فود پرس - برای اکتبر ۲۰۱۴ تا سپتامبر ۲۰۱۵ ما پیش بینی می شود تولیدات جهانی ۱۷ نوع روغن و چربی تنها رشد کمتر از حد متوسطی ۳٫۹ میلیون تن را نشان دهد که در مقایسه با افزایش ۱۰٫۶ میلیون تن فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۳ به وضوح مشخص است که پایین تر از حد متوسط می باشد.

یکی از ویژگی های غالبی که در تولید جهانی فصل ۱۵-۲۰۱۴ نقش عمده ای دارد باید در کاهش تولید جهانی و روغنکشی کلزا و دانه آفتابگردان دیده شود که هر دو این دانه ها از نوع دانه های روغنی پربازده می باشد. در حالیکه منابع جهانی سویا در کل فصل فراوان می باشد، منابع دیگر دانه های روغنی در مجموع بعد از رکورد افزایشی فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۳ کاهش خواهد یافت. این موضوع وابستگی به سویا را بیشتر خواهد کرد و روغنکشی هر کدام احتمالا حدود ۱۶-۱۵ میلیون تن در اکتبر ۲۰۱۴ تا سپتامبر ۲۰۱۵ افزایش خواهد یافت (درواقع دنباله رو افزایش ۱۲ میلیون تنی فصل گذشته می باشد).

اما سویا دانه ای کنجاله ای است با (حدود۸۰ درصد) در حالیکه درصد استخراج روغن این محصول تنها ۱۹-۱۸ درصد می باشد. از این رو دانه سویا نمی تواند کمبود منابع جهانی روغن نباتی را بدون تهیه کردن کنجاله سویا از میان ببرد.

برای اکتبر ۲۰۱۴ تا سپتامبر ۲۰۱۵ ما پیش بینی می کنیم تولیدات جهانی ۱۷ نوع روغن و چربی تنها رشد کمتر از حد متوسطی ۳٫۹ میلیون تن را نشان دهد که در مقایسه با افزایش ۱۰٫۶ میلیون تن فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۳ به وضوح مشخص است که پایین تر از حد متوسط می باشد.

تولید روغن آفتابگردان حدود ۰٫۹ میلیون تن کاهش می یابد (در مقایسه با رشد ۲٫۸ میلیون تن فصل گذشته) در حالیکه تولید روغن کلزا احتمالا تنها ۰٫۱ میلیون تن افزایش خواهد داشت (در مقایسه با رشد ۱٫۵ میلیون تن فصل گذشته) تولید روغن زیتون ۰٫۷ میلیون تن کاهش خواهد داشت(در مقایسه با ۰٫۹ میلیون تن افزایش فصل گذشته)، روغن پالم ۲ میلیون تن افزایش خواهد یافت (در مقایسه با افزایش ۲٫۹ میلیون تنی فصل گذشته) و تولید روغن سویا نیز ۲٫۹ میلیون تن افزایش خواهد یافت (در مقایسه با افزایش ۲٫۱ میلیون تن فصل گذشته می باشد).

چشم انداز رشد مصرف جهانی ۱۷ نوع روغن و چربی به نظر می رسد فراتر از رشد تولیدات می باشد. منابع سویا در آینده قابل پیش بینی کافی خواهد بود اما سویا به تنهایی نمی تواند مانع کسری روغن های نباتی شود. برای به انجام رساندن سهمیه بندی کافی رشد تقاضای جهانی قیمت های بالاتر مورد نیاز خواهد بود. و اکنون نیز در بازار منابع فراوان جهانی روغن ها و چربی فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۳ رو به پایان است در جولای و سپتامبر ۲۰۱۴ ذخایر جهانی به میزان ۴٫۰ درصد بالا بوده است اما بیشترین کاهش رشد منابع و ذخایر که تنها ۲٫۱ درصد می باشد احتمالا در اکتبر ۲۰۱۴ و سپتامبر ۲۰۱۵ رخ خواهد داد که در مقایسه با مدت زمان سال گذشته میزان ذخایر روغن ها ۴٫۸ درصد افزایش داشت.

برای اکتبر ۲۰۱۴ تا سپتامبر ۲۰۱۵ ما تخمین می زنیم مصرف جهانی ۱۷ نوع روغن و چربی تنها ۶٫۳ میلیون تن افزایش یابد که این میزان در مقایسه با افزایش ۸٫۸ میلیون تن فصل گذشته می باشد. ما بر این فرضیم که تقاضای بخش خوراک برای روغن ۵-۴ میلیون تن خواهد بود و دلیل آن رشد جمعیت و درآمد می باشد. و عامل نوسان نیز در تقاضا بخش حامل های انرژی دیده می شود که با دستور مصرف یکی نمی باشد و در حال حاضر معادل با ۶-۵ میلیون تن در هر سال می باشد.

مصرف جهانی روغن پالم احتمالا حدود ۳ میلیون تن نسبت به سال گذشته در اکتبر ۲۰۱۴ تا سپتامبر ۲۰۱۵ افزایش یابد. منابع ناکافی دیگر روغن های نباتی منجر به افزایش تقاضا جهانی واردات نزدیک به ۲٫۲ میلیون تن خواهد شد. با توجه به اینکه احتمالا مصرف روغن پالم در کل فصل فراتر از تولیدات این محصول خواهد بود انتطار داریم ذخایر روغن پالم به پایین ترین رتبه چند سال اخیر ۱۰ میلیون تن در پایان سپتامبر ۲۰۱۵ کاهش یابد که معادل مصرف سالانه تنها ۱۶٫۳ درصد می باشد.

منبع: oilepa.com
کد خبر 303f9a98aeea4a4ea7a8d3c1598a0373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =