صنایع غذایی> اعضای انجمن صنایع غذایی مازندران ادعا می کنند به دنبال افزایش قیمت محصولات لبنی نیستیم ولی معتقدیم که با کم شدن سهم سود زنجیره توزیع که همان سود بازار است باید به تولید کننده و مصرف کننده کمک کرد.

اسماعیل خاتمی مقدم رییس انجمن صنایع غذایی مازندران با بیان اینکه در چند سال اخیر سهم سود زنجیره توزیع ( بازار ) از افزایش قیمت سبد لبنیات از 20 درصد به 40 درصد افزایش یافته است، گفت: ما با افزایش قیمت لبنیات مخالفیم اما هر گونه افزایش رسمی و عرفی محصولات لبنیات باید از سهم سود بازار کم شود تا به نفع تولید کننده و مصرف کننده تمام شود.

خاتمی مقدم افزود: در چند سال اخیر هر گونه افزایش قیمت لبنیات به نفع بازار بوده است ،چراکه تولید کنندگان برای عرضه محصولات لبنی و فروش بیشتر مجبور به کاهش سود سهم خود شده و سهم سود بازار را بالاتر بردند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 40 درصد از واحدهای لبنی در سال های اخیر در مازندران از ادامه فعالیت بازماندند ،ادامه داد : در حال حاضر فقط 12 تا 13 واحد لبنی در مازندران فعال است که فقط شش کارخانه در رقابت بورس قرار دارند که حداکثر سود آنان زیر چهار درصد است.

وی با بیان اینکه قیمت محصولات لبنی بر اساس رشد تورم افزایش یافته است، اظهار داشت: از آنجاییکه تا پایان سال 92 ، همزمان با رکود و تورم افزایش قیمت را شاهد بوده ایم اما با شروع کار دولت یازدهم و با سیاست های صحیح اقتصادی نرخ رشد تورم متوقف و کاهش محسوسی یاقته است.

وی با بیان اینکه نتیجه رکود تورمی در صنایع لبنی ،عرضه محصولات با کم کردن سهم سود تولید کنندگان همراه بوده است، ادامه داد: از سویی سهم سود بازار در دولت های نهم و دهم تا دو برابر بیشتر شده است.

وی با اشاره به این نکته که نظام عرضه و تقاضا باید به نفع مصرف کننده تصمیم گیری کند، خاطر نشان کرد : دولت باید با کم کردن سود سهم بازار ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده را بیشتر کند تا محصولات لبنی بدون واسطه و با قیمت مناسب مستقیم به مصرف کننده برسد.

رییس انجمن صنایع غذایی مازندران بار دیگر تاکید کرد که لایه های نظام توزیع باید اصلاح و کم شود تا هزینه آنان نیز کاهش بیابد.

وی توزیع رایگان و یارانه ای انواع محصولا لبنی از طریق فروشگاههای زنجیره ای ، توزیع رایگان و گسترده شیر و دیگر لبنیات در مدارس و نیروهای مسلح را از راهکارهای کم کردن سهم سود بازار عنوان کرد و گفت :برای رسیدن به این نتیجه دولت باید استراتژی خاصی را برای افزایش مصرف مستقیم محصولات لبنی انجام بدهد ،بطوریکه سهم سود بازار را تحت کنترل و کم کند.

وی رکود مزمن در بازار را یک بیماری مهم در اقتصاد فعلی کشور دانست و گفت: در این شرایط بدترین فرمول افزایش قیمت است، چراکه در چند سال اخیر به دلیل رقابت ناسالم ،صنایع لبنی برای حضور در صحنه و عرضه و فروش محصولات بیشتر ،سهم سود خود را کم و به نظام توزیع و یا در واقع سهم سود بازار را چند برابر کردند، ولی امروز باید سود سهم بازار را نظارت ، کنترل و حتی کم کنیم.

وی با تاکید بر این نکته که انجمن صنایع غذایی به ویژه صنایع لبنی با هر گونه افزایش قیمت مخالف است، اظهار داشت: باید سهم سود بازار را کم کرد و مخالف گرفتن هزینه از جیب مردم هستیم.

خاتمی مقدم ادامه سیاست حمایت خرید شیر و پودر کردن آن را به ضرر اقتصاد کشور دانست و بیان داشت: تنها راه حمایت دولت از دامداران تامین علوفه با قیمت یارانه ای است.

وی افزایش مصرف لبنیات و توجه به اهمیت گسترش فرهنگ مصرف شیر توسط دولت را مهم توصیف کرد و ادامه داد: در حالی شیر به صورت یارانه ای خریداری می شود که قیمت علوفه در ایران بیشتر از قیمت جهانی است.

رییس انجمن غذایی مازندران از سیاست سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان مبنی بر اینکه واحد های لبنی باید شیر را گرانتر از دامداران بخرند، گفت : اینکه ماموران و ناظرین سازمان صنعت، معدن وتجارت در واحد های صنایع لبنی مستقر شوند تا شیر را گرانتر بخرند ،حرکتی بسیار زشت و ناپسند است.

وی تصریح کرد: هر چند وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالف انجام این حرکات است و به ناچار انجام می دهد ،اما بدانید که صاحبان صنایع لبنی با فشار ،شیر خام را به قیمت یک هزارو 400 تومان نمی خرند.

شهرت مازندران به محصولات کشاورزی آن است اما اطلاعات بانک اطلاعاتی انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی استان نشان می دهد که کمتر از 20 درصد مواد اولیه واحدهای صنایع غذایی در داخل استان تامین می شود و 80درصد دیگر وابستگی به خارج از استان دارد.

بر اساس اطلاعات بانک اطلاعاتی انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران ،450 واحد صنایع غذایی در استان شناسایی شده است که 315واحد آن توسط سازمان صنعت و معدن و 135 واحد توسط جهاد کشاورزی مجوز فعالیت بهره برداری دارند.

از مجموعه 450 واحد صنایع غذایی شناسایی شده در مازندران حدود نیمی از این واحد ها برابر با 200واحد فعال هستند که البته تمامی آنان به طور میانگین کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت دارند.

450 واحد شناسایی شده صنایع غذایی مازندران در 9 گروه لبنی، آرد، فرآورده های گوشتی ، روغن، بسته بندی، کنسرو غیر گوشتی ، فرآورده های آردی ، نوشیدنی و کشتارگاه طیور فعالیت دارند.

سالانه بیش از 700 هزار تن شیر در کارخانه های لبنیاتی استان مازندران به عنوان مواد اولیه مصرف می شود که فقط 30 درصد آن در استان تامین می شود و بقیه با هزینه حمل چندین میلیاردی از دیگر استان های کشور وارد می شود.

منبع:ایرنا
کد خبر 4fd66a792d2345f1973b72a2e8464f07

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =