معاون برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که یارانه ۱۵۰ میلیارد تومانی شیر مدارس تامین شده است، گفت: قرار شد یارانه ۲۲۵ میلیارد تومانی شیر خام به حساب جهاد کشاورزی واریز شود و سپس در مورد توزیع بین دامداران تصمیم گرفته شود.

عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری در مورد تشریح اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های در دست اجرای حوزه کشاورزی و باغبانی، گفت: در شنبه هفته گذشته جلسه‌ای با حضور آقای نوبخت و اتحادیه دامداران و صنایع لبنی و همچنین بخش خصوصی در مورد مشکلات دامداران برگزار شد.

وی افزود: در آن جلسه یارانه 225 میلیارد تومانی شیر خام سه ماهه اول سال جاری که تصویب شده بود، قرار شد تا به حساب جهاد کشاورزی واریز شود و این کار طی همان روز انجام شد و مقرر شد، ظرف چند روز آینده در مورد نحوه توزیع آن در بین تولید‌کنندگان تصمیم‌گیری شود.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین برای توزیع شیر مدارس 150 میلیارد تومان تأمین شده است که البته برای توزیع شیر در مدارس به 300 میلیارد تومان نیاز است و نیمی از آن توسط دولت تامین اعتبار شده است.

بخشنده اظهار داشت: قیمت شیر 1440 تومان که قبلاً در ستاد تنظیم بازار تصویب شده بود، در این جلسه مطرح شد و کارخانجات معتقدند که برای خرید شیر با این قیمت از تولید‌کنندگان یا باید قیمت محصولات لبنی 11 درصد گرانتر شود،‌یا دولت این مابه‌التفاوت را به عنوان یارانه تأمین  و به صنایع پرداخت کند، اما در مورد تعیین یارانه و افزایش قیمت شیر قرار شد، تا بررسی‌های بیشتر به جلسات بعدی موکول شود.

وی با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به گندم 11 میلیون تن در سال است، اظهار داشت: در سال جاری 7 میلیون تن گندم خریداری شد و 4 میلیون تن کم داریم.

وی افزود: مصرف و نیاز انسانی گندم در کشور سالانه 9 میلیون تن است و همچنین 2 میلیون تن به سایر نیازها از جمله کارخانجات تعلق دارد.

وی بیان داشت: برای سال آینده درصدد افزایش تولید گندم هستیم که البته هم اکنون تولید سال آینده قابل پیش‌بینی نیست، ولی برآورد تولید در اسفند ماه که سطح مزارع کشت گندم سبز می‌شود، قابل پیش‌بینی است.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امسال برای خرید تضمینی گندم بیش از 7 هزار میلیارد تومان پرداخت شد و مطالبات کشاورزان و گندم‌کاران تقریباً به موقع پرداخت می‌شد و هیچ بدهی از بابت خرید تضمینی گندم به کشاورزان نداریم.

وی بیان داشت: سالانه حدود 6.5 میلیون هکتار به زیر کشت گندم می‌رود که امسال تا کنون حدود 2.5 میلیون هکتار به زیر کشت گندم رفته و در اصل بیش از یک سوم کار انجام شده است.

بخشنده با بیان اینکه تا روز گذشته 6 میلیون و 706 هزار تن گندم تضمینی از کشاورزان خریداری شد اظهار داشت: گندم تولیدی امسال حدود 10.5 میلیون تن بوده است که بابت آن حدود 7 هزار میلیارد تومان توسط وزارتخانه و دولت به کشاورزان پرداخت شد.

وی اظهار داشت: کلزا هم به موقع امسال از کشاورزان خریداری و وجه آن به کشاورزان پرداخت شد و هم اکنون در حال خرید ذرت تضمینی از کشاورزان هستیم که قیمت بازار کمی کمتر از قیمت تضمینی شده و این کار توسط سازمان تعاون روستایی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: تا کنون حدود 150 هزار تن ذرت از کشاوزران خریداری شده که وجه آن به کشاورزان پرداخت نشده بود ولی هفته گذشته بخش زیادی از مطالبات آنها پرداخت شد.

وی بیان داشت: دولت برای خرید ذرت، برنج و نخود هزار میلیارد تومان تضمین داده بود تا از طریق 7 بانک به کشاورزان پرداخت شود که تا کنون فقط 300 میلیارد تومان آن از طریق دو بانک تأمین و به کشاورزان پرداخت شد و قرار است ظرف چند روز آینده مبلغ 300 میلیارد تومان دیگر تأمین شود و بابت خرید تضمینی ذرت ،برنج و نخود به کشاورزان پرداخت شود.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: تولید گوشت داخلی کفاف مصرف را می‌دهد و نیازی به واردات گوشت نداریم.

بخشنده اظهار داشت: در شش ماه اول امسال حدود 53 هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شد که این واردات از ثبت سفارش سال گذشته بوده و الان روند واردات گوشت کند شده است.

وی تصریح کرد: امسال صادارت دام سبک و دام سنگین که چند سال ممنوع شده بود، آزاد شد و الان حدود 500 هزار رأس دام سبک صادر شده و بازار گوشت در حال حاضر پایدار است.

منبع:فارس
کد خبر 0daa8df521da41bc96110d28138d2b96

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =