهدی‌پور افزود: انجمن ایران ارگانیک ایران فعالیت‌های مختلفی را برای ترویج مصرف و افزایش تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی ارگانیک انجام داده است که برای اشاعه آن نیازمدن همکاری هماهنگ با سازمان‌های ذی‌ربط است.

وی با اشاره به توضیحات ارائه‌شده خاطرنشان کرد: در دنیا 70 میلیون اراضی کشاورزی تحت مدیریت ارگانیک قرار دارند که حدود 35 میلیون هکتار مربوط به مزارع و باغ‌های ارگانیک و حدود 35 میلیون هکتار مربوط به برداشت از عرصه طبیعی است.

دبیر انجمن ارگانیک ایران ادامه داد: در ایران فعالیت مصرف و صادرات محصولات ارگانیک از سال 85 با تأسیس انجمن ارگانیک ساماندهی و فراهم کردن زیرساخت‌ها ایجاد شد؛ بر اساس آخرین آمار بیش از 100 هزار هکتار از اراضی کشور تحت مدیریت ارگانیک قرار گرفته که در مقایسه با کشور ترکیه که 600 هزار هکتار از اراضی خود تحت مدیریت ارگانیک قرار داده عقب‌تر هستیم.

مهدی‌پور با اشاره به اینکه ترکیه شش سال زود اقدام به تولید عرضه محصولات ارگانیک کرده است، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی، این پتانسیل وجود دارد که ظرف پنج سال آینده به تولید یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت محصولات ارگانیک بروند.

وی یادآور شد: در تولید محصولات باغی جزء 10 کشور نخست بزرگ تولیدکننده هستیم، اما در تولید محصولات ارگانیک در رتبه شصتم قرار داریم که نیاز به تغییر رویکرد در این بخش وجود دارد.

مهدی‌پور تأکید کرد: زیتون، انجیر، با توجه به شرایط بالایی در کشور برای تولید بیشتر و صادرات دارند.

 

کد خبر 26308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =