کشاورزی> معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به همراه اعضای کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونین و مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط زیست با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد.


به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به فشارهای ناشی از آلودگی در روزها، ماه‌ها و سال‌های اخیر گفت: باید با محوریت علم، برنامه‌ریزی شود تا بشر در نسل‌های امروز و آینده به پیوند خویش با طبیعت برگردد و با اصلاح تولیدات صنعتی و غذایی، از آلودگی‌ها بکاهد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اشارات قرآنی در خصوص ضرورت حفظ و نگه‌داری محیط زیست، به افراط و تفریط‌های بشری در استفاده از مظاهر طبیعی اشاره کرد و افزود: به واژه اعتدال در «فرهنگ قرآن» مراجعه کنید که چگونه خداوند متعال در استفاده از مواهب دنیا و محیط زیست بر اعتدال تأکید می‌ کند.

هاشمی رفسنجانی، با اشاره به آیه شریفه «و کل شی‌ء عنده بمقدار» و با بیان اینکه خداوند هر چیزی در طبیعت را به اندازه نیاز مخلوقات خلق کرده است، اظهار داشت: خداوند نعمت‌های خود را برای بشریت در حد نیاز و ضرورت خلق کرده و در آفرینش آنها ذره‌ای افراط و تفریط نداشته است.
وی با اشاره به ضرب المثل معروف «فواره چو بلند شود، به زمین برگردد»، گفت: اگر دیدید ظلم و بلایا پشت سر هم می‌آید و انبوه آنها به حدی رسید که قابل تحمل نباشد، برگشت آن شروع می‌شود و به نقطه تعادل می‌رسد و همین است که امام صادق(ع) می‌فرمایند: «إذا اُضِیفَ البلاءُ إلى البلاءِ کانَ مِنَ البلاءِ عافیةً»
هاشمی رفسنجانی اعتدال از دیدگاه سیاسی را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه اگر تقسیم ثروت‌‌ها براساس اعتدال نباشد، جامعه از تعادل خارج می‌شود، خاطر نشان کرد: در مسایل سیاسی هم اعتدال جایگاه ویژه‌ای دارد و در طول تاریخ به کرّات تکرار شده که هر وقت جامعه‌ای در سیاست به افراط و تفریط برسد، همه مسائل آن جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی در مباحث مربوط به محیط زیست، بر تأثیر افراط و تفریط در تولید گاز‌های گلخانه‌ای و یا استفاده‌های نادرست از منابع آب و خاک در بعضی از مناطق بر کل دنیا اشاره کرد و گفت: غربی‌ها الان متوجه شدند که خروج از اعتدال در مصرف مواهب طبیعی در قاره آفریقا و یا گرم شدن تدریجی کره زمین، روی همه‌ قاره‌ها تأثیرات منفی دارد و به همین خاطر از مدت‌ها پیش در تکاپوی حل این مسایل هستند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توافق سران کشورها درباره محیط زیست موسوم به توافق پاریس، اظهار کرد: آسان نبود که 195 کشور را جمع کنند تا پس از مدتها بحث، با اجماع بر سر یک بسته مشترک برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین محدود کردن استفاده از سوخت‌های فسیلی توافق کردند تا میزان افزایش دمای زمین تا سال ۲۱۰۰ میلادی باید زیر دو درجه باقی بماند.
هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این جمله که راه درست دنیا برای جبران خرابی‌های محیط زیست برگشت به اعتدال در مصرف است، گفت: خاک‌های آلوده عراق نمونه‌ای از تأثیرپذیری کشورها از آلودگی‌های همدیگر است و اگر محیط زیست جهانی در حرکت‌های علمی خود صادق باشد، می‌توان به حل تدریجی این مسایل امیدوار بود.
وی، کویر زدایی را برای کشور ایران یک کار ضروری دانست و گفت: با توجه به اهمیت آن بعد از پایان جنگ و آغاز سازندگی، قرارگاه کویرزدایی در جهاد سازندگی تشکیل دادیم که در بسیاری از مناطق کویری ایران، با سبز کردن آن مناطق، ثابت کرد که می‌توان کویر را سبز و برای استفاده مردم دلنشین کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به کارها و دستاوردهای جهاد سازندگی در حل بسیاری از مسایل کشور و به عنوان نمونه در مسایل عشایری و حتی ساخت موشک اشاره کرد و گفت: یکی از اشتباهات دولت‌های بعد از سازندگی، انحلال جهاد سازندگی بود که بلافاصله پس از پیروزی انقلاب برای رفع محرومیت‌ها به میدان آمد و در جنگ به عنوان سنگرسازان بی‌سنگر، به دفاع رزمندگان، امنیت بیشتری بخشید و پس از آن هر جا که حضور یافت، مایه خیر و برکت شد.
هاشمی رفسنجانی، آبخوانداری را یکی از طرح‌های بسیار موفق جهاد سازندگی در اقصی نقاط کشور دانست و تصریح کرد: آب‌هایی که در مواقع بارندگی به هدر می‌رفت و تبخیر می‌شد با هزینه‌های بسیار ارزان ذخیره و سطح آب‌های زیرزمینی را بالا آورده بود.
رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنان خویش به دستاوردها و برنامه‌های این دانشگاه در جهت کمک‌های کلان و اساسی به کشور و محیط زیست اشاره کرد و اظهار داشت: ما باید با دانش به سوی دستاوردهای پیشرفته‌ی بشری برویم که یکی از راه‌های تازه، توجه به گداخت هسته‌ای است که در دانشگاه آزاد کاری را شروع کرد‌ه‌ایم و حتی چند کشوری که ساخت نیروگاه برای تولید برق از طریق گداخت هسته‌ای یا جوش هسته‌ای به جای شکافت هسته‌ای را شروع کرده‌اند، از ایران برای همکاری در این پروژه دعوت کرده‌اند.
وی کار دیگر دانشگاه آزاد اسلامی را برنامه‌ جامع برای حل مشکل زباله‌ها در کشور با سیستم پلاسما دانست و با اشاره به اجرای یک نمونه از این پروژه در شمال کشور (آمل)، گفت: از تهدیدی که واقعاً مشکل بهداشت مردم و مانعی برای گسترش توریسم در شمال شده بود، فرصتی برای تولید برق ایجاد شد.
هاشمی رفسنجانی دستاوردهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در طراحی و تولید ماشین و موتورسیکلت‌های استفاده کننده از نور خورشید و برق را یکی دیگر از کارهای علمی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان دانست و گفت: با توجه به ویژگی‌های این نوع ماشین‌ها و موتورها که سرعت مطمئنی دارند، می‌توان از آنها برای کم کردن مشکلات آلودگی در کلان‌ شهری مثل تهران استفاده کرد.

تقدیر ابتکار از همراهی و حمایت آیت الله هاشمی رفسنجانی و اعضای مجمع

در آغاز این دیدار، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با قدردانی از توجه ویژه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص محیط زیست و ارائه نظرات کارشناسی و تدوین سیاست‌های کلی نظام در این راستا، سیاست های ابلاغی توسط رهبر انقلاب را دستور کار جدی تمامی قوا و مردم برای تشخیص جهت گیری ها و اتخاذ برنامه ها و راهبردها به منظور دستیابی به شاخص های توسعه پایدار دانست.
وی افزود: ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست نظام توسط مقام معظم رهبری در شرایطی که کشور با بحران ها و چالش های متعدد محیط زیستی روبه رو است، تنفسی حیاتی برای محیط زیست است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محیط زیست در کنار امنیت و صلح جهانی در صدر مسایل مورد توجه جهانی قرار دارد، افزود: سال 2015 به دلیل توجه جهانی به دو موضوع توسعه پایدار و تغییرات آب و هوایی و اتخاذ تصمیم های جدید در این دو حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و حتی می توان 2015 را سال جهانی محیط زیست نامید.
وی با اشاره به حضور حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در اجلاس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد در نیویورک، اظهار کرد: اهداف هزاره جهانی در چند بند به منظور هدف گذاری جهانی تا سال 2015 بود و از این رو امسال همزمان با پایان سال 2015، اهداف توسعه پایدار (SDG) به منظور جایگزینی اهداف هزاره در 17 بند و با حضور سران بیش از 140 کشور دنیا در مقرر سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

ابتکار افزود: برنامه مشارکت ملی ایران در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که اخیرا همگام با جامعه جهانی و همزمان با برگزاری کاپ ۲۱ در پاریس ارائه شده هم راستا با سیاست‌های داخلی به ویژه سیاست های کلان ابلاغی و بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت کاهش ۵۰ درصدی شدت مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی در کشور است.
معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به تفویض نظارت بر اجرای سیاست های کلان ابلاغی به مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت و اظهار کرد: شاخص گذاری دقیق، نظارت کامل و برخورداری از دستورالعمل های جامع در این زمینه بسیار موثر و پر اهمیت است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به برخی ضروریات برای اجرایی شدن دقیق و کامل این سیاست ها اشاره داشت و گفت: تامین اعتبارات کافی با توجه به محدودیت ها و چالش های دولت در زمینه اعتبارات، همگرایی بین بخشی و بین قوا و مشارکت مردمی از جمله این ضروریات است.

وی ادامه داد: برای دولت یازدهم حضور و مشارکت جوامع محلی و بومی بسیار ارزنده خواهد بود و بر این اساس در نگاه و جهت گیری دولت؛ سازمان های مردم نهاد، بخش خصوصی، دانشگاهیان و تشکل های صنفی از نقش بسیار تعیین کننده و تاثیرگذاری در فرآیند سیاست گذاری و برنامه ریزی کشور برخوردارند.
معاون رئیس جمهور افزود: به همین جهت در هیات دولت مصوب شد که الزاما یک نفر به نمایندگی از شبکه سمن های هر استان ضمن برخورداری از حق رای در شورای برنامه ریزی فرابخشی استان ها حضور داشته باشد.

تهیه و تدوین سیاست‌های کلی نظام از مهم ترین اقدامات کمیته خاص محیط زیست مجمع

بنا براین گزارش، پیش از سخنان آیت اله هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد مجابی رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در این کمیته را ارائه کرد.

مجابی به ترکیب اعضای کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد وگفت : دراین کمیته نمایندگانی از قوای سه گانه، همچنین دیوان محاسبات ، مرکز پژوهش ها ، نیروهای مسلح و اساتید دانشگاه و تشکل های محیط زیستی حضور دارند.
رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شاخص ها ، هدف گذاری و نظارت را از مهمترین اقدامات این کمیته عنوان کرد .
وی گفت: براساس دستوری که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دو سال گذشته دادند، کمیته خاص محیط زیست در این مجمع شکل گرفت و آغاز به کار کرد و کارگروه‌هایی در حوزه محیط زیست اعم از آب، هوا، خاک و پسماند، تنوع زیستی، اقتصاد محیط زیست،‌ مدیریت شهری، فناوری‌های نوین و وضعیت محیط زیست شکل گرفت و از آن‌جایی که بعد از تدوین سیاست‌ها، پایش و ارزیابی صورت می‌گیرد، کارگروه‌ پایش و ارزیابی نیز به این کمیته وارد شد.
مجابی افزود: اولین کاری که در کمیته محیط زیست انجام شد، اقدام برای تهیه و تدوین سیاست‌های کلی نظام بود به این صورت که ابتدا نقاط قوت، ضعف، قدرت و تهدید در حوزه محیط زیست دنبال شده و در مرحله بعدی وضعیت محیط زیست مورد مطالعه و در قالب SOE با مدل BPSIR مورد توجه قرار گرفت.
وی همچنین گفت: بعد از این اقدامات، سیاست‌ها استخراج شد و در قالب پیشنهاد اولیه به دفتر مقام معظم رهبری تقدیم و بعد از اصلاح از سوی دفتر مقام معظم رهبری، سیاست‌ها بر مبنای پیشنهاد اولیه شکل گرفت و بعد از طی مراحلی، در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد.
وی با اشاره به ایجاد نظام حسابرسی زیست محیطی در کشور با لحاظ ارزش و هزینه زیست محیطی، گفت: در کشور ما GDP چهار بخش اصلی صنعت، خدمات، کشاورزی و نفت را شامل می‌شود و هر 4 بخش بر محیط زیست تاثیر دارند اما در هیچ کجای GDP گفته نشده که اثر این 4 بخش بر محیط زیست چیست. اگر بخواهیم GDP سبز داشته باشیم باید هزینه‌های محیط زیست را از نرخ ررشد، کاهش دهیم. ایجاد عوارض یا مالیات سبز نیز باید در حساب‌های ملی دیده شود.
مجابی با اشاره به اهمیت قیمت‌گذاری هزینه‌های محیط زیستی گفت: گاهی هزینه های محیط زیستی در قیمت‌گذاری رعایت نمی‌شود اما این هزینه‌ها باید در قیمت تمام شده لحاظ شوند و در برطرف کردن آثار سوء محیط زیست مورد استفاده قرار گیرند.

انتقال آب و استفاده از آب شیرین کن ها منجر به افزایش تولید و انتشار گازهای گلخانه ای می شود


رضا مکنون نائب رئیس کمیته ملی توسعه پایدار در امور آب نیز دراین دیدار گزارشی از وضعیت بحران آب کشور ارائه کرد و گفت: سد سازی های غیراصولی ، هدر رفت آب در بخش کشاورزی و خشکسالی مهمترین دلایل بروز بحران آب در کشور است که بایستی تمهیدات جدی برای آن اندیشیده شود چرا که ادامه این وضع امکان پذیر نخواهد بود .
مکنون ضمن تاکید بر ضرورت تغییر سیاست ها و جهت گیری ها و قرار گرفتن آن ها در مسیر توسعه پایدار، تصریح کرد: سرزمین پایدار، محیط زیست پایدار و عدالت پایدار باید به اولویت برنامه ریزی و سیاست گذاری کشور تبدیل شود.
وی با بیان اینکه میانگین بلند‌مدت منابع آبی تجدیدپذیر ایران در گذشته 130 میلیارد مترمکعب در سال بوده که به علت تغییر اقلیم و همچنین الگوی نامناسب مصرف آب امروز به 88 میلیارد مترمکعب در سال کاهش یافته است، اظهار کرد: مضاف بر اینکه تغییر اقلیم، شرایط را بسیار تغییر داده است.
مکنون ادامه داد: باید به خاطر داشته باشیم که بارش در ایران کم شده است و پیش‌بینی‌ها این است که ایران یک یا یک و نیم درجه در طول سال‌های آینده گرم خواهد شد و این افزایش دما به معنای افزایش تبخیر است.
وی ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت آبخوان داری، انقلاب در کشاورزی و اصلاح الگوی کشت و آبیاری، تغییر نگاه به موضوع خودکفایی و کاهش استفاده از انرژی های فسیلی به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تصریح کرد: انتقال آب و استفاده از آب شیرین کن ها منجر به افزایش تولید و انتشار گازهای گلخانه ای می شود.
مکنون اضافه کرد: خوکفایی باید به سمت تامین امنیت غذایی و امنیت سلامت تغییر مسیر دهد و بازچرخانی آب در اولویت صنعت و کشاورزی و فاضلاب قرار گیرد.
وی اشاره ای هم به ضرورت برخورداری از سیستم های پایش دقیق و به روز و نظام پشتیبانی آماری در حوزه محیط زیست داشت و ابراز امیدواری کرد: برنامه ششم توسعه نگاه عمیق تر و دقیق تری به بحث آب و محیط زیست داشته باشد.

اینکه بخواهیم مشکلات کنونی آلودگی هوا یک شبه حل شود، غیر ممکن است

یوسف حجت نیز با ارائه گزارشی از وضعیت آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای، پدیده وارونگی هوا و کاهش میزان دید در مناطق کوهستانی را پدیده هایی طبیعی دانست و تاکید کرد: آلودگی هوا تنها باید با سیستم های به روز اندازه گیری شود.
وی افزود: اینکه بخواهیم مشکلودگی هوالات و چالش های کنونی محیط زیست همچون آلودگی هوا یک شبه حل شود، غیر ممکن است، ضمن آنکه آلودگی هوا به یک مشکل عمومی در بسیاری از نقاط جهان و آسیا تبدیل شده است.
حجت با اشاره به تقسیم بندی در شاخص اندازه گیری آلودگی هوا بر اساس استاندارد EPA که در بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله ایران مورد استفاده است، گفت: بر این اساس 0تا 50 پاک، 51تا 100 سالم، 101تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای همه، 200 تا 300 خطرناک و 300 تا 500 بسیار خطرناک است.
وی اشاره ای هم به میزان آلایندگی ناشی از خودروها و اقدامات صورت گرفته در این راستا داشت و افزود: سخاوتمندی در قیمت انرژی، افزایش بار جمعیتی و تراکم فروشی از جمله دلایل مهمی است که منجر به افزایش آلودگی هوا شده است.
حجت آماری نیز از میزان انتشار گازهای گلخانه ای در ایران داشت و تاکید کرد: باید با اجرای برنامه های دقیق در اصلاح این روند بکوشیم.

تهدیدهای زیست محیطی با پیشرفت تکنولوژی به فرصت تبدیل شده است

سید جلال الدین شایگان نیز آخرین اطلاعات مربوط به حوزه خاک را طی گزارشی ارائه کرد و گفت: تهدیدهای زیست محیطی با پیشرفت تکنولوژی به فرصت تبدیل شده است به گونه ای که امروز تهدیدی به نام پسماند، فرصتی همچون تولید گاز متان یا تجزیه مواد آلی و تولید برق را ایجاد کرده است.

وی اشاره ای هم به شاخص های خاک و پسماند داشت و افزود: گسترش بیابان ها ناشی از فرسایش خاک و فرسایش خاک معلول نابودی جنگل ها و مراتع است.
کد خبر 3df085246d0647f4b8cc8dfb2d9fe853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =