با توجه به درآمدهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از محل صادرات و واردات و صنایع کوچک و بزرگ و همچنین اختصاص منابع مالی به حوزه صنعت، انتظار می‌رود سناریوی قدیمی صنعت مقدم بر کشاورزی در فاز دوم هدفمندی تکرار نشود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: پس از پایان سخنان وزیر جهادکشاورزی، شرایط برای نمایندگان با توجه به شفافیت گزارش ارائه‌شده مهندس حجتی نگران‌کننده‌تر ارزیابی می‌شود.

محمدرضا امیری کهنوج افزود: وقتی وزیر جهادکشاورزی اعلام می‌کند قرار نیست منابعی به بخش کشاورزی از محل افزایش حامل‌های انرژی اختصاص پیدا کند و یا هیات دولت برنامه‌ای برای تزریق یارانه به حوزه کشاورزی ندارد، شرایط حوزه تولید کشور برای ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، آسیب‌پذیر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: جای تعجب است که با وجود سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد و فرهنگ با تکیه بر عزم ملی و مدیریت جهادی، هیات دولت بخش کشاورزی را جداگانه ندیده و با توجه به این حوزه در تولید غذا، منابع مالی راهی این حوزه نمی‌شود.

نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه‌گنج و فاریاب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند مقرر است 10 هزار میلیارد تومان بین بخش تولید، صنعت و کشاورزی تقسیم شود، اما عدم مشخص شدن و شفافیت در چگونگی تقسیم می‌تواند این نگرانی را داشته باشد که به‌علت سناریوی قدیمی صنعت مقدم بر کشاورزی، باز هم عمده این اعتبار مالی به بخش صنعت اختصاص پیدا کند و کشاورزی با حداقل‌ها باقی بماند.

امیری کهنوج تصریح کرد: رییس کمیسیون کشاورزی در سخنرانی خود اعلام کرد بخش کشاورزی باید به‌صورت ترجیحی دیده شود، این بدان معناست که با توجه به اهمیت بخش تولید باید بخش کشاورزی جدا از فاز دوم هدفمندی دیده شود تا بتوان از بروز تنش‌های اقتصادی در بطن جامعه جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: بخش کشاورزی مسئولیت تأمین غذای مردم و امنیت غذای کشور را دارد، اما در کمال ناباوری بخش بزرگی از صرفه‌جویی یارانه‌ای به‌منظور تأمین غذا در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد؛ این در حالی است که درآمدهای این وزارتخانه از محل صادرات و واردات و همچنین صنایع کوچک و بزرگ کم نیست و منابعی نیز که از 10 هزار میلیارد به این وزارتخانه تزریق می‌شود، قابل توجه خواهد بود.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس انتظار دارد هیات دولت و شخص رییس جمهوری درباره بخش کشاورزی با سناریوهای حمایتی وارد عمل شده و این حوزه کم‌بنیه را بیش از این با آزارهای اقتصادی روبه‌رو نکنند.

کد خبر 28474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =