فود پرس - برای نخستین بار در کشور در یکی از واحدهای دامپروری بنیاد مستضعفان و با همکاری دانشگاه تهران با بکارگیری مکمل مناسب خوراکی، شیر یددار تولید شد که بزودی به بازار عرضه می شود.

به گزارش فود پرس و به نقل از روابط عمومی بنیاد مستضعفان، استفاده از شیر به عنوان منبع تامین بیش از 30 درصد یُد مورد نیاز اقشار جامعه، تنها در معدودی از کشورهای جهان از جمله امریکا، کانادا، سوئیس و دانمارک صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش، ید مورد نیاز به وسیله شیر در ایران به میزان پنج تا هفت درصد صورت می گیرد و شرکت دامپروری تلیسه نمونه بنیاد مستضعفان به منظور اجرایی شدن تامین یُد مورد نیاز با مصرف شیر، در یک طرح ویژه با همکاری دانشگاه تهران مبادرت به تولید شیر یُددار با استفاده از مکمل های خوراکی در تغذیه دام کرد.

برپایه این گزارش، شیوه مزبور موجب می شود تا یُد موجود در داخل شیر به 10 برابر مقدار معمول آن افزایش یابد و آزمایشها نشان داده که افزودن این مکمل خاص به جیره غذایی گاوها ، میتواند شیری تولید نماید که نیاز کامل روزانه افراد زیر 12 سال به یُد را با مصرف یک لیوان و افراد بالای 12 سال را با مصرف دو لیوان شیر تامین کند.

مصرف مکمل تهیه شده تاثیر منفی بر عملکرد گاوها نداشته و میتواند کمبود یُد در جیره غذایی گاوها را بهبود بخشیده و عملکرد تولیدی و تولید مثل دام را نیز افزایش دهد.
کد خبر 3fb470264d8a460fa81b21ca70f4c092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =