مواد غذایی> دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره از کاهش قیمت کنسانتره پرتقال به دلیل سرمازدگی این محصول در کشور خبر داد.

ولی‌الله داوود آبادی  با اشاره به اینکه سرمای بیش از حد سال جاری لطمه بسیار زیادی به باغداران وارد کرد و بسیاری از مرکبات شمال از جمله پرتقال، کیوی و نارنگی بر این اثر دچار خسارت شدند اما در نهایت اقدام بسیار خوبی توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت تا بخشی از این خسارات در این رابطه جبران شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امکان هدر رفت سرمایه در اثر سرمازدگی وجود داشت تصمیم بر این شد تا پرتقال‌های خسارت دیده را هدر ندهند و به منظور تولید کنسانتره از آن استفاده کنند که این موضوع علاوه بر مثبت بودن برای باغداران موجب شد چرخ کارخانه‌های تولید کنسانتره نیز بچرخد. کارخانه‌هایی که به دلایل مختلف غیرفعال شده‌ بودند. در نهایت هم تصمیم بر این شد دولت با تعاونی‌ها در این رابطه تعامل کند و از طریق کارخانه ها تولید کنسانتره در دستور کار قرار گیرد.

دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره با بیان اینکه پرتقال‌ها از طرف دولت خریداری می شود و کارخانه‌ها با تولید آن به تعاونی‌ها تحویل می‌دهند، خاطرنشان‌ کرد: قیمت در نظر گرفته شده برای پرتقال‌های سرمازده به ازای هر کیلوگرم ۴۲۰ تومان تعیین شده است و برآورد شده در ازای هر ۲۲ کیلوگرم پرتقال یک کیلوگرم کنسانتره حاصل شود.

داوود آبادی با تاکید بر اینکه با شرایط پیش آمده در سال جاری کمبود کنسانتره نخواهیم داشت، بیان کرد: مصرف سالانه کنسانتره در کشور بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تن است که از این رقم ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تن در داخل تولید می‌شد اما در سال آینده با شرایط پیش آمده حجم بسیار بالایی از تولید در داخل انجام می‌شود و به نظر می رسد که نیازی به واردات وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سال جاری قیمت هر کیلوگرم کنسانتره ایرانی ۹۰۰۰ تومان و هر کیلوگرم کنسانتره تولید خارج از کشور ۱۰ هزار تومان بود، گفت: هرچند با افزایش قیمت برخی کالاها به دلیل افزایش قیمت ارز از جمله شکر و پاکت مواجه ایم، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در سال جاری با توجه به حجم بالای تولید در داخل افزایش قیمت نخواهیم داشت و قیمت کنسانتره پرتقال نیز افزایش می‌یابد.

منبع:ایسنا
کد خبر b96e0b379e3b4635b737d644ffc73ac7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =