یک کارشناس آبزی‎پروری گفت: بالا بردن بقا و رشد جنین‎ها و لاروها توسط غنی سازی در تخم‎ها با هورمون تیروئید در بعضی موارد گزارش شده است.

مهندس غلامحسین اکبری بیان کرد: پیشرفت‎های جدید در فهم نقش هورمون تیروئید در رشد ماهیان با مراجعه به پرورش ماهیان مورد بررسی قرار گرفته است. هورمون تیروئید یک هورمون محلول در چربی کوچک بوده که توسط فولیکول‎های تیروئید تولید می‎شود که دو فرم فعال آن تیروکسین T4 و تیروکسین T3 است.

وی با بیان اینکه ماهیان مولد مقدار قابل توجهی TH را در اووسیت‎های توسعه یافته خود ذخیره می‎کنند، ادامه داد: مقدار هورمون تیروئید و نسبت T3بهT4 در تخم گونه‎های مختلف و در مولدین گونه‎های یکسان، زیاد است. نقش هورمون تیروئید در تخم‎ها هنوز روشن نیست گرچه بالا بردن بقا و رشد جنین‎ها و لاروها توسط غنی سازی در تخم‎ها با هورمون تیروئید در بعضی موارد گزارش شده است.

اکبری اضافه کرد: از طرف دیگر هورمون تیروئید باعث جلو اندازی و تحول لاروهای جوان در دگردیسی و بوجود آمدن ماهیان استخوانی می‎شود. سطح بالای TH در شروع دگردیسی و طریقه عمل TH می‎تواند باعث تحریک در زودرس کردن دگردیسی شود. با توجه به نقش TH در توسعه ماهیان، بی نظمی مربوط به وظایف آن می‎تواند باعث تغییر شکل لاروهای جوان شود که تکرار آن در هچری قابل مشاهده است.

این پژوهشگر آبزی‎پروری افزود: همچنین افزایش مقدار زیاد مواد شیمیایی در محیط باعث می‎شود پتانسیل وظایف THدر توسعه جنین و لاروهای جوان کاهش یابد.

وی تصریح کرد: در مهره‎داران عالی، نقش هورمون تیروئید معین شده که رِنج وسیع را که شامل پیشرفت فیزیولوژی، متابولیسم پایه، هموستازی و غیره را کنترل می‎کند. در مهره‎داران پست، نقش یک هورمون تحریک کننده متامورفیز در دوزیستان بوده که احتمالاً بهترین خصوصیت هورمون تیروئید است.

اکبری گفت: نبودن هورمون تیروئید یا بی نظمی در وظایف آن موجب مسائل خطرناک در زندگی می‎شود از جمله بیماری کرتی‎نیسم در انسان‎ها؛ که این نوعی از کار افتادن غده است که باعث کمبود رشد و کم هوشی می‎شود. از اینرو THدر مهره‎داران عالی‎تر اثرات زیستی حاصل از آن خیلی زود در زندگی اعمال می‎شود.

این محقق آبزی‎پروری اظهار کرد: همچنین این هورمون دارای ارزش زیاد و نقشی ضروری در توسعه ماهیان در طول مدت جنینی و دوره لاروی بازی می‎کند. اگر چه نقش هورمون تیروئید در توسعه ماهیان در درازمدت نامشخص است. یک دانش وسیع درباره THدر توسعه ماهیان، اکثراً در ماهیان استخوانی، در دو دهه اخیر جمع‎آوری شده است. اکثر اطلاعات کشف شده مهم هستند که مربوط به مقدار THدر تخم‎ها و نقش TH در جلو اندازی و تحول لاروهای جوان است.

منبع:ایسنا
کد خبر 2db1cd2177994bb69c584059eedf1e01

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =