صنایع غذایی> در حالی که کنستانتره سیب، انگور و آلبالو به فرانسه آغاز شده است، روس‌ها هنوز ثبت سفارشی از آبمیوه‌ها و کنستانتره‌های ناب ایرانی نداشته اند.

دبیر انجمن صنفی تولید آبمیوه وکنستانتره ایران  با اعلام این خبر گفت: با توجه به سال‌آوری محصول سیب، حجم تحویل سیب از تولیدکنندگان افزایش یافت، به‌طوری که می‌توان گفت از ابتدای تشکیل صنایع آبمیوه از دهه 70 تاکنون چنین حجمی ازکنستانتره سیب در کشور تولید نشده بود.

ولی‌الله داوودآبادی افزود: کارخانه‌ها توانستند سیب مورد نیاز صنعت را از 145 تا 250 تومان متناسب با کیفیت دریافت کنند که قیمت مناسبی برای کشاورزان و صنایع بود.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 120 تن کنسانتره سیب در کشور تولید شده است که اگر به ازای هر کیلوگرم کنستانتره، 7.5 کیلوگرم سیب مورد استفاده قرار گیرد، بیش از 90 هزار تن سیب جذب صنایع آبمیوه شده است.
داوودآبادی ادامه داد: هرچند حجم تولید سیب در کشور بالا بود، اما از آنجا که کارخانه‌های صنایع تبدیلی از نقدینگی قابل توجهی برخوردار نبودند، امکان تأمین بیش از این مقدار فراهم نبود، اما با بالا رفتن تولید کنستانتره، صادرات این محصول رونق گرفت.

کنستانتره سیب به فرانسه می‌رود

دبیر انجمن صنفی تولید آبمیوه و کنستانتره ایران تصریح کرد: در سال‌های گذشته، کنستانتره انواع میوه ایران به کشورهای اروپایی صادر می‌شد، اما محدودیت‌هایی که پس از تحریم به وجود آمد باعث شد بازار اروپا از دست برود، اما در سال جدید با رونق گرفتن تولید انواع میوه در ایران، تقاضا از کشورهای اروپایی برای تأمین کنستانتره بالا گرفته است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون خریدارانی از کشور فرانسه در ایران حضور دارند که خواستار تهیه کنستانتره سیب ایرانی هستند و همچنین به‌دنبال کنستانتره انار و انگور ایران هستند تا بازارهای اروپایی دوباره به نفع ایران رونق بگیرد.

روس‌ها چندان تمایلی به آبمیوه و کنستانتره ایرانی پیدا نکرده‌اند

داوودآبادی تأکید کرد: با وجود آنکه روسیه از کشورهایی است که حجم تولید انواع میوه و به تبع آن کنستانتره زیاد نیست، اما تقاضای محموله‌های بزرگ وارداتی از آبمیوه و کنستانتره از ایران نداشته است.

وی اظهار داشت: با این وجود، ترک‌ها به‌عنوان مشتریان پروپاقرص کنستانتره سیب، آلبالو و انار ایرانی هستند که این محصولات را پس از خریداری در کشور خود بسته‌بندی کرده و به نام ترکیه دوباره صادر می‌کنند.

بازار تولید کنستانتره پرتقال رونق گرفت


دبیر انجمن صنفی تولید آبمیوه و کنسانتره ایران با اشاره به فصل برداشت پرتقال گفت: با نزدیک شدن فصل برداشت پرتقال، خریداری پرتقال توسط صنایع تبدیلی آغاز شده است.

وی همچنین افزود: انتظار می‌رود حجم تولید کنستانتره‌های سال جاری نیز نسبت به سال گذشته در شرایط مناسب‌تری قرار گیرد.

داوودآبادی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه تولید ارقام رسمی نظیر تامسون و واشنگتنی افزایش یافته است، اما ارقام صنعتی نظیر شهسواری تولید زیادی ندارد.

وی ادامه داد: ارقام مطلوب صنایع تبدیلی ارقامی کوچک با پوست نازک، شیرین و با رنگ طبیعی نارنجی است که بیشتر در جنوب تولید شده، اما به‌علت آنکه قیمت بالایی دارد، نمی‌تواند جذب صنایع تبدیلی شود.

داوودآبادی با اشاره به ارقام تولید پرتقال در جنوب کشور نظیر حاجی‌آباد هرمزگان تصریح کرد: هرچند این ارقام مطلوب صنایع تبدیلی است، اما جز یک کارخانه در جیرفت، سایر کارخانه‌های صنایع تبدیلی از پرتقال‌های شمال که احتیاج به شکر بیشتری دارند، استفاده می‌کنند.

سرمازدگی انار شدت گرفت

دبیر انجمن صنفی تولید آبمیوه و کنسانتره ایران یادآور شد: هرچند حجم تولید میوه به‌ویژه سیب و پرتقال در سال جاری توانست رکوردهای جدیدی در حافظه تاریخی کشور ثبت کند، اما انار نتوانست از این قاعده پیروی کند و مشمول سرمازدگی شد.

وی تأکید کرد: سرمازدگی انار باعث کاهش تولید کنستانتره شد و انتظار می‌رود حجم تولید کنستانتره انار طی سال جاری نسبت به سال‌های قبل ثابت بوده یا با رشد منفی همراه باشد.

منبع:ایانا
کد خبر 399a9a56dc8b44a7ba6d49e89f82e552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =