۰ نفر
۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
مواد غذایی> رئیس سازمان دامپزشکی گفت: با توجه به احتمال شیوع آنفلوآنزای پرندگان در فصل‌های سرد از مردم درخواست می کنیم همچنان از خرید مرغ زنده خودداری کنند.

مهدی خلج در نشست خبری که به مناسبت روز پزشکی دامپزشکی برگزار شده بود، در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه با توجه به آغاز فصل سرما و احتمال شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان، این سازمان چه اقداماتی را برای کنترل این بیماری انجام داده و چه توصیه‌هایی به مردم دارد؟ اظهار داشت: جهان در سال ۲۰۱۵ از لحاظ شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در وضعیت ناآرام و غیرقابل پیش‌بینی قرار گرفت و حتی در فصل تابستان کشورهای مختلفی درگیر این بیماری بودند.

وی با بیان اینکه هماهنگی دولت و ملت ایران باعث کنترل این بیماری طی مدتی کوتاه شد، اضافه کرد: اتخاذ تدابیر علمی و مدیریت صحیح از سوی دولت و سازمان دامپزشکی و همچنین مشارکت پرورش‌دهندگان و مردم باعث شد که این بیماری در مدت کوتاهی شناسایی و کنترل شود، ضمن اینکه در نهایت گزارش پاک بودن ایران از آنفلوآنزای پرندگان به موقع به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام و مشکلاتی که در این زمینه برای صادرات مرغ و تخم‌مرغ ایجاد شده بود، برطرف شد.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات این محصولات روند عادی را طی می‌کند، اضافه کرد: با توجه به اینکه فصل سرما آغاز شده و ما با احتمال شیوع مجدد این بیماری در کشور مواجه هستیم، از امروز شنبه برنامه پایش آنفلوآنزا در سراسر کشور آغاز شده است.

خلج با بیان اینکه در این طرح ۳۲۰ روستا و ۱۳۰۰ مرکز پرورش مرغ صنعتی مورد پایش قرار می‌گیرد، گفت: در مرحله اول طرح ما حدود ۱۹ هزار نمونه‌برداری را در آزمایشگاه‌های تخصصی مورد بررسی و آزمایش قرار می‌دهیم و وضعیت را به طور دقیق پایش و سپس با توجه به نتایج حاصل شده در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تمامی پرورش‌دهندگان و کسانی که در زمینه عرضه مرغ فعالیت می‌کنند، باید همچنان حساسیت‌های گذشته را داشته باشند، تصریح کرد: این افراد اگر با تلفات غیرعادی در واحدهای خود مواجه شدند، بلافاصله این مساله را به شبکه‌های دامپزشکی و ادارات کل ما در سطح استان‌ها گزارش کنند، ضمن اینکه تمامی شبکه‌ها و ادارات کل دامپزشکی در سراسر کشور آماده هستند تا خدمات لازم را در این زمینه به پرورش‌دهندگان عرضه کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی تاکید کرد: توصیه ما به مردم این است که از خریدن مرغ زنده جداً خودداری کنند و اقدام به ذبح طیور در منازل و محافل عمومی نکنند.

خلج ادامه داد: هدف از احداث کشتارگاه‌های صنعتی که سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه انجام شده است، آن بوده که ذبح دام و طیور در شرایطی کاملاً بهداشتی انجام شود و سلامت جامعه به خطر نیفتد.

وی افزود: ما در آمادگی کامل برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد هستیم و شرایط را به طور دقیق رصد می‌کنیم.

در ادامه این نشست، رئیس سازمان دامپزشکی، ایجاد کمپین نخریدن مرغ را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: کسانی که مدعی هستند در پرورش مرغ از هورمون استفاده می شود، اگر با تحقیقات علمی به این نتیجه رسیده اند، باید به اظهارات متولیان امر نیز توجه کنند.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی به عنوان متولی این مسئله وجود هورمون در مرغ را تکذیب می کند، گفت: اگر هورمون به صورت خوراکی به مرغ داده شود، چون در دستگاه گوارش پرنده تجزیه می شود، هیچ اثری از آن باقی نمی ماند.

خلج با اشاره به اینکه امکان تزریق هورمون به مرغ بسیار کم است، افزود: تزریق هورمون به مرغ باید به شکل مکرر انجام شود و با توجه به اینکه امروزه پرورش طیور در کشور به شکل انبوه است، این کار به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه به گفته بسیاری از محققان گیرنده هورمون در عضلات سینه مرغ وجود ندارد تا بتواند این ماده را جذب کند، تصریح کرد: این مسئله هم از نظر علمی و هم از نظر عملی امکان پذیر نیست و براساس مطالعات سازمان دامپزشکی و همچنین سازمان میادین میوه و تره بار، این موضوع هیچگاه به اثبات نرسیده است.

خلج با تاکید بر اینکه سازمان دامپزشکی هیچگاه اجازه واردات هورمون برای استفاده در پرورش مرغ را صادر نکرده است، گفت: مردم با اطمینان کامل و بدون هیچگونه نگرانی و تشویش این فرآورده را که مرغداران برای تولید و عرضه آن رنج بسیار زیادی را متحمل می شوند، مصرف کنند.  

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه برخی فکر می کنند رشد سریع مرغ به دلیل استفاده از هورمون اتفاق می افتد، گفت: با مراجعه به ۹۰ سال پیش متوجه می شویم که در طول ۱۰۰ روز و با مصرف ۴ کیلو و ۷۰۰ گرم، یک کیلوگرم به وزن مرغ اضافه می شد، این در حالی است که امروزه با مصرف یک کیلو و ۷۰۰ گرم دام در طول ۳۵ روز، یک کیلوگرم به وزن مرغ اضافه می شود.

وی با بیان اینکه امروزه مرغ در کمتر از ۵ هفته به یک وزن منطقی می رسد، تصریح کرد: این موضوع نتیجه زحمات و تحقیقات مختلفی است که در عرصه اصلاح نژاد، ژنتیک و ارتقای بهداشت مبارزه با بیماری‌های دامی، اتفاق افتاده است.

رونمایی از داروهای جدید دامی در روز ملی دامپزشکی

خلج با بیان اینکه در روز چهاردهم مهر که روز ملی دامپزشکی است، مراسمی با حضور مقامات عالی رتبه کشوری برای گرامیداشت این روز برگزار خواهد شد، گفت: سازمان دامپزشکی یکی از سازمان‌های پیشرو در عرصه ارائه خدمات الکترونیکی از طریق سامانه های فنی و تخصصی است. در همین راستا ۱۱ سامانه الکترونیکی در روز چهاردهم مهر رسماً رونمایی خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی همچنین از رونمایی چند داروی جدید دامپزشکی در این روز خبر داد.

با کمبود واکسن تب برفکی مواجه هستیم

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین با بیان اینکه تب برفکی در صدر فهرست بیماری‌های دامی خسارت‌زا قرار دارد و هیچ بیماری‌ای به اندازه آن زیان‌آور نیست، اظهار داشت: در شش ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل موارد آلودگی به این بیماری در کشور بیش از 65 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: سال گذشته تعداد کانون‌های این بیماری در کشور 1501 مورد بوده در حالی که این عدد طی سال جاری به 522 مورد کاهش یافته است.

خلج با اشاره به اینکه احتمال شیوع این بیماری در واحدهای صنعتی شیری بسیار زیاد است، گفت: در شش ماهه امسال موارد آلودگی به این بیماری در واحدهای صنعتی شیری به میزان بسیار کمی رسیده و در سراسر کشور آلودگی فقط در 21 گاوداری اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور دلایل این امر را مورد اشاره قرار داد و گفت: مدیریت واکسیناسیون و کیفی و موثر بودن واکسن‌های تولیدی و وارداتی در کنترل این بیماری نقش داشته است.

وی با بیان اینکه این سازمان واردات دام زنده را از آسیای میانه به طور مطلق ممنوع کرده است و این ممنوعیت همچنان ادامه دارد، افزود: سازمان دامپزشکی واردات دام به شکل غیرمجاز از مرزهای شرقی کشور (استان سیستان و بلوچستان) مخالف است و به هیچ عنوان اجازه این کار را نمی‌دهد.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی واردات از مرزهای وحشی و غیرقابل کنترل را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ما برای کنترل بیماری تب برفکی، دام‌هایی را که از این طریق وارد کشور می‌شوند، در استان سیستان و بلوچستان تحت نظارت قرار داده‌ایم و اجازه خروج آنها را از این استان نمی‌دهیم.

خلج در ادامه کمبود واکسن تب برفکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی قصد دارد اقدام به ارتقای سیستم تولیدی و افزایش کیفیت تولیدات خود کند؛ به همین دلیل برای مدت کوتاهی تولید واکسن تب برفکی در این موسسه متوقف خواهد شد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل ما به تمام شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده واکسن تب برفکی اعلام کرده‌ایم، هر کسی آمادگی تولید یا واردات این واکسن را دارد، سازمان دامپزشکی نیز آماده برنامه شرایط آنان و صدور مجوز است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه چند شرکت اقداماتی را در زمینه تولید این واکسن انجام داده‌اند، اظهار امیدواری کرد: هر چه زودتر واکسن موثر و کیفی در مراکز مذکور تولید و عرضه شود.

خلج با بیان اینکه یک شرکت بخش خصوصی و غیردولتی در این زمینه اقدامات بسیاری خوب و قابل توجهی انجام داده و قادر به تولید حدود 100 میلیون دُز واکسن است، گفت: قراردادی بین این شرکت و موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی منعقد شده که بر اساس آن قرار است 12 نفر از پرسنل موسسه رازی در این شرکت استقرار یابند و به تولید بپردازند؛ ضمن اینکه امیدوار هستیم تا پایان سال میزان تولیدات این شرکت به میزان مورد نیاز برسد.

7 میلیارد تومان منابع دولتی برای پیشگیری آنفلوآنزا

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه دولت پنج میلیارد تومان اعتبار در اختیار سازمان دامپزشکی قرار می‌دهد تا این سازمان اقدامات لازم را در جهت پیشگیری و کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام دهد، گفت: از این میزان بخشی نیز صرف پرداخت خسارت به پرورش‌دهندگان می‌شود؛ ضمن اینکه امسال دولت دو میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت غرامت به تولیدکنندگان استان مازندران اختصاص داد.

وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه دولت، تمامی استانداران در سراسر کشور مکلف به همکاری با سازمان دامپزشکی در هر زمینه‌ای هستند، درباره قانون بیمه نیز افزود: بر اساس قانون بیمه، مرغداران موظفند طیور خود را تا مدت معینی نگهداری نمایند؛ بدین‌ترتیب که سن این طیور نباید بیش از 42 روز باشد. چرا که در غیر این صورت این پرندگان مشمول بیمه نخواهند شد.

خلج اضافه کرد: اگر موردی از آلودگی پیش بیاید که سن طیور از مدت مشخص شده عبور کرده باشد، به مرغ زنده خسارتی تعلق نمی‌گیرد اما به سایر موارد مصرفی داخل واحدها خسارت پرداخت می‌شود.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، دولت به واحدهای بومی که بیمه نیستند، غرامت کامل پرداخت می‌کند.

استقرار بازرسین در ایستگاه‌های شیرخام

وی با بیان اینکه دامداران زیادی در روستاهای کشور استقرار یافته‌اند، اظهار داشت: مولفه بهداشت نقش بسیار مهمی در توسعه درآمد و اشتغال دامداران دارد. در همین راستا سازمان دامپزشکی خدمات بهداشتی درمانی گسترده‌ای را به منظور کاهش خسارت در مراکز روستایی انجام می‌دهد.

خلج با بیان اینکه ما به دنبال ساماندهی بخش‌های غیردولتی روستایی و عشایری با مشارکت مردم هستیم، گفت: علاوه بر این ما به دنبال این هستیم که دولت منابعی را به دامدارانی که در روستاهای دوردست و مناطق صعب‌العبور زندگی می‌کنند، اختصاص دهد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: از دیگر طرح‌های ما در این مناطق استقرار بازرسین بهداشتی شیر خام در ایستگاه‌های جمع‌آوری این محصول بوده است.

به گفته وی، این بازرسین علاوه بر آموزش تولیدکنندگان، به ترویج مسائل علمی نیز می‌پردازند تا محصول کیفی‌تر و سالم‌تری در اختیار مردم قرار بگیرد.
منبع:مهر
کد خبر 28c59be5021e446caf4264a6daa6886c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    اره خیلی بهتره دولت خودش بیادنیروانتظامی بیادتمام مغازه هابه عرضه مرغ زنده می پردازنوجمع کنه