کشاورزی> رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: با توجه به آمار مرکز آمار ایران تورم کالاهایی که ارز 4200 گرفته‌اند، 24 درصد بیشتر از بقیه کالاها بود، درخواست داریم ارز 4200 تومانی برای بخش کشاورزی تا پایان سال به تدریج حذف شود.

ارسلان قاسمی گفت: تشکل‌های کشاورزی اتاق تعاون ایران در جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی 9 مبحث اصلی از جمله تامین و توزیع نهاده‌های تولید و مکانیزاسیون کشاورزی، همچنین تهیه اسناد مالکیت برای زمین‌های کشاورزی که در آن کاربری کشاورزی قید شده باشد و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کشاورزی را خواستار شدند.

وی گفت: با توجه به اینکه ارز 4200 تومانی که قرار بود باعث ارزان شدن کالاهای اساسی شود، اما در نهایت بر اساس آمار بانک مرکزی تورم در کالاهایی که دلار ارزان گرفته‌اند، حدود 80 درصد و در بقیه کالاها 56 درصد بوده است. بنابراین ارز 4200 تومانی به ایجاد رانت برای عده‌ای منجر شده است و ما درخواست داریم تا پایان سال جاری به تدریج حذف شود و مکانیزم حمایت دولت از اقشار کم‌درآمد برمبنای دیگری تعریف شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران این را هم گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید دچار تحول اساسی شود، زیرا در حال حاضر خسارت‌ها به موقع و به اندازه کافی به کشاورزان خسارت‌دیده پرداخت نمی‌شود.

وی یکی دیگر از خواسته‌های تشکل‌های کشاورزی را حذف قیمت‌گذاری دستوری در کالاهای کشاورزی عنوان کرد و گفت:‌ دلیلی ندارد که دولت بخواهد برای برخی کالاهای کشاورزی قیمت‌گذاری کند. به قول فریدمن اقتصاددان معروف آمریکایی اگر یک صحرا را به دولت بدهیم، بعد از 5 سال با کمبود شن در آنجا مواجه می‌شویم.

قاسمی با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی در کشور به 120 میلیون تن رسیده است، گفت: از این میزان 75 درصد از این تولیدات توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود، در حالی که نمایندگان تعاونی‌ها در تصمیم‌گیری‌های وزارت جهاد کشاورزی در مورد محصولات کشاورزی حضور ندارند و ما می‌خواهیم کشاورزان هم در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران تصریح کرد: در این جلسه با وزیر جهاد کشاوزری قرار شد نماینده‌ای از معاونان وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون‌های تخصصی اتاق تعاون حضور داشته باشد.

قاسمی این را هم گفت که در محصول زرشک ایران اولین تولیدکننده در دنیا است اما در حال حاضر این محصول را از کشاورز بر روی زمین 10 هزار تومان خریداری می‌کنند که این محصول در بازار 70 هزار تومان است و باید واسطه‌ها حذف شوند و با کمک تعاونی‌ها و سازمان تعاون روستایی دلال‌ها در این حوزه حذف شوند.

وی اضافه کرد: در خرما هم ایران سومین تولیدکننده خرمای جهان است و 160 رقم خرما در کشور تولید می‌شود. بخش اصلی از قیمت نهایی که مصرف‌کننده می‌پردازد نصیب دلالان می‌شود و باغداران خرما بخش بسیار اندکی از آن را به دست می‌آورند. با تعاونی‌ها می‌توان تولید و توزیع این محصولات را اصلاح کرد و سهم کشاورز و تولید کننده را از قیمت نهایی بالا برد، در عین حال با حذف دلالان فاصله تولیدکننده تا مصرف‌کننده کاهش و قیمت نیز اصلاح می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران اظهار داشت: بر اساس ماده 5 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار دو اتاق تعاون ایران و اتاق بازرگانی ایران تشکل‌هایی دارند که باید این تشکل‌ها در هم ادغام شوند و با شبکه‌سازی و فعالیت‌های آنها انجام شود تا از فعالیت‌های مخرب و موازی‌کاری جلوگیری شود. وزارت جهاد کشاورزی قبلا در این زمینه همراهی نداشت، اما وزیر جهاد کشاورزی الان به صراحت اعلام می‌کند که می‌خواهد تشکل‌های بخش تعاونی را در تصمیم‌گیری‌های کشاورزی مشارکت دهد و ما برای ادغام و شبکه‌سازی تشکل‌های تعاونی پیشگام هستیم. در بخش دام و طیور که تشکل‌های متعددی وجود دارند می‌خواهیم شروع کنیم و ادغام صورت گیرد.

منبع:فارس
کد خبر 33cef052e00a428597d23ae69c503a25

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =