مواد غذایی> ارونقی گفت: هم اکنون به میزان ۳ میلیون و ۲۹۳ هزار تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور دپو شده اند.

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران، آخرین آمار از میزان اقلام اساسی دپو شده در بنادر کشور را اعلام کرد و گفت: هم اکنون به میزان ۳ میلیون و ۲۹۳ هزار تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور موجود هستند که از این میزان، ۴۱۶ هزار تن گندم، یک میلیون و ۴۰۵ هزار تن جو، ۳۸۲ هزار تن سویا، بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج، ۳۹۳ هزار تن شکر، ۳۲۵ هزار تن روغن خام و ۱۴۲ هزار تن دانه‌های روغنی است.



جمال ارونقی در ادامه بیان کرد: در گمرکات کشور حدود ۲۴ هزار دستگاه کانتینر موجود است که عمده‌ترین کالای موجود در آن‌ها ۲۰۰ هزار تن برنج است. کانتینر‌های برنج برای ترخیص در انتظار تخصیص ارز و همچنین اتمام تشریفات گمرکی مربوط است.

این مقام مسئول با اشاره به ممنوعیت صادرات اقلام و ملزومات کرونایی بیان کرد: تا اطلاع ثانوی طبق دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا صادرات اقلام اصلی کرونایی ممنوع است. همچنین در خصوص ممنوعیت‌های مربوط، نظر مراجع ذیربط و ذیصلاح مانند وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رویه صادرات برخی اقلام مرتبط با کرونا مورد توجه قرار می‌گیرد.

ارونقی در پاسخ به این سوال که تکلیف خودرو‌های ورود موقتی که ضرب الاجل ۱۰ روزه برای آن‌ها مشخص شده است، چه زمانی مشخص می‌شود؟ بیان کرد: این خودرو‌ها توسط اتباع ایرانی و خارجی با قوانین گمرکی با مدت معین وارد شده اند؛ اما متاسفانه به علت اینکه کرونا منجر به بسته شدن مرز‌ها شده بود، این افراد با مشکل مواجه شدند و اکثریت صاحبان کالا برای تعیین تکلیف و تمدید مهلت تردد خودرو‌های وارده به صورت موقت، به گمرکات کشور مراجعه کردند اما برخی افراد حتی جهت تعیین تکلیف این خودرو‌های وارده به گمرکات هم مراجعه نکرده‌اند.

این مقام مسئول در گمرک با اشاره به تعدادی از خودرو‌هایی که به صورت موقت وارد کشور شده و تاکنون تحویل گمرک داده نشده اند، بیان کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا تعداد ۴۰۰ دستگاه خودرو تحویل اماکن گمرکی داده شده است تا با باز شدن مرز‌ها این خودرو‌ها تعیین تکلیف و اعاده شوند.

ارونقی در پایان در خصوص برخورد گمرک ایران با تخلفات اظهارکنندگان گفت: تخلف از نظر قانون امور گمرکی تعریف دارد و معمولاً متضمن زیان مالی دولت است. اگر اختلاف تعرفه از نظر مأخذ و یا تفاوت ارزش از نظر کم اظهاری ارزش اتفاق بیفتد که متضمن زیان مالی دولت باشد مشمول تخلفات گمرکی بوده و در این صورت، جریمه نیز برای این اظهار خلاف از سوی مدیران گمرک درنظر گرفته می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
کد خبر cf6c67cec0334905a4212ed02c5ff1e5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =