رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: در حالی که صادرات مستقیم کالا از آمریکا به ایران در بخش مواد غذایی و دارو هرگز متوقف نبوده صادرات مستقیم این کالاها از ایران به آمریکا به خصوص در حوزه‌های داروهای گیاهی، پسته، خرما، کشمش و خیارشور در حال شکل گیری است.

اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که صادرات مستقیم دارو و مواد غذایی از ایران به آمریکا براساس توافقات ژنو آغاز شده است خاطرنشان کرد: بحث تجارت با آمریکا بر سر کالاهایی نظیر مواد غذایی و دارو بوده و صادرات این کالاها از هر دو کشور به یکدیگر آزاد شده اما روند تجاری مابقی کالاها هنوز با مشکلاتی مواجه است.

وی ادامه داد: مانع اصلی بر سر راه تجارت بین ایران و آمریکا کشتیرانی از ایران به آمریکاست که یا کشتی ها قبول نمی کنند بار حمل کنند یا اگر قبول هم کنند ایران پول حمل و نقل کالا به آمریکا را ندارد.

عسگراولادی با تاکید بر این‌که البته هنوز باید کسانی باشند که پول‌ها را به اروپا برده و از آنجا به آمریکا منتقل کنند تصریح کرد:‌ پیش از این صادرات کالا از آمریکا به ایران جریان داشت و تراز تجاری ما در سال‌های قبل نیز با این کشور بین 200 تا 300 میلیون دلار بوده است.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: کالاها در این پروسه مستقیما به ایران حمل می‌شدند اما اسناد آن‌ها به صورت غیر مستقیم ابتدا به اروپا رفته و سپس از اروپا به ایران وارد می‌شد.

وی با اشاره به این‌که اسناد غیر مستقیم منتقل می‌شدند ولی کالاها مستقیما از آمریکا به ایران می‌آمد اظهار کرد: در حال حاضر روند تجاری بین ایران و آمریکا در حال از سرگیری است و گیاهان دارویی ایران، پسته، خرما، کشمش و خیار شور از جمله اقلامی است که صادرات آن ها به آمریکا از سر گرفته شده است.

دبیر کل شورای بازرگانی ایران و یونان از سمت خود برای کارهای شخصی استفاده نکند

در همین زمینه پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به این که دبیر کل شورای بازرگانی ایران و یونان یک شرکت آمریکایی را به روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور معرفی کرده است اظهار کرد: وی کار درستی انجام نداده است. هر کسی باید در سمت خود فعالیت کند.

وی تصریح کرد:‌ اگر کسی کار شخصی خود را انجام می دهد نباید از سمت خود استفاده کند. در مورد روند فعالیت‌های شرکت آمریکایی معرفی شده از سوی دبیر کل شورای بازرگانی ایران و یونان هم اطلاعی ندارم.

صادرات مستقیم کالا از آمریکا به ایران به طور مستقیم در جریان بوده

سلطانی با تاکید بر این‌که رفت و آمدهای تجاری در حد دو کشور ایران و آمریکا همواره مجاز بوده است بیان کرد: در بخش خرید غلات، دارو و کالاهای اساسی همواره صادرات از آمریکا به ایران به طور مستقیم در جریان بوده و ایران در این زمینه‌ها تحریم نبوده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به عمده‌ترین موانع تجارت بین ایران و آمریکا گفت: نبود روابط بانکی و مشکلات انتقال پول و نگرانی شرکت‌های آمریکایی از تجارت با ایران و تحریم شدنشان دو مانع بزرگ برای فعالیت‌های تجاری بین دو کشور بوده است.

وی ادامه داد: صادرات مستقیم کالا از ایران و آمریکا نیز به جهت مشکلات بانکی و حمل و نقل به ندرت انجام و خیلی محدود بوده است ولی نه این که هیچ رابطه‌ای تجاری هرگز برقرار نبوده باشد.

سلطانی در پایان گفت: عمده کالاهایی که مستقیما از آمریکا به ایران وارد می‌شده همان محموله های دارویی و کالاهای اساسی بوده است.

امروز ایسنا در گزارشی خبر داده بود که صادرات مستقیم کالاهای آمریکایی به ایران آزاد می‌شود.

کد خبر 27300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =