کشاورزی> سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید بیشتر میوه‌ها امسال درمقایسه با پارسال یک تا پنج درصد افزایش یافته است.

محمد مهدی برومندی در برنامه گفتگوی ویژه شبکه دو سیما افزود: امسال ۶۰۹ هزار تن سیب و ۵۳۰ هزار تن پرتقال در سردخانه‌ها ذخیره کرده ایم.
وی با بیان اینکه توزیع و قیمت گذاری میوه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست افزود: براساس دستور العمل‌ها ذخیره سازی میوه بر عهده وزارت صمت است.

برومندی گفت: کمیته ویژه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به وزارت صمت در جهت تامین و عرضه محصولات کشاورزی و دامداری تشکیل شده است.

وی افزود: کالا به مقدار زیاد وجود دارد، اما نظام توزیع مشکل دارد، زیرا در یک نقطه از تهران قیمت‌ها یک عدد و در منطقه دیگر از این شهر قیمت‌ها چیزدیگری است.

سخنگوی وزارت جهاد کشاروزی افزود: براساس قانون وظیفه وزارت جهاد کشاورزی فقط تولید است.

وی ادامه داد: برای تولید مرغ باید نهاده در اختیارداشته باشیم، اما در ۱۱ ماه سال ۹۹ درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت سفارش نهاده‌ها ۳۶ درصد، تخصیص ارز ۱۸ درصد و خروج نهاده‌ها از گمرک ۱۹ درصد کاهش یافته است و در واردات جو که ۵۰ درصد به آن وابستگی داریم یک و نیم میلیون تن عقب افتادگی داریم.

برومندی افزود: براساس مصوبه تنظیم بازار باید در بهمن ۱۳۰ میلیون قطعه جوریزی انجام می‌دادیم که این کار براساس پایش میدانی و آمار‌ها صد در صد انجام شده است و نهاده‌ها را برای مرغداران تامین کرده ایم.

وی گفت: نهاده‌ها را با قیمت ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی بدست مرغداران رسانده ایم.

او اضافه کرد: تا مرحله کشتارگاه تولید مرغ برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و ما تولید را انجام داده ایم.

سخنگوی وزارت جهاد کشاروزی افزود: تعداد مرغی که وارد کشتارگاه می‌شود باید با آن چیزی که از کشتارگاه خارج می‌شود در سامانه ثبت شود.
وی درباره آمار بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ارز کامل به نهاده‌های کشاورزی در امسال گفت: تخصیص ارز بانک مرکزی مانند بارانی است که در طول سال نمی‌بارد، اما یکباره نازل می‌شود در صورتی که این تخصیص ارز باید در زمان‌های متعدد انجام می‌شد.

برومندی افزود: روزانه ۸۰۰ تن مرغ گرم به بازار تهران عرضه می‌کنیم و در حالی که نیاز کشور به مرغ روزانه ۵ هزارو ۶۰۰ تن است ۷ هزار و ۷۰۰ تن تحویل می دهیم.

وی گفت: مشکل اینجاست که مرغ فروشی که ۱۰۰ کیلو سهمیه مرغ دارد حواله یک تنی مرغ خود را در میدان بهمن در بازار آزاد می‌فروشد و مرغی که باید ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بدست مصرف کننده برساند قطعه بندی می‌کند و کیلویی ۵۰ هزار تومان می‌فروشد.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: افزایش قیمت تخم مرغ نیز درچند ماه پیش بدلیل صادرات آن در زمان نامناسب آن بود و ۶۰ هزار تن تخم مرغ که باید درکل سال صادر می‌شد در ۶ ماه صادر شد.

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار نیز گفت: بدلیل نامناسب بودن وضع مالی کشاورزان فقط ۴۰ درصد باغداران و کشاورزان محصولات خود را ذخیره می‌کنند، اما بقیه محصول خود را می‌فروشند.

وی افزود: در بازار عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است و به عنوان دولت نمی‌توانیم در قیمت گذاری میوه دخالت چندانی داشته باشیم.
وی ادامه داد: برای مدیریت روز‌های پایانی سال از ستاد‌های تنظیم بازاراستانی میزان نیاز میوه آن‌ها را استعلام می‌گیریم و آن را ذخیره می‌کنیم.

قبادی با بیان اینکه نظام توزیع ما مشکل دارد گفت: براساس تقاضای استان‌ها امسال به کمتر از ۴۰ هزار تن سیب و پرتقال برای ذخیره سازی نیاز داشتیم که ما ۲۰ درصد به آن اضافه کردیم.

دبیر ستاد تنظیم بازار نیز گفت: بحث فروش و توزیع محصولات کشاورزی برعهده وزارت صمت است، اما زمانی که تولید میوه گران تمام می‌شود چه باید بکنیم.

وی اضافه کرد: در عرضه محصولات کشاورزی دلالی وجود دارد، اما زمانی که امکانی برای ذخیره سازی محصولات کشاورزی برای تولید کننده وجود ندارد مجبور است آن را به دلال بدهد.

قبادی افزود: در ۲۵۳ میدان میوه و تره بار شهر تهران میوه به قیمت مناسب بدست مصرف کننده می‌رسد و در همه شهر‌ها نیز میادین مرکزی میوه وجود دارد که میوه‌ها را حداکثر با سود ۳۵ درصد می‌فروشند.

وی گفت: در زمینه گرانفروشی میوه ۱۵ هزار و ۴۰۰ پرونده تشکیل و ۲۰۰ میلیارد تومان جریمه از طرف تعزیرات حکومتی صادر شد.
او ادامه داد: روزانه ۴۰۰ تن گوشت مرغ گرم وارد میدان اصلی تهران می‌شود البته در برخی روز‌ها این رقم به ۷۰۰ تن هم می‌رسد.

دبیر ستاد تنظیم بازار نیز در این برنامه گفت: ارز نهاده‌های دامی براساس آمار بانک مرکزی کامل در سال ۹۹ اختصاص داده شده است که به عنوان نمونه در ذرت مانند سال گذشته و درکنجاله بیشتر از پارسال ارز اختصاص یافت، اما در جو این رقم کمتر از پارسال بود.
وی افزود: اکنون انباشت ذرت جو و کنجاله در سامانه بازارگاه داریم.

قبادی ادامه داد: بازار تهران روزانه به هزار و ۲۰۰ تا هزارو ۵۰۰ تن مرغ نیاز دارد.

روح الله ایزدخواه عضوکمیسیون صنایع معادن مجلس شورای اسلامی نیز دراین برنامه گفت: چالش دو وزارتخانه صمت و وزارت جهاد کشاورزی درباره توزیع محصولات کشاورزی نشان می‌دهد در دولت تدبیر، مدیریتی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: تولید و توزیع بدیهی‌ترین موضوع اقتصاد و آسان‌ترین آن درباره میوه است، اما مدیریتی برای آن وجود ندارد.

ایزدخواه گفت: قانون بازارگاهی محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی سپرد، اما رئیس جمهور در جلسه سران سه قوا آن را رد کرد و دوباره نیز که دو وزیر توصیه کردند این کار به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شود دوباره رئیس جمهور آن را وتو کرد.

وی ادامه داد: مسئله ما کمبود میوه و تولید آن نیست بلکه ساختار توزیع ما قرون وسطایی است و یک نفر تولید می‌کند و ۷ نفر دلالی می‌کنند.
او بابیان اینکه وزارت جهادکشاورزی وظیفه برخورد با دلالان را دارد افزود: در این وزارتخانه یک دفتر یا دو سه کارشناس که به مسئله دلالی بپردازند وجود ندارد.

صمد عزیزنژاد کارشناس اقتصادی نیز در این برنامه گفت: در بحث تنظیم بازار مسئولان باید پاسخ دهند، زیرا مردم همراه هستند، اما مسئولان، مرد دوره جنگ اقتصادی نیستند.

وی ادامه داد: هزینه تولید در ایران ۳۰ درصد، اما در دنیا میانگین ۱۰ درصد و هزینه لجستیک در ایران ۲۵ درصد و در دنیا ۸ درصد است و باید پرسید شرکت بازرگانی دولتی که در شرایط تورم و کمبود عرضه نمی‌تواند کاری بکند به چه درد می‌خورد.

او افزود: درباره ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در بهمن ابهام وجود دارد، زیرا این رقم مغایر مقدار مرغی است که وارد بازار می‌شود.
وی گفت: اگر نهاده و توزیع در بخش مرغ مشکل ندارد پس چرا مردم برای تهیه مرغ در صف می‌ایستند.

وی اضافه کرد: مشکل دلالی و فساد در توزیع است که نمونه آن ۱۳ دلالی است که به متولیان عرضه مرغ وصل بودند و بازداشت شدند.

کد خبر 3ab8152a77504fefba3fd986117b58c3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =