آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پس از شیوع در تهران و البرز به استان‌های قم، اراک، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و مازندران نیز سرایت کرد و در این میان سازمان دامپزشکی تنها به انتشار اطلاعیه‌های چند خطی اکتفا کرده و از برقراری ارتباط با مردم از طریق رسانه‌ها امتناع می‌کند.

طی ماه گذشته آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از نوع  H5N8در شهرستان ملارد استان تهران و پس از آن در شهریار استان البرز مشاهده و گزارش شد و این بیماری پس از تایید این بیماری از سوی دامپزشکی و ارسال اطلاعات ان به سازمان بهداشت جهانی دام، تنها اطلاعیه ای چند خطی از سوی این دستگاه متولی منتشر شد و مسئولان این سازمان تا مدت ها از ارتباط با مردم و رسانه امتناع کردند.

گرچه پس از چند هفته مهدی خلج - رییس سازمان دامپزشکی - در نشستی  خبری اعلام کرد که بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که طی هفته‌های گذشته در استان تهران و البرز گزارش شده بود کاملا تحت کنترل قرار دارد و تاکنون بیش از ۵۱۳ هزار قطعه بیمار معدوم شده است و مردم بدون نگرانی مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را خریداری کنند.

اما این بیماری نتنها تحت کنترل نیست بلکه همچنان در حال پیشروی و گسترش در دیگر استان های کشور است و مسئولان این سازمان نیز در به سکوت خبری خود ادامه می دهند و با وجود پیگیری های خبرنگار ایسنا، مدیران دامپزشکی اعلام می کنند که تنها رئیس سازمان می تواند در این زمینه پاسخگو باشد که خلج نیز همیشه در چنین شرایطی پاسخگو نیست و از این وظیفه قانونی‌اش سر باز می‌زند.

البته در اطلاعیه سوم سازمان دامپزشکی آمده است که " این بیماری تا کنون در استان‌های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، قم، مرکزی و مازندران در زیستگاه پرندگان وحشی، روستا یا واحدهای صنعتی مورد شناسایی و تأیید آزمایشگاهی قرار گرفته است و به دنبال آن عملیات معدوم سازی، پاکسازی و ضد عفونی اماکن آلوده و اعمال ضوابط قرنطینه‌ای در حداقل زمان ممکن انجام گرفته است.

طیور روستایی و مهاجر نخرید

از آنجاکه همزمان با شروع فصل سرما حجم آلودگی قابل توجهی توسط پرندگان مهاجر وارد منطقه خاور میانه و اروپا شده است، کماکان احتمال بروز بیماری در مزارع پرورش طیور اعم از صنعتی، روستایی و پرندگان وحشی مهاجر در تمامی استان های کشور وجود دارد."

البته سازمان دامپزشکی مانند گذشته ضمن دادن هشدارهای لازم سعی در راحت کردن خیال مردم دارد که آن‌ها نسبت به این بیماری نگران نباشند، چراکه در ادامه این اطلاعیه چند خطی تاکید شده است که "همچنان لازم است مدیریت واحدهای پرورش طیور با تشدید ضوابط امنیت زیستی اقدامات لازم را در خصوص جلوگیری از ورود آلودگی به مزرعه معمول دارند. با توجه به وقوع موارد بیماری و تلفات در پرندگان وحشی مهاجر در اثر آلودگی با ویروس جدید، صید، شکار و عرضه این دسته از پرندگان ممنوع اعلام شده است.

همچنین بدلیل احتمال بالای آلودگی پرندگان وحشی و مهاجر به این ویروس، تا اطلاع ثانوی از خرید این پرندگان اعم از زنده یا ذبح شده جدا پرهیز شود. نظر به اهمیت سرعت شناسایی کانون های بیماری و اقدام به موقع در معدوم سازی طیور آلوده در کنترل بیماری، از کلیه مردم تقاضا می‌شود ضمن گزارش هرگونه تلفات غیرعادی، کماکان از خرید طیور روستایی قبل از حصول اطمینان از سلامتی آنها خودداری کنند.

در همین ارتباط سازمان دامپزشکی کشور همچون گذشته و به صورت شبانه روزی حتی در ایام تعطیل نظارت کامل خود را بر روند تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اعمال نموده و شهروندان می توانند با تهیه این اقلام از مراکز معتبر تحت نظارت این سازمان از سلامت آن اطمینان خاطر داشته باشند. بدیهی است اطلاعات تکمیلی لازم در اطلاعیه های بعدی ارائه خواهد شد."

وضعیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گرچه از نظر شیوه انتقال که همان پرندگان مهاجر هستند تقریبا در همه کشورها غیر قابل کنترل است اما به نظر می‌رسد که سازمان دامپزشکی به جای سکوت خبری، فرار از اطلاع رسانی و پاسخ نگفتن به رسانه‌ها بهتر است با شفاف‌سازی مردم را در استان‌های درگیر و استان‌های دیگر که احتمال درگیری آن‌ها نیز وجود دارد، کمک کند.

منبع:ایسنا
کد خبر 2c4ea2ed2e7b4029b39f5449c107f04c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =