معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی جدیدترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کلان اقتصاد کشاورزی کشور را برای خبرنگاران اعلام کرد.

عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در یک نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اعلام اینکه با توجه به آغاز فصل تنظیم بودجه، هر سه هفته یک‌بار با حضور یکی از معاونان تخصصی وزارت جهاد کشاورزی نشستی خبری برگزار خواهد شد، اظهار امیدواری کرد تا به این ترتیب مطالبات بخش کشاورزی از سوی مسئولان جهاد کشاورزی و رسانه‌ها تبیین و به تنظیم بودجه متناسب برای تسریع سیاست‌های امنیت غذایی کشور کمک کند.

وی از وضعیت پیشرفت طرح احیای 550 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام از ابتدای سال جاری تا امروز خبر داد و گفت: این طرح هم‌اکنون در 168 هزار هکتار و در قالب 60 کارگاه بسیار فعال با 50 پیمانکار و 160 شرکت مشاوره‌ای و یک‌هزار و 830 دستگاه ماشین سنگین تحت عملیات احیا است.

بخشنده با بیان اینکه در حال حاضر حدود شش‌هزار نیروی متخصص و رانندگان متبحر ماشین‌های سنگین در دو شیفت کاری مشغول فعالیت هستند، افزود: تاکنون 95 هزار هکتار از این اراضی به اتمام رسیده و به کشاورزان تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه عملیات طرح با توجه به لب‌شور بودن اراضی خوزستان نیاز به زهکشی عمقی و تسطیح گسترده دارد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که زمین‌های تحت پوشش این طرح در قالب قطعات 200 تا 300 هکتاری یکپارچه‌سازی نیز می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی از دلایل نامیدن این طرح به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح کشاورزی در تاریخ ایران دفاع کرد و ادامه داد: از آنجا که قبلاً بزرگ‌ترین طرح، طرح توسعه نیشکر در همین خوزستان و با 84 هزار هکتار مساحت بود، هم‌اکنون همکاران ما ماهانه چهارهزار هکتار عملیات اجرایی را به‌صورت 100 درصد به اتمام می‌رسانند که بنا بر این است در ماه‌های فصل آخر سال به ماهانه هشت تا 9 هزار هکتار ارتقاء یابد.

بخشنده با اشاره به طرح منسوب به آب‌های ارزی مصوب برای 12 استان عمدتاً مرزی نیز تصریح کرد: برای این طرح‌ها هم که در 430 هزار هکتار پیش‌بینی شده، معادل هشت میلیارد دلار اعتبار طی چهار سال تخصیص می‌یابد که قسط اول آن به اعتبار دو میلیارد دلار اخیراً اختصاص یافته است.

به گفته وی، در مجموع با دو طرح یادشده و طرح دشت سیستان (زابل) با 46 هزار هکتار مساحت و 500 میلیون دلار اعتبار، در مجموع یک میلیون هکتار طرح‌های آبی و خاکی مصوب کشور طی استقرار دولت یازدهم است.

2.5 میلیون هکتار از اراضی به زیر کشت گندم پاییزه رفت

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت قانون تمرکز وظایف وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این طرح پس از واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام و اخیراً شرکت بازرگانی دولتی ایران مراحل نهایی را طی می‌کند، یادآور شد: در این میان فقط مرحله انتقال مسئولیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی باقی مانده که آن هم در شرف مهیا شدن است.

بخشنده با بیان اینکه پیرو همین قانون، وزیر جهاد کشاورزی با صدور ابلاغیه‌ای هرگونه ثبت و سفارش واردات برنج را منع کرده است، تأکید کرد: همچنین از ابتدای مهرماه که کشت پاییزه شروع شده است، تمام نهاده‌های مورد نیاز کشت شامل کود شیمیایی، بذور گواهی‌شده، سموم آفت‌کش و قارچ‌کش تدارک دیده شده است.

وی با تشکر از مدیرعامل بانک کشاورزی در امر تخصیص خطوط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی طی سال زراعی گذشته و امسال اعلام کرد: تاکنون 2.5 میلیون هکتار از شش تا 6.5 میلیون هکتار اراضی اختصاصی به گندم به سطح زیر کشت گندم رفته که با توجه به بارش‌های اخیر و کشت به‌موقع انتظار خوبی از ادامه کار می‌رود.

بخشنده به اقدام‌های کشت فراسرزمینی از سوی جهاد کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: همانطور که نزدیک به یک دهه است که کشورهای مختلفی در دنیا برای استفاده از منابع آب و خاک کشورهای دارای مازاد این منابع اقدام می‌کنند و حتی در مواردی مبادرت به خرید 500 هزار تا یک میلیون هکتار زمین می‌کنند، در کشور ما نیز آیین‌نامه نهایی "کشت فراسرزمینی" توسط وزیر جهاد کشاورزی طی هفته گذشته به دولت تقدیم شده تا پس از تصویب و ابلاغ اجرای آن توسط بخش خصوصی تسریع و تسهیل شود.

منبع:ایانا
کد خبر 2dfd51e135e44648ac5059f02381afe1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =