نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی کشور از کاهش قیمت برخی فراورده‌های لبنی خبر داد و گفت: انباشت محصولات و عدم کشش بازار عامل این امر بوده است.

محمد فربد با بیان اینکه تعدادی از کارخانجات صنایع لبنی قیمت برخی محصولات خود را کاهش داده‌اند، اظهار داشت: با توجه به عدم کشش بازار و این نکته که فراورده‌های لبنی تاریخ مصرف محدودی دارند، زمانی‌که کارخانجات صنایع لبنی با انبوه موجودی مواجه می‌شوند دست به ابتکاراتی می‌زنند که یکی از آنها کاهش قیمت محصولات است تا سطح فروش این محصولات افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه محصولات لبنی ماندگاری زیادی ندارند و تولید صنایع لبنی براساس سفارش نیست بلکه براساس پیش بینی است، گفت: انباشت محصولات سبب ایجاد نگرانی در میان تولیدکنندگان می‌شود که مبادا محصول از بین برود به همین دلیل آنها با کاهش قیمت سعی در ترغیب مصرف کننده به خرید محصولات خود دارند.

فربد اضافه کرد: این تصمیمات معمولا مقطعی است و استمرار ندارد، چرا که سبب زیان تولیدکنندگان می‌شود، ضمن اینکه با بازگشت شرایط به حالت عادی قیمت فراورده‌های ارزان شده به وضعیت اولیه خود بازمی‌گردد.

وی، میزان مصرف سرانه لبنیات در کشور را حدود 85 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: این میزان باید به 160 تا 170 کیلوگرم افزایش پیدا کند. علاوه بر این، میزان مصرف سرانه لبنیات در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن، 5 درصد کاهش یافته و از 90 به 85 کیلوگرم رسیده است.

فربد در پاسخ به این پرسش که آیا خرید تضمینی شیرخام توسط دولت در نهایت منجر به این خواهد شد که صنایع لبنی قیمت خرید شیرخام از دامدار را افزایش دهند؟ گفت: وقتی کارخانه‌ها برای فروش محصولات خود دست به کاهش قیمت آنها می‌زنند، به معنای آن است که قادر به فروش کالا با قیمت بیشتر نیستند.

وی افزود: اگر آنها بخواهند شیرخام را گران‌تر بخرند باید قیمت محصولاتشان را نیز افزایش دهند و شرایط اجازه تغییر مجدد بهای فراورده‌های لبنی را به کارخانجات نمی‌دهد، بنابراین آنها توانایی افزایش قیمت شیرخام را ندارند.

فربد در پاسخ به این پرسش که خرید تضمینی شیرخام توسط دولت کارخانجات را با کمبود این محصول مواجه نساخته است؟ اظهار داشت: تاکنون کمبودی اتفاق نیفتاده و تصور بنده این است که با وضعیت فعلی بازار مصرف مشکلی برای صنعت پیش نیاید، ضمن اینکه دولت شیر مازاد عرضه را خریداری و تبدیل به شیرخشک و خامه می‌کند.

منبع:مهر
کد خبر 29150927385b42c9b6f89e5313fe3a84

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =