کشاورزی> طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، ۸۰ میلیون دلار جهت تخصیص ارز به برنج‌هایی که به صورت درصدی ترخیص شده‌اند در نظر گرفته خواهد شد.

 از ابتدای شهریور امسال واردات برنج با ممنوعیت‌ فصلی مواجه شد. این در حالی بود که طبق آمار گمرک ایران در پنج ماهه اول امسال واردات و ترخیص برنج نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش و در زمان اعمال ممنوعیت حدود ۳۰۰ هزار تن در گمرک و بنادر دپو مانده بود.

از مهم‌ترین دلایل عدم ترخیص برنج‌های وارداتی تأمین ارز و ماندن در صف تخصیص ارز بود که مدت‌ها در این رابطه مشکل وجود داشت، آن هم در شرایطی که در ابتدای سال جاری برنج از صف دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومان خارج و با نرخ ارز نیمایی تأمین ارز شد که همین تغییر مبنای ارزی از جمله عوامل افزایش قیمت برنج‌های وارداتی شده بود.

در حالی بیش از یک ماه از ممنوعیت واردات برنج گذشته که مهرداد ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران - به ایسنا اعلام کرده طی توافق صورت گرفته، قرار بر این است ارز لازم برای ترخیص برنج‌های دپو شده تأمین شود.

وی گفت:‌ طبق این توافق، قرار شده ۸۰ میلیون دلار جهت تخصیص ارز به برنج‌هایی که به صورت درصدی ترخیص شده‌اند، اختصاص داده شود.

این مقام مسئول در گمرک ایران این را هم گفت که با رعایت شرایط مصوبات ابلاغی ستاد تنظیم بازار حدود ۲۳۰ هزار تن برنجی که اکنون در بنادر و گمرک باقی مانده‌اند تأمین ارز و در آستانه ترخیص قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که بعد از ممنوعیت واردات برنج در اول شهریورماه که تا ابتدای آذرماه ادامه خواهد داشت، با توجه به حجم مانده برنج در گمرک و نیازی که برای ترخیص آن وجود داشت طی توافقات صورت گرفته بین دستگاه های مربوطه شرایطی برای ترخیص بخشی از برنج‌های وارداتی در نظر گرفته شد.

بر این اساس اعلام شد که با توجه به کاهش حدود ۵۰ درصدی میزان ترخیص برنج در پنج ماه اول سال جاری نسبت به سال قبل و افزایش بیش از سه برابری نیاز واردات که تهدیدی برای تولید داخل به حساب نمی آید، مقرر شد تمام محموله های برنج وارداتی رسوب بنادر که تا قبل از پایان مرداد ماه وارد بنادر و گمرک شده و دارای قبض انبار یا اعلامیه ورود هستند، بدون هرگونه محدودیتی تخصیص و تامین ارز شده و ترخیص آنها مشمول ممنوعیت نمی شود.

این در حالی است که تمامی ثبت سفارش هایی که ارز آن تا قبل از ۳۱ مرداد امسال تامین و حواله شده و جزو حقوق مکتسبه محسوب می شود، ترخیص آنها مشمول ممنوعیت فصلی نشد.

از سوی دیگر صاحبان محموله های برنج وارداتی که مدعی ترخیص درصدی و عرضه به قیمت ارز ۴۲۰۰ در فروردین و اردیبهشت ۹۹ بودند، مشروط به ارائه تاییدیه از نهادهای حاکمیتی یا روسای سازمان های صمت استان ها مبنی بر تحویل و توزیع با نرخ مصوب درخواست آنها مجددا در دستور بررسی و اقدام قرار گرفت.

همچنین برای آن دسته از محموله های درصدی که بعد از تغییر نرخ ارز به نیما با دریافت کد تخصیص و در صف تامین ارز بوده و به صورت درصدی ترخیص شده بودند و کل محموله مشمول ارز نیمایی است، مقرر شد برای جلوگیری از فساد و خرابی محموله ها گمرک نسبت به ترخیص تمامی محموله هایی که برنج آن با ارز نیمایی که در صف تامین ارز بوده و به صورت درصدی ترخیص شده است، مشروط به داشتن کد رهگیری بانک اقدام و فهرست آنها جهت طی مراحل بعدی به بانک مرکزی اعلام شود.

منبع:ایسنا
کد خبر 28e06ff722724fc788552f85683854ca

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =