دانشگاه علمی کمبریج طی مطالعات گذشته خود روی مواد غذایی و چربی های اشباع شده برآورد کرده است که هیچ ارتباطی بین چربی های اشباع شده با بیماریهای قلبی نیست.

محققین دانشگاه کمبریج متوجه شده اند که دوری کردن از گوشت های چرب، خامه و کره کمکی به افزایش سلامتی افراد نمی کند.
جملات بعدی برای سلامتی خوانندگانی که کره و مارگارین را معاوضه می کنند خوشایند نمی باشد.

محققین متوجه شده اند که نه تنها چربی های اشباع شده باعث بیماری قلبی نمی شوند بلکه روغنهای بدون کلسترول و چربی های اشباع نشده از وقوع بیماری های قلبی جلوگیری نمی کنند.

طی دهه اخیر محققین تغذیه دانشگاه کمبریج  دوری از گوشت های چرب، خامه و کره را برای افزایش سلامتی بعید دانستند. آنها اظهار می دارند که وابستگی ای بین چربی های اشباع شده مصرفی و بیماری قلبی وجود ندارد.
سرپرست تیم تحقیق دکتر Rahiv Chowdhury از دانشگاه کمبریج معتقد است که راهنمایی ها و تحقیقات جدید بسیار بر نوع مصرف مواد غذایی و تغییر شیوه تغذیه مردم در جهان بسیار اهمیت دارد.

بیماریهای قلب و عروق و بسته شدن رگهای قلب یکی از مهمترین و رایج ترین دلایل مرگ در سرتاسر جهان می باشد. در سال 2008 بیش از 17 میلیون از مردم در سرتاسر جهان به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده اند. بهترین راه مناسب برای جلوگیری از بحران این بیماری استفاده از راه کارهای تعیین شده علمی می باشد.
نتایج تحقیق این تیم که گزارش آن در سالنامه پزشکی داخلی به چاپ رسیده است، حاصل از مطالعه 72 پژوهشگر بر روی بیش از 600000 هزار داوطلب در 18 کشور جهان می باشد.

در این گزارش آمده است که اگر چه چربی های اشباع شده مصرفی در رژیم غذایی بر فشار خون تاثیر مشخصی دارند ولی در نهایت ارتباطی با بیماری های قلبی ندارند.

علاوه بر این ثابت شده که میزان چربی های اشباع نشده سالم مانند امگا 3 و امگا 6 تاثیری بر کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی را ندارند. فقط امگا 3 گرفته شده از روغن ماهی درصد بیماری های قلبی را کاهش می دهد. این در حالیست که در این تحقیق ذکر شده که امگا 3 و امگا 6 مکمل رایج، تاثیر بسزایی در کاهش خطر بیماری های قلبی ندارند.

پروفسور  Jeremy Pearson بنیانگذار مرکز قلب انگلستان می گوید: مدرکی مبنی بر اینکه روغن‌های بدون کلسترول باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی می شوند موجود نمی باشد و رعایت اطلاعات پزشکی و دارویی بهترین راه حل برای حفظ سلامتی می باشد، مانند سیگار نکشیدن، فعال بودن، و رعایت رژیم غذایی سالم با احتساب روغن ها، نمک، شکر، میوه وسبزیجات.

شایان ذکر است روغن های اشباع شده در بیسکوئیت، کره، گوشت چرب، پنیر، کیک ها و سس ها نیز موجود می باشند. راهنمای N.H.S پیشنهاد می کند که میزان روغن مصرفی برای آقایان روزانه 30 گرم و برای زنان نباید بیشتر از 20 گرم باشد. همچنین اخیرا ثابت شده است که استفاده حداقل روغن اشباع شده باعث کاهش کلسترول نمی شود.

دکترJames Dinicolantonio  از کالج تخصصی نیویورک مدعی است کربوهیدرات ها و شکر مسبب بیماریهای قلبی و عروقی می باشد.

پروفسورTom sanders  از کینگ کالج لندن معتقد است که بجای دوری از غذاهای چرب و نمک، رژیم های غذایی سالم تری مثل مصرف غذاهای مدیترانه ای و یا سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهیم. ثابت شده که روش های فوق باعث کاهش بیماری قلبی در انگلستان شده است.
در واقع علی رقم بالا رفتن چاقی از سال 1997، آمار مربوط به مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی در حدود 55 درصد کاهش یافته است.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان طی مطالعات قبلی خود اعلام کرده بود که نتیجه قابل قبولی مبنی بر اینکه چربی اشباع شده باعث افزایش کلسترول و بالا بردن احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی می شود، وجود ندارد. در کمیته علمی مشاوران تغذیه (SACN)  در حال حاضر به بررسی شواهدی درباره رژیم غذایی کربوهیدرات ها و راه حلی برای مصرف آن ها پرداخته است.

Bruce Griffin پروفسور متابولیسم تغذیه ای دانشگاه Surrey گفت دانش تغذیه خیلی پیچیده است و نمی تواند بحثهای کامل و منطقی در زمینه ترکیبات تغذیه ای که می توانند کم و بیش در ایجاد بیماریهای قلبی و عروقی موثر باشند ارائه دهد.
این تئوری که چربی های اشباع شده باعث افزایش میزان کلسترول می شوند هنوز اثبات نشده و شواهد پنجاه سال اخیر را رد می کند.

منبع:مه کامه

کد خبر 8a1089905e3b48ed88dd47c83aceca8b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد فربد ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    1 0
    لطفا به منبع اولیه خبر در صورت امکان اشاره فرمایید چون بحث مهمی است و این امکان باید برای کنترل صحت خبر مهیا شود .
  • روابط عمومی مه کامه - www.mahkaame.com ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    3 0
    با سلام http://www.telegraph.co.uk/journalists/sarah-knapton/10703970/No-link-found-between-saturated-fat-and-heart-disease.html جهت استحضار حضورتان ایفاد است.