امسال بر اساس آمار، نیازمند شش میلیون تن گندم هستیم که با عضویت ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی می‌توان این کالای استراتژیک را از بورس خریداری کرد.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعه اقتصادی بورس کالا با اعلام این خبر گفت: صادرات محصولات باغی به کشورهای عضو اتحادیه الکترونیکی بین بورس در دستور کار قرار گرفت و در این راستا جلسات مشترکی با سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور برای محصولاتی که قابلیت داشته باشند، برگزار شد که این جلسات در هفته‌های آینده نیز ادامه دارد.

علی پناهی افزود: محصول سیب، خرما، پسته و کشمش مورد علاقه کشورهای عضو این اتحادیه است و در این راستا باید مشخص شود که در کدام‌یک از این محصولات، مازاد تولید داریم و می‌توانیم آنها را صادر کنیم.

وی با بیان اینکه در جلسات مشترک برگزارشده، بر واردات و صادرات محصولات کشاورزی از طریق بورس کالا تأکید شده است، خاطرنشان کرد: مقرر شد که از این پس محصولات کشاورزی که نیاز ضروری کشور است، از طریق بورس سایر کشورها خریداری شود، زیرا چنین خریدی علاوه بر آنکه دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند، از هزینه‌های تبعی موجود نیز می‌کاهد و بدین‌ترتیب، قیمت بر اساس نرخ کشف‌شده در بورس مشخص می‌شود.

پناهی ادامه داد: بر اساس آمار، امسال نیازمند واردات شش میلیون تن گندم هستیم که بررسی‌ها نشان داده می‌توانیم این محصول را از طریق بورس قزاقستان خریداری کنیم.

وی تصریح کرد: برای شروع صادرات محصولات باغی به کشورهای عضو لازم است اقدامات اولیه‌ای چون تعیین بانک عامل انجام شود که پیش‌بینی می‌شود تا پیش از سال جدید، این اتفاق بیفتد.

ترس از مالیات و بالا بودن قیمت تمام‌شده، عامل اصلی پایین بودن تقاضا در بورس

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعه اقتصادی بورس کالا از افزایش عرضه‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر داد و یادآور شد: با توجه به باز شدن بازارهای بین‌المللی، پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک شاهد عرضه‌های بیشتری در بورس کالا باشیم.

پناهی تأکید کرد: در حال حاضر محصولات کشاورزی در بورس عرضه می‌شود، اما به‌دلیل پایین بودن تقاضاها که یکی از آنها مربوط به مالیات است، عرضه‌کننده رقبتی ندارد که محصول خود را عرضه کند و در پایان سال مجبور به دادن مالیات باشد.

وی اظهار داشت: بالا بودن قیمت تمام‌شده محصولات به‌ویژه کشاورزی معضل دیگری است که از تعداد خریداران این محصول کاسته است؛ در این راستا، جلسات مشترکی با سازمان مرکزی تعاونی روستایی و وزارت جهاد کشاورزی و همچنین کارگروه تنظیم بازار در حال برگزاری است که امید می‌رود هرچه سریع‌تر با کاهش قیمت تمام‌شده محصولات داخلی شفافیت بازار به‌وجود آید و توان صادراتی محصولات افزایش پیدا کند.

پناهی در پایان گفت: محصولات خرید تضمینی شده توسط تعاونی روستایی کشور بر اساس توافقات انجام‌شده قرار است در بورس عرضه شود که در حال حاضر ذرت و کنجاله سویا انجام می‌شود.

منبع:ایانا
کد خبر 4e17ebc3a1f141459f053cdc9fca0ea6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =