صنایع غذایی> فود پرس- رکود حاکم بر بازار مواد غذایی و همچنین کاهش چشمگیر قیمت های جهانی باعث شد تا اغلب محصولات صنایع غذایی و از جمله روغن نباتی با کاهش قیمت دربازار داخل مواجه شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اقتصاد غذا، گشتی در فروشگاه های زنجیره ای در سطح شهرتهران و نگاهی به قیمتهای محصولات غذایی حاکی از تخفیفات گسترده برای فروش محصولات است که در این میان فروش روغن نباتی تا 20 درصد زیر قیمت در برخی از محصولات در فروشگاه ها بیشتر از بقیه به چشم می خورد.

البته فروش  روغن نباتی پایین تر از قیمت مصوب سال 92 در حالی اتفاق می افتد که قیمت های جهانی به عنوان عامل اصلی تعیین قیمت روغن نباتی به شدت نسبت به سال 92 کاهش یافته  و همچنین مالیات بر ارزش افزوده روغن خام نیز در اواخر سال 92 حذف شده است تا عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت روغن به جز نرخ ارز روند کاهشی بگیرد.

بنابر گزارش ها قیمت هر تن روغن سویا در آوریل 2013 دربورس شیکاگو حدود 1086 دلار بوده است در حالی که این رقم در مارس 2015 به 683 دلار کاهش یافته است.

همچنین قیمت  هر تن روغن پالم مالزی در آوریل 2013  در بورس شیکاگو حدود 756دلار بوده است که این رقم در مارس 2015 به حدود 607 دلار رسیده است.

البته این کاهش قیمتهای جهانی در بازار داخل به دلیل تغییر نرخ ارز محسوس نبوده است  اما به نظر می رسد محاسبات  قیمت تمام شده  روغن نباتی با همین نرخ ارز نیز همانطور که در بازار مشاهده می شود  نیازمند تعدیل قیمت در بازار داخلی بوده است.

گفتنی است بالغ بر 70 درصد روغن وارداتی در سال گذشته را روغنهای سویا و انواع پالم تشکیل می دهد.





















منبع: http://www.indexmundi.com

کد خبر 5056158cd4ed484e8fcc0ea556a61e47

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =