صنایع غذایی> گویا خبر صدور مجوز سازمان حمایت برای افزایش 6درصدی قیمت لبنیات، به مذاق کارخانه های لبنی خوش نیامده و این گروه، هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت محصولات خود ندارند.

رییس کمیته فنی صنایع لبنی کشور گفت: صنایع لبنی پیش از این مخالفت خود را با افزایش قیمت لبنیات، اعلام کرده بود اما متاسفانه گوش شنوایی آن را نپذیرفت.

وحید مفید با اشاره به اینکه مج گیری ها و بازرسی هایی که همراه با زور باشد، نمی تواند مشکل این صنعت را حل کند، افزود: ستاد تنظیم بازار مدت ها قبل مقرر کرده بود که بازرسانی از سازمان حمایت در سالن های دریافت شیر حضور یابند تا بر اجرای مصوبه 1440تومان نظارت کنند؛ به عبارتی می خواستند با طرحی اجباری، آنچه را که به زیان صنعت قلمداد می شود، به مرحله عمل برسانند.

مفید ادامه داد: اما خود سازمان هم می دانست که با اعمال زور نمی توان مشکلی را حل کرد. بنابراین به تازگی، مصربه ای را تنظیم کرد که طی آن قیمت شیر از ابتدای ماه جاری
6درصد افزایش یابد. این در حالی است که چنین تصمیمی نیز نمی تواند کلید حل مسائل به وجود آمده باشد.

به گفته وی، از آنجا که قدرت و توان خرید مردم نسبت به حقوق دریافتی آنها کاهش یافته و کششی در بازار وجود ندارد، اولین چیزی که از سفره ها حذف می شود، لبنیات است. بنابراین در خوشبینانه ترین حالت، در صورت افزایش قیمت ها حداقل 6درصد سهم مصرف این محصولات کاهش خواهد یافت. آمارها نشان می دهد از ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بیش از 40درصد از سرانه مصرف کم شد و این در حالی است که طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود این عدد به 160کیلوگرم برای هر نفر برسد.

مفید معتقد است به دلیل اینکه افزایش قیمت یاد شده تاثیری منفی در بازار خواهد گذاشت و از طرف دیگر این موضوع در نهایت به ضرر دامداران است، صنایع لبنی از این کار امتناع می کند.

مفید در پایان تاکید کرد: به نظر می رسد باید مشکل دامداران را با روش های دیگری حل کرد؛ یا با ارائه علوفه ارزان، یا با تامین نقدینگی و وام های کم بهره و هر آنچه که بتواند قیمت تمام شده تولید را کاهش دهد.

منبع:موج
کد خبر 306c93ac71724320be32a4ca6cfd5b3d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =