شرکت های صنایع غذایی فرصت شش ماهه دارند تا برچسب ایمنی سلامت را که نشاندهنده میزان نمک ، شکر و چربی محصول است روی محصولات خود نصب کنند.

دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری"روز جهانی غذا " افزود: این امر برای شرکت هایی که در سطح داخلی تولید محصول می کنند الزامی است و درغیر این صورت پروانه مجوز مجدد برای شرکت هایی که تخلف کنند ، صادر نمی شود .
وی با اشاره به اینکه تاکنون باید دو سوم این شرکت ها این برچسب را روی محصولاتشان نصب می کرده اند که متاسفانه فقط 10 درصد این کار را انجام داده اند گفت: استقبال مدیران صنایع و واحدهای صنعتی از این نشانگرهای ایمنی کم بوده است زیرا نگران افزایش هزینه ها و کاهش فروش هستند .
دیناروند با بیان اینکه نگرانی ما در کشور دسترسی به مواد غذایی نیست بلکه دسترسی به مواد غذایی سالم است افزود: میانگین کالری غذایی مردم ایران20 درصد بیشتر از میانگین جهانی است ضمن اینکه میانگین مصرف شکر 20درصد، روغن 20 درصد و نمک دو برابر نیاز نسبت به میانگین جهانی است.
دکتر دیناروند اضافه کرد: هم اکنون ترکیب روغن ها نیز مطلوب نیست و بنابر برنامه مبارزه با بیماریهای غیر واگیر تا ده سال آینده اسیدهای چرب ترانس باید صفر شود .

فردا زنگ سلامت غذا در مدارس نواخته می شود
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: فردا زنگ سلامت غذا در مدارس کشور به صدا در می آید .
دکتر دیناروند افزود: 24 مهر "روز جهانی غذا" است که چون با روز جمعه تلاقی دارد ما مراسم این روز را 25 مهر با همکاری نهادهای مرتبط با غذا و سلامتی غذای مردم برگزار خواهیم کرد و به حدود 20 شرکتی که محصولات سالم تولید می کنند سیب سلامت که نشانی از ایمنی و سلامت غذاست اهدا می کنیم .

وی با بیان اینکه محور امسال در ایمنی غذا ، امنیت غذایی و تأمین پایدار غذاست گفت: از امروز تا 25 مهر به نام ‌های " ایمنی غذا و رسانه" ،  " ایمنی و دانش‌ آموزان " ،‌ " ایمنی غذا و ارتباطات برون‌ سازمانی " و " ایمنی غذا و صنایع غذایی" نامگذاری شده است.
دکتر دیناروند با اشاره به همگرایی و همکاری نهادهای مرتبط با سلامتی محصولات غذایی مردم افزود: نگاه دولت در این حوزه سبب شده است تا همگرایی افزایش یابد و دستگاه‌های مسئول به صورت منسجم عمل کنند و شاهد همکاری‌های بیشتری باشیم .
وی درپاسخ به سوال خبرنگاری درباره اختلافات سازمان غذا و دارو با سازمان استاندارد نیزگفت: طرح این موضوعات در رسانه‌ها کمکی به مردم نمی‌کند و بیشتر ، آنها را نگران می کند ما دیگر دستگاه‌ها شامل سازمان استاندارد و دامپزشکی را به رسمیت می‌شناسیم اما هرگاه صحت و سلامت کالایی تأیید نشود ، آن کالا به بازار راه پیدا نمی‌کند.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به وجود حدود 3 هزار مسئول فنی و 11 هزار تولید کننده در کشور گفت : نظارت های ما دقیق و سختگیرانه است و تولیدکنندگان باید خودشان به فکر افزایش کیفیت و نظارت بر کالای تولید شده باشند .
وی همچنین به جایگزینی نان صنعتی به جای نان سنتی اشاره کرد وگفت: از نظر ما نان سنتی سالم نیست چرا که نمک زیادی دارد و جوش شیرین در آن ریخته می‌شود، پخت آن گاهی با حرارت مستقیم است و گاهی هم فرایند تخمیر را طی نمی‌کنند.
کد خبر 3b83e2e930da476eb30ba1d74a7e382d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =