صنایع غذایی> مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: دولت یازدهم امسال با سیاست و برنامه ریزی درخصوص تولید و واردات توانست بازار شکر را متعادل کند.

نسیم صادقی افزود: هم اکنون شکر مورد نیاز کشور 2 میلیون و 100 تا 2 میلیون و 200 هزارتن است که حدود یک میلیون و 200 هزار تن آن در داخل تولید و مابقی وارد می شود.

وی اظهار داشت: مسلم است که شکر تولید داخل کفاف نیاز کشور را نمی دهد بنابراین باید بخشی از شکر مورد نیاز از طریق واردات تامین شود، اما معتقدم باید سیاست دولت مبتنی بر ایجاد توازن بین تولید داخل و واردات باشد.

وی با بیان آنکه هم اکنون کل مسئولیت تولید، واردات و تنظیم بازار شکر برعهده وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: فصل برداشت شکر از نیمه دوم شهریور ماه شروع شده و تا فروردین ماه سال آتی به مدت شش ماه ادامه می یابد.

وی افزود: براین باورم به دلیل متعادل بودن و ثبات بازار شکر تا شش ماه آینده نیازی به واردات این محصول نداشته باشیم لذا برای متضرر نشدن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید از اردیبهشت و خردادماه سال 94 اقدام به ثبت سفارش برای واردات شکر کنیم.

وی گفت: در حال حاضر واردات شکر توسط بخش خصوصی و مقداری دیگر از آن توسط دولت برای حفظ ذخایر استراتژیک و تنظیم بازار انجام می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی کشور درباره قیمت شکر تولید داخل و وارداتی، افزود: هم اکنون قیمت شکر تولید داخل با شکر وارداتی یکسان و در عین حال مناسب است.

وی با بیان اینکه دولت قیمت شکر تولید داخل را کمی افزایش داده است، تصریح کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد 200 تومان از مابه التفاوت شکر وارداتی دریافت و به تولید داخل اختصاص یافت اما شکر موجود در کشور کمتر از قیمت تعیین شده دولت عرضه می شود.

صادقی قیمت منطقی هر کیلوگرم شکر تولید داخل را 1900 تا دو هزار تومان عنوان کرد و گفت: این درحالیست که دولت نرخ هر کیلوگرم شکر را 2100 تومان تعیین کرده اما این کالا به قیمت 1900 تومان در عمده فروشی ها عرضه می شود.

وی اضافه کرد: حال قیمت شکر به اضافه مبلغ 200 تومان به 2300 تومان درهر کیلوگرم می رسد که بین 10 تا 12 درصد سود را نشان می دهد.

وی ادامه داد: اما قیمت تمام شده شکر وارداتی منهای 200 تومان و بدون در نظر گرفتن سود واردکنندگان با قیمت دلار مبادله ای 2700 تومانی برای شکر خام حدود 1700 تومان و برای شکر سفید حدود 1800 تومان محاسبه می شود.

وی درباره برخی اظهارات درخصوص بالا بودن قیمت شکر تولید داخل نسبت به شکر وارداتی، اظهار داشت: وقتی قیمت جهانی شکر افزایش می یابد، دولت ها باید با تعیین تعرفه مناسب بازار را تنظیم کنند که امسال این کار توسط سیاست گذاری های به موقع دولت انجام شده به نحوی که با توجه به مصوبات و تعرفه های دولت قیمت شکر وارداتی با تولید داخل یکسان است.

وی برزیل را بزرگترین تولید کننده شکر جهان دانست و افزود: بین قیمت جهانی نفت و شکر ارتباط مستقیم وجود دارد و این بدان معناست که وقتی قیمت نفت کاهش می یابد قیمت جهانی شکر نیز روند روبه کاهش را طی می کند و به محض اینکه قیمت نفت افزایش می یابد با کاهش عرضه شکر و استفاده ازاین محصول برای تولید اتانول سوختی رشد می یابد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: به طور معمول دولت ها تحولات جهانی موثر بر اقتصاد کشاورزی را با تعیین مناسب تعرفه ها تنظیم می کنند تا مصرف کنندگان متضرر نشوند که در همین راستا اشتغال داخلی نیز حفظ می شود.

وی اضافه کرد: طبق آخرین قیمت جهانی شکر در بورس نیویورک در 27 دی ماه 93، قیمت هر تن شکر خام حدود 338 دلار و شکر سفید 400 دلار بوده که بین 60تا 100 دلار برای حمل و نقل به آن اضافه می شود، این درحالی است که قیمت شکر خام وارداتی در مدت مشابه سال زراعی 92 حدود 336 دلار بوده که هم اکنون قیمت جهانی شکر 2 دلار افزایش نشان می دهد.

صادقی گفت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی کشور سال گذشته 460 هزارتن شکر تولید کرد که پیش بینی می شود امسال این رقم به 500 هزارتن برسد و تاکنون نیز بیش از 300 هزار تن شکر معادل 60 درصد آن محقق شده و مابقی نیز تا 15 فروردین استحصال می شود.

صادقی با بیان آنکه این شرکت 25 درصد نیاز کشور را تامین می کند، افزود: این شرکت نیشکری 40 درصد تولید شکر داخل را نیز برعهده دارد.

وی ظرفیت تولید شکر داخلی را حدود یک میلیون و600 هزار تن دانست و اظهار داشت: 50 درصد شکر تولید داخل توسط شرکت های نیشکری و 50 درصد دیگر توسط شرکت های چغندری تولید می شود.

به گفته وی، هم اکنون بیش از 30 شرکت تولیدکننده شکر در کشور فعال هستند.

منبع:ایرنا
کد خبر 51136353477d484cb6eb5c6153432fff

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =