دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران با بیان اینکه به دلیل تعیین نشدن قیمت شکر، پول یک میلیون تن چغندر قند خریداری‌شده از سوی کارخانه‌ها پرداخت نشده است، گفت: ستاد تنظیم بازار قیمت پیشنهادی کارخانه‌ها را بررسی می‌کند.


بهمن دانایی در پاسخ به اینکه دلیل درخواست انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران برای افزایش قیمت شکر چه بوده است؟ گفت: قیمت چغندر قند ماده اصلی برای تولید شکر امسال  45 درصد افزایش یافته است و قیمت این محصول 65 درصد قیمت تمام شده شکر را تشکیل می‌دهد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران افزود:‌ قیمت چغندر قند سال گذشته کیلویی 165 تومان از کشاورزان خریداری می‌شد که این قیمت را امسال دولت 240 تومان اعلام کرده است.

وی ادامه داد: همچنین قیمت دستمزد را امسال دولت 18 تا 20 درصد بالا برده که همین مؤلفه حدود 15 درصد در قیمت تمام شده شکر نقش دارد.

دانایی گفت:‌ بنابراین دولت تنها با افزایش قیمت‌های چغندر قند و دستمزد، 80 درصد در بالا رفتن قیمت تمام شده شکر نقش داشته است.

به گفته دانایی، سال گذشته‌ کار خانه‌ها، سوخت گاز طبیعی را مترمکعبی 70 تومان خریداری می‌‌کردند که با افزایش قیمت امسال 100 تومان خریداری می‌کنند.

وی تاکید کرد:‌با توجه به این افزایش قیمت‌ها درخواست قیمت جدید متناسب با قیمت تمام شده کردیم که هنوز تصمیمی برای آن گرفته نشده است.

وی گفت: 28 کارخانه چغندر قند و 9 کارخانه نیشکر در کشور سالانه 1.2 میلیون تن شکر تولید می‌کنند و نیاز کشور سالانه 2.2 میلیون تن است.

به گفته دانایی، طی دو سال گذشته حجم زیادی شکر وارد کشور شده است و اگر تا یک سال دیگر هم واردات انجام نشود، مشکل تأمین نخواهد بود.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران گفت: به دلیل ابهام در قیمت شکر و به فروش نرفتن این محصول،‌کارخانه‌ها نتوانسته‌اند پول یک میلیون تن چغندر خریداری شده از کشاورزان را پرداخت کنند.

نظر کارخانه‌ها افزایش 30 درصدی قیمت شکر است که  جلسه ستاد تنظیم امروز برگزار می‌شود و این ستاد احتمالا این درخواست را بررسی می‌کند.

منبع:فارس
کد خبر a505ec301fe446398cbc56b0d947ab07

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =