مواد غذایی> محصول خرما و صیفی‌جات در خوزستان حرف اول را می‌زند. خرمای این استان از قدیم شهره عام بوده و به روسیه و بسیاری از کشورهای عربی صادر می‌شود. به گفته مسئولان اگر در زمینه صادرات محصولات کشاورزی سرمایه‌گذاری هدفمند انجام شود و دولت حمایت ویژه‌ای از بخش صادرات داشته باشد به‌طور قطع توانایی خوزستان بیش از آن چیزی می‌شود که درحال‌حاضر وجود دارد.

تولید۱۳میلیون تن محصولات زراعی و باغی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان می‌گوید: میزان سالانه تولیدات محصولات کشاورزی استان خوزستان حدود ۱۴/۵ میلیون تن است که در این زمینه رتبه نخست تولید در کشور را کسب کردیم. بیش از ۱۳ میلیون تن تولید محصولات زراعی و باغی ومابقی تولیدات مربوط به تولیدات دامی و شیلاتی بود.
محمد قاسمی‌نژاد  می‌گوید: عمده‌ترین تولید محصول کشاورزی استان غلات است که شامل گندم، جو، ذرت، نیشکر، برنج و حبوبات می‌شود. در بحث صادرات سبزی و صیفی‌جات، علوفه، گیاهان دارویی، گل و گیاه، میوه و خرما باید بگوییم سالانه مقدار بسیاری از این محصولات به کشورهای هدف صادر می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تصریح می‌کند: استان خوزستان سالانه مقدارزیادی سبزی و صیفی از مرز بازارچه شلمچه و چزابه به کشورهای خلیج‌فارس و بعضی از کشورهای اروپایی صادر می‌کند که این صادرات در غالب طرح محصول سالم انجام می‌شود.
قاسمی‌نژاد می‌گوید: انجمنی به نام انجمن تولیدکنندگان محصول سالم تشکیل شده واین انجمن بر اساس استانداردهای کشورهای اروپایی و روسیه محصول تولید و به کشورهای هدف صادر می‌کند. وی درباره مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی اظهار می‌کند: یکی ازمشکلات صادرکنندگان نبود پایانه صادراتی در مناطق شمالی استان است که به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم، باید تلاش کنیم در این مناطق پایانه صادراتی به صورت هوایی و زمینی احداث شود، چون با ایجاد این پایانه‌ها تاحدودی مشکلات صادرکنندگان برطرف می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تصریح می‌کند: مشکل دیگر صادرکنندگان نوسانات در بخش تقاضای خارجی است. به عنوان نمونه ممکن است یک‌سال کشوری کالای صادراتی درخواست کند و سال دیگر صادرات نخواهد. این نوسانات درواقع مانع برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای کشاورز می‌شود. تمام این عوامل مجموعه‌ای از مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی است که باید مسئولان چاره‌اندیشی جدی در این زمینه داشته باشند.

نوسازی اراضی

قاسمی‌نژاد با بیان اینکه استان خوزستان در تولید بسیاری از محصولات باغی و زراعی مهم رتبه نخست دنیا را دارد تاکید می‌کند: لغو تحریم‌ها بستر را برای حضور بیشتر تولیدکنندگان در اروپا و برعکس، فراهم می‌کند. با لغو تحریم‌ها کشاورزان می‌توانند محصولات بسیار زیادی را به کشورهای هدف عرضه کنند که این صادرات به طور قطع می‌تواند برای رشد و توسعه اقتصادی کشور موثر باشد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تاکید می‌کند: در استان خوزستان طرحی به عنوان طرح ولایت در دست اقدام است که در این طرح ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی در حال بازسازی و نوسازی هستند. هدف از اجرای این طرح این است که تولیدات محصولات کشاورزی استان را از ۹میلیون تن به حدود ۲۵ میلیون تن ارتقا دهیم.
قاسمی‌نژاد می‌افزاید: اجرای طرح ولایت به طور حتم به اشتغالزایی استان کمک بسیار زیادی خواهد کرد و افراد جویای کار به ویژه جوانان را به عرصه فعالیت و کار می‌کشد. مسئولان در راستای دانش‌محور کردن کشاورزان باید تلاش کنند تا همزمان باکارهای زیربنایی تجهیز، نوسازی، شبکه‌های آبی و شبکه‌های زهکشی، بحث کارهای ترویجی و کارهای تشکل‌ها را هم پیگیری کنند که بتوانیم کشاورزی استان را در این مناطقی که طرح ولایت اجرا می‌شود به سمت دانش‌محور سوق دهیم.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز می‌گوید: بیشترین محصولی که استان خوزستان در سطح کشور تولید می‌کند، خرما است. این محصول فقط محصول تولید استان نیست بلکه در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی مثل صیفی‌جات و غلات حرف اول را در کشور می‌زند.

عدنان موسی‌پور می‌افزاید: خوزستان تنها استانی است که درگاه‌های تجاری مثل بندر و مرز دارد که در بخش صادرات فعالیت می‌کنند. این استان در سال‌های گذشته بین استان‌های صادرکننده همواره رتبه نخست تا سوم را کسب کرده است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز تصریح می‌کند: یکی از دلیل‌هایی که خوزستان در زمینه صادرات موفق بوده این است که از نظر مسافت با عراق هم‌مرز و نزدیک است و وجود بندرهای تجاری در خرمشهر، شادگان و ماهشهر باعث شده صادرات راحت‌تر انجام شود.
موسی‌پور اظهار می‌کند: درحال‌حاضر تنها راه خروج کشور از رکود، قدم گذاشتن در مسیری است که کشور ۱۰۰درصد صادراتی شود درحال‌حاضر مجبوریم به سمت یک اقتصاد صادرات‌محور حرکت کنیم. برای اینکه به سمت اقتصاد صادرات‌محور برویم باید چند اقدام مهم را عملی کنیم که در این زمینه از مسئولان انتظار می‌رود موانعی که برسر راه صادرکنندگان وجود دارد را بردارند و تامین مالی بالفعل انجام و مشکلات اداری حل شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز درباره داشتن کارت‌های بازرگانی، تاکیدمی‌کند: باید مصوبه‌ای با کمک وزرات صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی تصویب شود که صدورکارت‌های بازرگانی برای صادرت لازم نباشد.

موسی‌پور تصریح می‌کند: لغو تحریم‌ها به‌طور قطع می‌تواند به صادرات بهتر کمک کند و تاثیرگذار باشد، بسیاری از کشورهای بازار هدف، خوزستان را تحریم نکرده‌اند. به عنوان نمونه کشورهای عربی و حتی روسیه، بسیار علاقه‌مند هستند محصولات کشاورزی کشور ما را وارد کنند. در ۸ ماه امسال، صادرات محصولات کشاورزی در استان خوزستان حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است اما پیش‌بینی می‌شود در ۴ ماه پایانی سال صادرات افزایش پیدا کند. گفتنی است بیشتر مشکل استان خوزستان در بخش کشاورزی، مشکل بانکی، روابط بانکی، مشکلات بسته‌بندی و حمل‌ونقل تجاری بین ایران و کشورهای مقصد است که اگر این مشکلات برطرف شوند به طور حتم خوزستان غیر از صادرات در بخش محصولات کشاورزی به موفقیت‌های چشمگیری در بخش‌های دیگر دست خواهد یافت. از سویی دیگر باید گفت که در برخی مواقع گران شدن نرخ ارز به نفع صادرات نیست و به گفته کارشناسان کشاورزی، در این زمینه عاملی که به صادرکننده اطمینان خاطر می‌دهد ثبات نرخ ارز است که صادرکننده بتواند در این زمینه برای صادرات بهتر برنامه‌ریزی کند.

منبع:صمت
کد خبر 50eb7b645b1f40ce95e7301b57d1cba3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =