قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصمیم‌گیری درباره قیمت شکر و تلاش برای اختصاص یارانه به کشتیرانی برای ایجاد تحول در صادرات میوه خبر داد.

مجتبی خسروتاج که امروز در حاشیه انتخابات ششمین دوره هیات رییسه اتاق اصناف ایران به سوالات خبرنگاران پاسخ داد، درباره چگونگی تسریع در روند صادرات میوه و سبزیجات به روسیه صحبت کرد و گفت: این امر به توافقات جدید نیاز دارد. از سوی دیگر باید توجه کرد که اروپایی‌ها مسیر دور زدن تحریم‌ها را به خوبی بلد هستند چراکه اکنون میوه و مواد غذایی اروپایی در بازار روسیه موجود است!

وی یکی از بزرگترین پروژه‌هایی که برای شفاف سازی واحدهای صنفی و روزآمد کردن آن‌ها طراحی شده پروژه اخلاق مداری در واحدهای صنفی است عنوان کرد که امروزه کمرنگ‌تر شده است.

کم‌رنگ شدن اخلاق‌مداری در واحدهای صنفی

خسروتاج اظهار کرد: 20 پروژه را برای رقابتی‌تر شدن اصناف و به جهت شفاف سازی فعالیت آن‌ها و روزآمد کردن واحدهای صنفی طراحی کردیم و امیدواریم بحث اخلاق مداری در واحدهای صنفی افزایش یافته و در جهت ارتقای کیفی واحدها اقدام کنیم.

تصمیم‌گیری درباره قیمت شکر

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت شکر که این روزها بحث برانگیز شده و اختلاف نظری بین تولیدکنندگان آن با مسئولان دولتی صورت گرفته است، گفت: شکر جزو اقلامی است که قیمت آن در ستاد تدابیر ویژه تنظیم بازار نهایی شده و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

خسروتاج با اشاره به اهمیت افزایش صادرات گفت: در شش ماهه اول 23 میلیارد دلار صادرات کالای غیر نفتی و 26 میلیارد دلار واردات داشتیم که با کمک اصناف می‌توانیم حجم صادرات را افزایش داده و از پتانسیل آن‌ها بهره بگیریم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد شاهد این باشیم که هر کالایی در بازار به وفور یافت شود و شاهد تورم‌های لجام گسیخته نباشیم.

اختصاص یارانه به کشتیرانی و تحول صادرات میوه

وی تاکید کرد: دولت تلاش می‌کند بتواند در بخش حمل و نقل دریایی به کشتیرانی یارانه بدهد تا این بخش فعال شود و در نهایت بتوانیم در صادرات میوه تحولی ایجاد کنیم.

خسروتاج اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی باید سعی کنیم با کمک اصناف واحدهای صنفی و تشکل‌ها، ایستگاه‌های سیار و واحدهای توزیع کالا را کم کنیم تا هزینه مبادله کاهش یابد و منافع برای مصرف‌کننده بیشتر شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که کسبه ما به سود عادلانه قانع هستند، تاکید کرد: اگر کسبه بتوانند کالاها را با قیمت مناسب از واحدهای تولیدی تحویل بگیرند، نظام توزیع شفاف می شود و واسطه‌ها و هزینه عرضه نیز کاهش می‌یابد.

خسروتاج خاطر نشان کرد: در حال حاضر نظام بازرگانی کشور در بخش اصناف نظام رقابتی است و آن ها با توجه به تقاضا بازار را بررسی می‌کنند.

وی اظهار کرد: به موجب سیاست‌های اصل 44 و سیاست‌های دولت دنبال این هستیم که کارهای تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کنیم چرا که جبهه اول برخورد مردم با اصناف است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی از سخنان خود با اشاره به بازار روسیه گفت: 80 درصد واردات روسیه از مسیر بندر سنپترزبورگ صورت می گیرد و اگر بخواهیم صادرات را از غربی‌ترین بندر روسیه انجام دهیم، نیازمند کشتی‌های یخچال‌دار هستیم تا بتوانیم در بازار رقابتی حضور مستمر داشته باشیم.

تسریع در روند صادرات میوه و سبزیجات نیازمند توافقات جدید


به گفته خسروتاج برای تسریع در روند صادرات میوه و سبزیجات از ایران به روسیه باید مشکل حمل و نقل برطرف شود و بین دو کشور موافقت نامه‌هایی منعقد و زیرساخت‌های بانکی برای تسهیل مبادلات تجاری بین دو کشور فراهم شود.

اروپایی‌ها در مسیر دور زدن تحریم‌ها؛ وجود میوه و مواد غذایی اروپایی در روسیه!

وی اضافه کرد: تمام واحدهای صادرات ایران از شرایط روسیه و بازار آن آگاهی دارند و حجم مصرف میوه و قیمت آن را در روسیه بررسی کردند و با وجود آن‌که روسیه کشورهای دیگر را تحریم کرده است، اروپایی‌ها مسیر دور زدن تحریم‌ها را بلد هستند و به دنبال آن هستند تا میوه خود را به روسیه صادر کنند و در حال حاضر در بازار روسیه میوه و مواد غذایی اروپایی وجود دارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که برای این که صادرکنندگان بتوانند حرکت جهشی در جهت صادرات به روسیه ایجاد کنند باید پیش نیازها و ساختارهایی ایجاد شود، تصریح کرد: یکی از زیرساخت‌ها کانتینر یخچال‌دار است که دولت مصوب کرده به ازای خرید هر کانتینر یخچال‌دار داخلی واردکننده بتواند دو کانتینر یخچال دار وارد کند.

به گفته خسروتاج برای این که بتوانیم صادرات میوه را از طریق دریای خزر داشته باشیم نیازمند اسکله‌هایی هستیم که بتوانند کانتینرهای یخچالی را تخلیه کنند که آستاراخان حدود 18 ترمینال دارد و همه آن‌ها عمدتا برای تخلیه بار فله طراحی شده‌اند.

منبع:ایسنا
کد خبر 345ce745c4f749acb94157c1c8d2c4ec

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =