قطعنامه پارلمان اروپا که واردات هر نوع روغن پالم به بازارهای این اتحادیه را پس از سال 2020 بدون دریافت استانداردهای این اتحادیه ممنوع کرد با واکنش تند دولت و تاجران اندونزی و مالزی به عنوان نخستین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول درجهان روبه رو شد.

به گزارش ایرنا، پارلمان اروپا هفته گذشته از همه 27 کشور عضو این اتحادیه خواست استفاده از روغن های گیاهی به ویژه 'روغن پالم' را به دلایل مختلف از جمله مقابله با روند جنگل زدایی در جهان کاهش داده و از واردات این محصول به کشورهای خود جلوگیری کنند.
اندونزی و مالزی از بزرگترین تولیدکنندگان روغن پالم در جهان به شمار می روند.
به گزارش منابع خبری اندونزی، تاجران و صنعتگران اندونزیایی درپی این اقدام پارلمان اروپا، از دولت خود خواستند اقدامات جدی و تلافی جویانه ای علیه اتحادیه اروپا به ویژه قعطنامه تحریمی پارلمان اروپا علیه پالم که صنعت بومی این کشور را مورد مخاطره جدی قرار داده است انجام دهد.
به نوشته 'جارکاتا گلوب'، 'فدهیل حسن' مدیر اجرایی 'انجمن تولیدکنندگان روغن پالم اندونزی (Gapki)' در نخستین واکنش از دولت این کشور خواست اقدامات فوری علیه این تصمیم پارلمان اروپا به کار بندد.
اعضای این اتحادیه در اندونزی خواستار گفت وگوهای تلافی جویانه و حتی پایان بخشیدن به مذاکرات جاری میان این کشور و 27 کشور اتحادیه اروپا برای ایجاد توافقنامه همکاری های اقتصادی (CEPA) شدند.
'فدهیل حسن' همچنین در گفت وگو با تارنمای انجمن ملی روغن پالم اندونزی گفت دولت باید گام های مشخص و متقابلی علیه تصمیم اتحادیه اروپا در قبال تحریم واردات پالم بردارد.
ویبا طرح پیشنهاد قطع واردات انواع نوشابه، هواپیما، عطر و دارو از اتحادیه اروپا توسط دولت اندونزی، آن را پاسخی درخور به تصمیم اخیر اروپایی ها دانست. 
پارلمان اروپا در قطعنامه 4 آوریل 2017 (15 فروردین)، به اعضای این اتحادیه اعلام کرد روغن پالم باید با یک گواهینامه واحد و برخوردار از استانداردهای لازم بهداشتی به بازارهای اتحادیه اروپا راه یابد. 
طبق این قعطنامه از سال 2020 میلادی صرفا روغن پالمی وارد بازارهای این اتحادیه می شود که بتواند با عبور از روش های پایدار بررسی های علمی اروپا گواهینامه لازم را کسب کند. 
براساس اعلام انجمن ملی روغن پالم اندونزی، اگرچه این قطعنامه غیرالزام آور است، اما به احتمال زیاد برسیاست گذاری های آتی تجاری کمیسیون اتحادیه اروپا تاثیرگذار خواهد بود. 
'سیتی نوربایا' وزیر جنگلداری و محیط زیست اندونزی نیز قطعنامه پارلمان اروپا را توهین به برنامه پایدار ملی روغن پالم (ISPO) این کشور دانست.
'آمران سلیمان' وزیر کشاورزی اندونزی هم این قعطنامه را 'کمپین سیاه' علیه مهمترین صنعت ملی کشورش دانست. 
'سهت سیناگا' مدیر انجمن پالایشگاه های روغن اندونزی (GIMNI) دیگر مسئولی بود که در واکنش به این موضوع با صدور بیانه ای از دولت این کشور خواست مبارزه سختی علیه اقدامات اخیر اتحادیه اروپا آغاز کند.
وی قطعنامه اخیر پارلمان اروپا را تداوم کمپین منفی علیه صادرات پالم اندونزی از سال 1970 تاکنون دانست .کمپینی که به گفته وی هدفش ضربه زدن به توان رقابتی اندونزی در تولید و صادرات روغن پالم در جهان است.
این مقام اندونزیایی تاکید کرد : اتحادیه اروپا با به راه انداختن تبلیغات منفی علیه روغن پالم، صنایع ملی اندونزی را هدف قرار داده و دولت اندونزی باید اقدام جسورانه ای برای پایان بخشیدن به این گونه رفتارها در اتحادیه اروپا انجام دهد. 
قطعنامه اتحادیه اروپا علیه واردات پالم در نشست اخیر وزیران 'شورای کشورهای تولید کننده پالم (CPOPC)' در جاکارتا نیز در دستور کار قرارگرفت.
اعضای این شورا ضمن ابراز نگرانی از قطعنامه اخیر پارلمان اروپا مقرر کردند یک هیات مشترک از مسئولان مالزی و اندونزی دردیدار با نمایندگان اتحادیه اروپا این موضوع را مورد پیگیری و بررسی قرار دهند.
روغن پالم یکی از بزرگترین بخش های صادرات غیرنفتی اندونزی با 18.23 میلیارد دلار صادرات است که این رقم برابر با 13.8 درصد از کل صادرات 131.3 میلیارد دلاری پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان در سال 2016 بوده است.
براساس آمارهای اعلام شده وزارت جنگلداری اندونزی، 119 میلیون هکتار از مزارع این کشور تحت کشت درخت نخل قرار دارد که سالانه 30 میلیون تن روغن پالم و کرنل از آنها به دست می آید.
درحال حاضر 4.8 میلیون نفر از خرده مالکان در کنار هزاران نفر از کارکنان فعال در بخش تولید و پالایش صنایع پالم در اندونزی مشغول به فعالیت هستند.
اتحادیه اروپا،پس از هند، دومین واردکننده بزرگ روغن پالم در جهان از اندونزی است.
این اتحادیه در سال گذشته میلادی 4.3 میلیون تن روغن پالم و کرنل از اندونزی وارد کرد که این رقم معادل 17 درصد از کل صادرات 25.1 میلیون تنی پالم اندونزی را تشکیل می داد.
مقامات اندونزی در مواضعی تقابل جویانه اعلام کردند که در چارچوب برنامه ملی روغن پالم، با رویکردهای ایجاد محدودیت در توان رقابتی اندونزی در جهان برای ارائه این محصول مقابله خواهند کرد. 
به نوشته جاکارتا پست، گروه دیده بان جنگل اندونزی نیز موضع دولت این کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت که روند توسعه برنامه ملی روغن پالم آهسته است و در سال گذشته 800 مزرعه در انتظار ثبت ملی کاشت نخل بوده اند.
'ماه سیو کئونگ' وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی نیز در واکنش به قطعنامه پارلمان اروپا، گفت که یک اقدام برای مالزی همکاری با قانونگذاران اروپایی است که می تواند باعث مطرح شدن نگرانی های مالزی شود.
وی گفت: مالزی با این قطعنامه که پیامدهای منفی برای واردات روغن پالم به اتحادیه اروپا و اثر تخریب کننده ای بر اقتصاد کشورهای تولید کننده این محصول دارد، به شدت مخالف است.
وی گفت: منصفانه نیست که محصولات دیگر وارداتی اتحادیه اروپا شامل این اقدامات نشود، و این اتحادیه روغن پالم را به تنهایی برگزیند. 
به نوشته تارنمای روزنامه 'استار'، 'ماه سیو کئونگ' تاکید کرد که مالزی به همراه سایر کشورهای تولیدکننده روغن پالم علیه قطعنامه پارلمان اروپا که می تواند تهدیدی برای این صنعت باشد، موضع گیری می کند. 
اتحادیه اروپا سال گذشته با واردات 10 میلیارد رینیگت (حدود دو میلیارد و 300 میلیون دلار) روغن پالم بزرگترین بازار روغن پالم و سایر محصولات جانبی آن از مالزی بود.
روغن نخل یا پالم نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود. این روغن در صنایع مختلف خوراکی و غیرخوراکی مورد استفاده قرار می گیرد، اما استفاده از آن برای تولید سوخت گیاهی در سال های اخیر، موجب افزایش تقاضای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت آن شده‌ است.
بسیاری از مراکز علمی- بهداشتی معتبر دنیا استفاده از روغن پالم در صنایع مواد غذایی را عامل بروز بیماری های خطرناکی مانند انواع سرطان ها دانسته و خواستار جلوگیری از استفاده آن در این صنایع شدند.
وزارت کشاورزی آمریکا میزان روغن پالم تولید شده در سال 2016-17 را معادل 62.7 میلیون متریک تن اعلام کرد.
طبق این گزارش اندونزی با 34 میلیون متریک تن در صدر کشورهای تولیدکننده این روغن در جهان قرار گرفته است. پس از آن مالزی با بیش از 19 میلیون متریک تن قرار دارد. طبق این گزارش تایلند، کلمبیا و نیجریه از دیگر تولیدکنندگان اصلی روغن پالم در جهان هستند.
کد خبر 4d0952d7168748779a610f02c349243a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =