سازمان شیلات ایران شایعات مربوط به سلامت ماهی تیلاپیا را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات با اعلام این خبر گفت: برای روشن شدن اذهان عمومی، درباره شبهاتی که در استفاده از ماهی تیلاپیا مطرح شده، منابع معتبر علمی ثابت کرده که مصرف ماهی تیلاپیا مشکلی ندارد.

عیسی گلشاهی افزود: در اطلاعات منتشرشده در فضای مجازی و نیز موارد ارسالی از طریق پست الکترونیک که بعضاً از طریق برخی از افراد صرفاً به‌منظور برای سایرین ارسال شده، بدون دقت در متن ارسالی و موارد ضد و نقیض مطرح‌شده در آن انجام شده و متأسفانه بدون داشتن پشتوانه علمی و دقت نظر نشر یافته است. این اطلاعات کاملاً انحرافی بوده و با نتیجه‌گیری غلط برای عموم مردم ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: مقدار کل تولید این ماهی بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی FAO به میزان تقریبی چهار میلیون تن بوده و کشورهای اصلی پرورش‌دهنده این ماهی در جهان به ترتیب میزان تولید عبارتند از چین با 36 درصد، مصر با 15.3 درصد، اندونزی با 15 درصد، برزیل با 6.3 درصد، تایلند با 3.5 درصد، بنگلادش با 2.6 درصد، فیلیپین با 2.3 درصد، تایوان با 1.7 درصد و ویتنام با 1.6 درصد از سهم تولید جهانی که در مجموع 84.3 درصد از سهم تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

گلشاهی ادامه داد: در زمینه تجارت ماهی تیلاپیا کشور چین با صادرات 223 هزارتن، بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده و آمریکا با واردات 9 درصد از مجموع ماهی تیلاپیای صادراتی کشورهای مختلف، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این ماهی در جهان است.

وی تصریح کرد: به‌طور متوسط طی سال 2013 میزان واردات تیلاپیا به اتحادیه اروپا از مبادی چین و اندونزی به میزان 14 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات با اعلام اینکه تولید ماه به علت هزینه بسیار پایین تولید، نیاز اکسیژنی پایین، قابلیت رشد و تکثیر سریع دارند، یادآور شد: قابلیت تطبیق با انواع شوری آب، مقاومت نسبی در برابر بیماری‌ها و قابلیت تولید در انواع شرایط آب و هوایی به سرعت در حال افزایش بوده به نحوی که از آن به‌عنوان مرغ آبزی‌پروری یاد می‌شود.

گلشاهی تأکید کرد: بر اساس اعلام فائو، تا سال 2030 میزان تولید این ماهی به‌عنوان راه حلی برای جهش در آبزی‌پروری و افزایش تولید پروتئین حیوانی به بیش از 14.7 میلیون تن خواهد رسید که از این مقدار 7.4 میلیون تن در چین و 7.3 میلیون تن در سایر مناطق جهان تولید خواهد شد.

وی اظهار داشت: در تولید این ماهی چه در کشور چین و چه در سایر نقاط جهان، تمامی استانداردهای فنی و بهداشتی همانند سایر آبزیان پرورشی رعایت شده و پایش باقیمانده‌ها نیز توسط کشورهای واردکننده در کنار سنجش سایر موارد تأثیرگذار بر سلامت محصول مورد سنجش قرار می‌گیرد. به‌ویژه اینکه این ماهی برای واردات به اروپا ملزم به رعایت استانداردهای جامعه اروپا بوده و برای واردات به آمریکا نیز استانداردهای سازمان غذا و داروی آمریکا را رعایت می‌کنند.

گلشاهی همچنین گفت: برای واردات این ماهی به ایران علاوه بر بازدید از شرایط فنی پرورش در کشورهای تأمین‌کننده (نظیر ویتنام، چین و اندونزی) و دریافت گواهی بهداشتی مبداء توسط سازمان دامپزشکی، توسط نمایندگان ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، بازدیدهای دقیقی از مزارع پرورش این ماهی و شرایط پرورش در آنها انجام شده و چه در بازدیدهای وی و چه در سایر منابع و مراجع مورد دسترس ذکری از استفاده از فضولات در پرورش این ماهی نشده است و در شرایط عملیاتی نیز چنین اتاقی نمی‌افتد؛ لذا ذکر این مصادیق هدفی جز تشویش اذهان عمومی با هدف حمایت از برخی تولیدات دیگر ندارد.

وی در ادامه افزود: یکی از خصوصیات آبزیان غنای آنها از اسیدهای چرب خانواده امگا3 بوده و دیگر خصوصیت آنها نسبت مناسب بالانس اسیدهای چرب امگا3 به امگا6 است. هردوی این اسیدهای چرب برای بدن ضروری بوده، اما خانواده امگا3 علاوه بر ضرورت، دارای ارزش سلامت‌زایی و پیشگیری از انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و ناراحتی‌های روانی در کنار سایر ارزش‌های تغذیه‌ای را دارا هستند. ماهی تیلاپیا اگرچه از نظر این خصوصیات ممکن است در رده پایین‌تری نسبت به سایر گونه‌ها نظیر سالمون و یا مکرل قرار گیرد، اما از نظر خصوصیات و ارزش غذایی آنچه را که از یک آبزی انتظار داریم و به‌عنوان غذای سلامتی شناخته می‌شوند، به‌دست می‌دهد.

استفاده از گاز برای فرآوری تیلاپیا در ایران هم غیرمجاز است

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات خاطرنشان کرد: در فرآوری ماهی تیلاپیا برای ایجاد رنگ بهتر دریافت در نخستین مرحله پیش از فرآوری یا آخرین مرحله پس از تولید اقدام به تزریق گاز منواکسید کربن در آب محل نگهداری آنها می‌شود که این امر رنگ بهتر بافت را به همراه دارد. در استاندارد اتحادیه اروپا تزریق این گاز مورد تأیید نبوده، اما در استاندارد آمریکا، کانادا و سایر کشورها مورد پذیرش است. در ایران نیز بر اساس مقررات موجود، استاندارد اتحادیه اروپایی مورد پذیرش بوده و استفاده از گاز برای فرآوری ماهی تیلاپیا مجاز نیست.

گلشاهی ادامه داد: سازمان محیط زیست به‌عنوان دستگاه ناظر بر واردات گوشت ماهی مطرح نبوده و مجوز واردات بر اساس نظرات فنی و بهداشتی سازمان‌های شیلات و دامپزشکی صورت می‌گیرد. آنچه که در حال حاضر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مورد پیگیری است، واردات کنترل‌شده بچه‌ماهی زنده مونوسکس (تک‌جنس نر) و مولدان این ماهی با در نظر گرفتن مطالعات زیست‌محیطی برای پرورش در مناطق خاص در استان یزد بوده و اساساً مسئله‌ای از بابت ورود گوشت ماهی تیلاپیا در آن مطرح نشده است.

وی در پایان تصریح کرد: کم‌چرب بودن، رشد سریع و گیاه‌خوار بودن این ماهی از فاکتورهایی است که باعث جلوگیری از تجمع فلزات سنگین از قبیل جیوه در آن می‌شود. لذا از مزایای این ماهی مسحوب می‌شود. در عین حال از میزان انرژی حاصله از مصرف یک وعده 100 گرمی تیلاپیا، 81 درصد انرژی حاصله ناشی از پروتئین و 19 درصد ناشی از چربی و در ماهیان چرب‌تر نظیر کپور 60 درصد از پروتئین و 40 درصد از چربی است که با توجه به قابلیت بالای هضم و جذب پروتئین در آبزیان، این موضوع یکی از مزایای ماهی تیلاپیا در کنار طعم‌پذیری بسیار عالی ماهیان تیلاپیا است.
کد خبر 3575fe8d161847a8993636ea4806d90a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =