صنایع غذایی> اقتصاد غذا - مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر گفت: تالاب شادگان زنده به زه‌آب توسعه نیشکر است و اگر کسی زه‌آب را برای تالاب موثر نمی‌داند ما آمادگی داریم ظرف 8 ساعت ورود آن‌ را به تالاب شادگان قطع کنیم.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فودپرس»، نسیم صادقی در نشست سالانه با مدیران توسعه نیشکر اظهار کرد: شرکت توسعه نیشکر از بند قیر تا بهمنشیر حتی یک قطره زه‌آب وارد کارون نمی‌کند، بنابراین اگر کسی ثابت کرد در این مسیر زه‌آبی از توسعه نیشکر وارد کارون می‌شود هر تصمیمی گرفته شود ما انجام می‌دهیم.

وی در رابطه با زه‌آب واحد امام خمینی(ره) نیز گفت: این زه‌آب‌‌ همان زه‌آبی است که ما برای آبیاری مجدد مزارع از آن استفاده می‌کنیم و تأثیر آن بر آب منطقه در محدوده استاندارد بوده که در حال شیرین شدن است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار کرد: تالاب شادگان زنده به زه‌آب توسعه نیشکر است و اگر کسی زه‌آب را برای تالاب موثر نمی‌داند ما آمادگی داریم ظرف 8 ساعت ورود آن‌را به تالاب شادگان قطع کنیم.

صادقی تصریح کرد: در زمینه ورود زه‌آب به تالاب شادگان مجوز داریم و گرنه کانال انتقال زه‌آب به‌سمت خلیج فارس را با هزینه زیادی احداث کردیم و در این مورد مشکلی نداریم و با توجه به شرایط مطلوب زه‌آب و فرآیند رو به بهبود آن کیفیتش مرتباً ارتقاء پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: حق‌آبه به تالاب شادگان داده نشده است، بلکه این حق‌آبه را توسعه نیشکر جبران می‌کند و از طرف دیگر ما 50 درصد آب مصرفی خود را بر می‌گردانیم و این آب هم روز به‌روز شیرین‌تر می‌شود.

صادقی گفت: از دیگر کمک‌های ما برای زنده نگه‌داشتن تالاب شادگان این بود که سازمان محیط‌ زیست از ما درخواست کمک کرد و ما هم 240 میلیون متر مکعب آب را از طریق ایستگاه‌ پمپاژهای خود به تالاب انتقال دادیم و حتی ما آماده احیای تالاب هورالعظیم نیز هستیم تا از تبدیل شدن آن به یک کانون ریزگرد جلوگیری کنیم.

* به‌دنبال وارد کردن حداقل آسیب به محیط‌ زیست هستیم


وی در زمینه برداشت نیشکر اظهار کرد: بحث برداشت نیشکر در شرکت توسعه نیشکر، بحث برداشت سبز است و ما نمی‌خواهیم مزاحمتی برای مردم ایجاد کنیم، اما واقعیت این است که نمی‌توان فرا‌تر از استانداردهای جهانی برویم و هر جای دنیا که بررسی کردیم همزمان با برداشت سبز برداشت سوخته هم انجام می‌شود.

صادقی اضافه کرد: واقعاً در برخی از مزارع اصلاً برداشت سبز میسر نیست و در این مزارع اگر برداشت سبز انجام گیرد معایب بیشتری نسبت به برداشت سوخته خواهد داشت اما می‌توان با مدیریت دود در این مزارع نیز از آسیب به محیط‌های پیرامونی جلوگیری کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: تلاش ما این است که حتی در مواردی که به ناچار برداشت سوخته انجام می‌دهیم با مدیریت این مسائل حداقل آسیب را برای محیط زیست ایجاد کنیم و موازنه زیست محیطی را همواره مثبت نگه داریم.

وی افزود: در تمام واحدهای ما تصفیه خانه‌های صنعتی و بهداشتی راه اندازی شد و در این زمینه بیش از 400 میلیارد ریال هزینه پرداخت کردیم، زیرا ما هزینه کردن برای محیط زیست را سرمایه‌گذاری می‌دانیم.

صادقی خاطرنشان کرد: مزارع توسعه نیشکر در مجموع همچون بزرگ‌ترین کارخانه زیست محیطی استان عمل کرده و حدود یک میلیون و 50 هزار تن اکسیژن تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: مزارع نیشکر سطح سبزی بالغ بر 500 هزار هکتار ایجاد کرده‌اند، با آباد کردن و ایجاد مزارع سرسبز در زمین‌های اغلب لم‌یزرع از برخاستن ریزگرد‌ها جلوگیری می‌کند.

صادقی افزود: از دیگر فعالیت‌های محیط‌زیستی ما می‌توان به کاشت بیش از 4 میلیون اصله درخت اشاره کرد، زیرا ما خود را ملزم به رعایت حداکثری موازین محیط‌زیستی می‌دانیم و این فرآیند را فعالیتی مستمر می‌دانیم.

*تولید 600 هزار تن شکر در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سال زراعی 96-95 پیش‌بینی می‌شد با توجه به اقدامات انجام شده بیش از 600 هزار تن شکر تولید کند که این میزان شکر از برداشت 6 میلیون نیشکر تولید خواهد شد و رکورد جدیدی در برداشت نیشکر و تولید شکر محسوب می‌شود.

صادقی به پروژه‌های در دست اجرا در این شرکت از جمله، احداث سالن چند منظوره ورزشی توسعه نیشکر، راه‌اندازی کارخانه شکر قهوه‌ای که در مرحله نصب تجهیزات است و همچنین تولید شکر دارویی که هم اکنون فعال است و... اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی کارخانه کاغذسازی هم که در اوایل با همکاری چینی‌ها شروع شد در حال حاضر با برداشته شدن تحریم‌ها با همکاری کشورهای اروپایی در حال انجام و نهایی شدن است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در پایان سیاست‌های کلی این شرکت در سال جاری را تشریح کرد که می‌توان از جمله؛ به حداقل رساندن مصرف آب و استفاده بهینه از آن، رعایت تمام استاندارد‌ها در همه واحد‌ها، حفظ ثبات بازار قند و شکر در کشور و کنترل و تامین نیاز این بازار، تولید 33 میلیون لیتر الکل و سایر تولیدات جانبی اشاره کرد.


کد خبر 284f34c68fd5420baf9c881386d85352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =