مواد غذایی> بر اساس گزارش جدید و  مشترک «سازمان جهانی خواروبار ملل متحد» و «سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه»، پیش‌بینی می‌شود که میانگین قیمت مواد غذایی طی ده سال آینده رو به کاهش گذارد.


بر اساس گزارش جدیدی که به صورت مشترک توسط «سازمان خواربار جهانی ملل متحد» و «سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه» تهیه و منتشر گردیده است، پیش‌بینی می‌شود که میانگین قیمت مواد غذایی طی ده سال آینده رو به کاهش گذارد.

افزایش تولید در واحد سطح، افزایش تولید و رشد کم تقاضای جهانی باعث خواهد شد تا قیمت مواد غذایی تدریجاً کاهش یابد، اما به احتمال زیاد هنوز نسبت به قیمت های اوایل دهه 2000 در سطح بالاتری قرار خواهد داشت.
بر اساس گزارش «دورنمای محصولات کشاورزی 2024-2015»، با کاهش بهای نفت خام قیمت نهاده‌های انرژی و کودهای شیمیایی نیز در بخش کشاورزی کاهش یافته که این امر تنزل قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی را در پی خواهد داشت.

این گزارش همچنین پیش‌بینی نموده تجارت جهان محصولات کشاورزی طی دهه آینده از نرخ رشدی کمتر نسبت به دهه قبل برخوردار شده، ولی سهم آن از تولید و مصرف جهانی ثابت باقی خواهد ماند. گزارش همچنین به این نکته اشاره دارد که طی سال های پیش رو میزان تمرکز تولید عمده محصولات کشاورزی در تعداد محدودتری از کشورها افزایش یافته و از سوی دیگر بازارهای صادراتی نیز گسترده‌گی بیشتری خواهد یافت که مسئله نظارت و کنترل تجارت جهانی را مشکل‌تر خواهد ساخت.

نقش فزاینده گروه کوچک تری از کشورها در تولید محصولات عمده کشاورزی، خطر بروز بحران‌ غذایی در صورت روبرو شدن با حوادث طبیعی و یا ایجاد وقفه در روند تجارت جهانی را افزایش خواهد داد.

گزارش پیش‌بینی نموده که طی سال های آینده و همگام با رشد جمعیت و شهر نشینی و همچنین افزایش سرانه درآمد در کشورهای پیشرفته، شاهد افزایش تقاضا برای مواد غذایی و محصولات کشاورزی خواهیم بود.

افزایش درآمد، مصرف‌کنندگان را تشویق کرده تا رژیم غذایی خود را تنوع بخشیده و از رژیم مبتنی بر نشاسته به رژیم پروتئین حیوانی گرایش پیدا کنند. در نتیجه انتظار می‌رود تا قیمت انواع گوشت و لبنیات نسبت به قیمت غلات و محصولات کشاورزی مشابه، افزایش پیدا کند. در بین محصولات کشاورزی نیز قیمت غلات دانه درشت و دانه‌های روغنی، به دلیل کاربردشان در تولید خوراک دامی، نسبت به سایر محصولات افزایش بیشتری خواهد یافت.

به اظهار دبیرکل OECD در هنگام ارایه گزارش در پاریس، دورنمای کشاورزی جهان اکنون آرام تر و با ثبات‌تر از چند سال قبل است

وی اعتقاد دارد: « دولت ها از هم اکنون باید از امتیاز فرصتی که به وجود آمده استفاده کرده و بر سیاست های توسعه‌ای خود تمرکز نموده، نوآوری را ارتقاء داده، مدیریت بحران را بهبود بخشیده و اطمینان یابند که مزایای سیستم کشاورزی کارآمد عادلانه بین کشاورزان و مصرف‌کنندگان توزیع خواهد شد.»


منبع:ایانا
کد خبر 49d1ee330ff248e1848fc1b5822da788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =