۰ نفر
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
رییس سازمان توسعه تجارت گفت: پیرو تاکیدات رهبر معظم انقلاب، فهرستی برای ممنوع و محدود شدن برخی کالاها تهیه شده که برای تصویب در دست بررسی است. 
«مجتبی خسروتاج»  در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در جمع خبرنگاران افزود: براساس پیشنهادهای ارایه شده، واردات برخی از کالاها با افزایش حقوق گمرکی محدود و واردات برخی کالا به طور کلی ممنوع می شود. 
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده اند که نیازی به واردات کالاهای مشابه داخلی نیست؛ دولت این مساله را در سال گذشته و امسال در چند نوبت با افزایش تعرفه های گمرکی در دستور کار قرار داده است.
خسروتاج گفت: 2 رویکرد برای جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، وجود دارد؛ نخست ممنوعیت واردات و سپس محدودیت واردات از طریق افزایش حقوق گمرکی.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا خودرو در این فهرست قرار دارد، گفت:‌ هنوز فهرست مصوب نشده که اعلام شود.
ذخیره مواد اولیه، تقاضا برای واردات را افزایش داد
وی در پاسخ به پرسش ایرنا در مورد افزایش تقاضا برای واردات ارز نیز گفت: افزایش تقاضای واردات به دلیل ارزان بودن نرخ ارز نیست زیرا نرخ ارز (4200 تومان) نسبت به میانگین نرخ سال گذشته که 3800 تومان بود، 10 درصد بیشتر است.
معاون وزیر صنعت، افزایش تقاضا برای واردات را ناشی از دغدغه روانی و نگرانی واحدهای تولیدی از تحریم های آمریکا بیان کرد و گفت: با خروج آمریکا از برجام، واحدهای تولیدی نگران تأمین مواد اولیه خود هستند؛ بنابراین سعی می‌کنند ذخیره‌سازی داشته باشند و به همین دلیل تقاضای واردات را افزایش داده اند.
وی با تاکید بر اینکه افزایش تقاضا برای واردات به معنای ارزان بودن نرخ ارز نیست، گفت: عمده واردات کشور براساس نرخ ارز 4200 تومانی تامین می‌شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: آنچه باعث افزایش تقاضا برای واردات شده بیشتر ابعاد احتیاطی و ذخیره‌سازی موجودی واحدهای تولیدی است.
خسروتاج درباره اینکه اگر برخی بخش ها مانند پتروشیمی ها ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما عرضه نکنند، چه عواقبی برای آنها درنظر گرفته شده است، گفت: چون مدیریت بخش هایی مانند پتروشیمی‌ها و فولادی ها دولتی است، وزیران مربوطه از جمله وزیر نفت، صنعت و کار باید پاسخگو باشند. 
وی افزود: در صورتی که ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما عرضه نشود، مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه آنها مسترد نخواهد شد و صادرات آنها نیز مشمول مالیات می‌شود؛ علاوه بر این، صادرات آنها مشمول تشویق نیز نخواهد شد.
معاون وزیر صنعت در پاسخ به این پرسش که اگر با همه این تنبیه ها، باز هم صادرکنندگان ارز خود را به سامانه نیما تحویل ندهند چه اتفاقی می افتد؟ گفت: اگر دولت ببیند بخش هایی مانند پتروشیمی ها با این سیاست دولت همراهی نمی کنند، تصمیم های جدیدی اتخاذ خواهد کرد. 
کد خبر 435a57f1eed24fbd95b416efbe4700ea

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =