مواد غذایی > رییس سازمان توسعه تجارت ایران جزئیات صادرات کالاهای غیرنفتی طی شش ماهه نخست امسال را تشریح کرد و ضمن اعلام ۲۰ کشور عمده مقصد صادراتی ایران در این مدت، توضیحاتی درباره میزان ارزش این صادرات ارائه کرد.

مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - با اشاره به اینکه طی شش ماهه نخست سال جاری کشور چین رتبه نخست مقاصد صادراتی را با ارزش حدود چهار میلیارد دلاری و سهم ۱۸ درصدی از کل ارزش صادرات به خود اختصاص داده است، گفت: کشور امارات متحده عربی نیز با رقمی معادل ۳.۴ میلیارد دلار و سهم ۱۶ درصدی از کل، در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن کشور عراق با حدود سه میلیارد دلار و سهم ۱۴ درصدی رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌است.

وی در مورد ۱۰ کشور اولی که در حال حاضر به ترتیب مقاصد اصلی صادرات ایران طی شش ماهه نخست سال جاری هستند، بیان کرد: چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، جمهوری کره، هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان و عمان به ترتیب ۱۰ کشور عمده مقاصد صادراتی ایران در نیمه نخست سال جاری هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین در مورد کشورهایی که در رتبه ۱۱ تا ۲۰ مقاصد صادراتی ایران قرار دارند، خاطر نشان کرد: آذربایجان، ایتالیا، ترکمنستان، تایوان، اسپانیا، ارمنستان، آلمان، تایلند، جمهوری عربی سوریه و مصر دیگر کشورهایی هستند که به ترتیب بیشترین میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در مورد آن‌ها صورت می‌گیرد.

صادرات بیش از ۳۰۰۰ قلم کالا

خسروتاج با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۵ تعداد ۳۰۶۷ قلم کالای غیرنفتی ایران به ۱۳۸ کشور جهان صادر شده است، اظهار کرد: از بین ۱۳۸ کشور مقاصد صادراتی ۸۰ کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی رشد داشته است و در مجموع این کشورها حدود ۵۰ درصد از سهم کل صادرات ایران را طی این مدت به خود اختصاص دادند.

وی ادامه داد: صادرات به کشور تایوان به ارزش ۲۳۹ میلیون دلار و با ۲۸۸ درصد رشد همراه بوده که می‌توان از جمله کالاهای صادر شده به این کشور را روغن‌های سبک و فراورده‌ها به ارزش ۹۹ میلیون دلار و رشد ۱۰۰ درصدی، محصولات اهن و فولاد ۷۷ میلیون دلار و رشد ۱۰۰ درصدی و نیز الومینیوم اشاره کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با بایان اینکه صادرات ایران به جمهوری کره با ۱۵۶ درصد رشد همراه بوده است، یادآور شد: از جمله کالاهای صادر شده به این کشور میعانات گازی، پتروشیمی  و ایزوپرن اشباع نشده، سرب و روی است. کشور عمان نیز به ارزش ۳۶۱ میلیون دلار و ۸۵ درصد رشد از دیگر کشورهای با رشد مثبت است که کالاهای ارسال شده به آن شامل دام زنده از نوع گوسفند، محصولات از اهن، قیرنفت بوده است. علاوه بر این کالاهای صادر شده به کشور پاکستان نیز طی مدت مذکور شامل قیرنفت، کفپوش و پسته بوده است.

فرش، پسته و زعفران مسافر ایرانی در آمریکا

خسروتاج در ادامه صحبت‌هایش به کالاهای صادر شده به ایالات متحده آمریکا و مراکش اشاره کرده و گفت: فرش دستباف، زعفران و پسته از جمله کالاهای صادر شده به آمریکا و شمش اهن و فولاد از جمله کالاهای صادر شده ایران به مراکش هستند که رشد چشم‌گیری داشته اند.

به گزارش ایسنا، کشور چین با ارزش ۳۹۹۸ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ارزش ۳۴۰۱ میلیون دلار، عراق با ارزش ۲۹۷۶ میلیون دلار، ترکیه با ارزش ۲۳۲۱ میلیون دلار، جمهوری کره با ارزش ۱۷۸۰ میلیون دلار، هند با ارزش ۱۳۷۰ میلیون دلار، افغانستان با ارزش ۱۱۶۳ میلیون دلار، ژاپن با ارزش ۵۵۲ میلیون دلار، پاکستان با ارزش  ۳۷۶ میلیون دلار، عمان با ارزش ۳۶۳ میلیون دلار، آذربایجان با ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ایتالیا با ارزش ۲۸۹ میلیون دلار، ترکمنستان با ارزش ۲۷۳ میلیون دلار، تایوان با ارزش ۲۲۲ میلیون دلار، اسپانیا با ارزش ۱۵۴ میلیون دلار، ارمنستان با ارزش میلیون دلار، آلمان با ارزش ۱۳۳ میلیون دلار، تایلند با ارزش ۱۳۲ میلیون دلار، جمهوری عربی سوریه با ارزش ۱۱۸ میلیون دلار و مصر با ارزش ۱۱۰ میلیون دلار به ترتیب آمار مربوط به میزان صادرات ایران را طی ۶ ماه نخست سال جاری به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که مجموع صادرات انجام شده به این ۲۰ کشور طی شش ماهه نخست سال جاری معادل ۲۰۱۷۰ میلیون دلار و مجموع صادرات انجام شده به سایر کشورها ۱۵۳۶ میلیون دلار در مدت نیم سال اول سال جاری بوده‌ است که در مجموع رقمی معادل ۲۱ میلیون و ۷۰۶ هزار دلار است.

باید اشاره کرد مجموع صادرات انجام شده به این ۲۰ کشور در شش ماه نخست سال گذشته معادل ۱۹۰۰۰ میلیون دلار و مجموع صادرات انجام شده به سایر کشورها ۱۴۷۸ میلیون دلار در مدت نیم‌سال اول سال گذشته بوده است که در مجموع رقمی معادل ۲۰ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار است.

منبع:ایسنا
کد خبر 3279b47317a545658e79678ec4d26c65

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =